Jag har ingen erfarenhet av bockhov och mitt svar är helt från mig själv och har ingenting med evt prognos Att göra eller om hästen kommer känna av problemet eller inte.
Påverkar det försäkringen?
Om hästen är ordentligt försäkrad så påverkas den inte så länge den inte ändras. Ska försäkringsvärdet höjas (vilket man kanske vill göra om försäljningssumman är högre än försäkringsvärdet) så kommer det bli en reservation på bockhoven. Hästens värde är alltså vad den för dagen är försäkrad i liv och användbarhet för. Jag hade inte betalat mer IOM att hästen inte är inriden, det går inte att säga huruvida bockhoven kommer påverka användbarheten. Det kan funka utan problem i 25 år likväl som hästen kan bli halt när den börjar belastas. Hade hästen varit 12 år, riden och tävlad och besiktad UA hade den haft ett annat värde.
Såhär resonerar jag. Jag hade sålt den för försäkringsvärdet. Det finns många treåringar utan bockhov. Men sen beror det lite på ras också kanske?
Är hästen inte försäkrad/inte tillräckligt försäkrad:
Ett riktigt fint halvblod kanske någon betalar mer för att chansa trots reservation i försäkringen. En mindre attraktiv hästras.. då är den värd vad någon vill betala, vad man tycker är värt att chansa på att köpa en häst där man inte kan säga att den har alla förutsättningar för att hålla för arbete.
Eftersom köparna backat ur antar jag att veterinären anmärkt på bockhoven och inte kan säga att den inte kommer att påverka hästens användbarhet.
Det är ett elände med små anmärkningar på en häst som inte har börjat belastats. För det finns ingen som kan säga hur hästen kommer påverkas av ridning.
Jag kanske är feg men jag hade inte betalt mer än livvärdet. Eller avstått helt. Man köper inte problem, det får man ändå... men det finns många fler än mig som köper häst och det finns alltid folk som är beredda att chansa. -till rätt pris.