lindra hovböld?

S

sinner

nu är det klippt igen.. min älskade ardenner har fått hovböld både fram och bak.. tror jag iaf. bak är konstaterat men fram har jag bara kollat själv. hovslagaren kommer förhoppningsvis i morgon, men har jag otur så får jag hitta en annan på måndag.. suck:( min fråga är nu om det finns något sätt att lindra goliats smärta under tiden? fånghästar ger man ju huvudvärkstabletter ibland har jag fattat det som, men hjälper det eller är det farligt?? mår pissdåligt av att se min gubbe ligga och ha ont... :cry:
tacksam för snabba svar..

Sv: lindra hovböld?

Mitt kallblod fick hovböld bak för tredje sommaren på raken och värst denna gång. Jag har rådfrågat många (vet + hovslagare) och alla har sagt att det enda som går att göra är att sko hästen (i detta fall båda bak) och kolla hovarna varje dag. Jag läste någonstans att under vår/ sommar och tidigt höst ska man inte låta hästarna gå i leriga hagar (kanske inte alltid är så lätt). Då växer och frodas den bakterie som orsakar bölden som mest. Jag läste i samma artikel att man ser ett samband mellan leriga hovar och torvströ men det är ingen erfarenhet som jag har.

Min häst har aldrig haft problem med sina hovar eller varit ömfotad vid ridning (har alltid haft han barfotad).Har fina hovar överlag. Men veterinären och min nye hovslagare hävade att hästens tyngd spelar in. När han sätter ner sina bakhovar "öppnar" de sig och det är det som orsakar hovbölen. Hoven utsätts för ett hårt tryck men tack vare skon så håller den ihop hoven.

Lycka till!

Nja, har du inte tänkt på att det kan komma inifrån?
Om hästen har obalanser i sin kropp eller för all del i hovarna.
Vaför skulle hovarna sjäva öppna upp för bakterieintrång om de är rätt verkade?
Jfr tex med finnar, det är ju beroende av talgproduktion och hormoner bla.
/T

Eftersom vet och hovslagre har gått igenom hästen och konstaterat att det inte är något fel på hovarna i övrigt. Det har inget med att de är felverkade utan det har med hästens tyngd att göra. Detta är ett problem som drabbar kallblod eftersom deras vikt ligger mellan 700 - 1000 kg. Kallblod har stora hovar vilket innebär att det är mycket yta av en hov som trycks mot marken.

Skulle hans hovar vara fel verkade är jag nästan helt säker på att det skulle visat sig på annat sätt.

goliat har mycket dåliga hovar och vet sa att det såg ut som om dom var eftersatta... alltså inte så mycket verkade... jag har bara ägt honom i tre månader och har bara ridit en gång. när jag hämtade honom var han nyverkad enligt förra ägaren, och det syntes förvisso. men han har sprickor på alla fyra, fram börjar läka nu, men bak är dom ilska. jag har hört både och, vissa är för skoning och andra emot.. goliat har aldrig under sina 15 år varit skodd, och vet rådde mej att sko..kan bli intressant att se vad min "lille" gubbe tycker om det:) visst, man ska kolla hovarna varje dag och hålla jätterent, men hur i hela friden ska jag lyckas med det när han är halt? alltså, han stödjer ju inte på de onda hovarna, och försök själva att tvinga upp sisådär 800kg när du själv inte väger mer än 50:(

Min hovslagare var emot att sko hästen. Han är sju år och heller aldrig behövt att vara skodd. Men till slut sa både vet och djursjukhusets hovslagare att det bästa jag kunde göra var att sko honom bak. Jag vet att det inte är lätt att hålla hovarna rena när din häst väger 800kg. Min häst väger 700kg och det är också jobbigt. Min räkning slutade på 22 000kr ( dock försäkrad) för en hovböld så jag kommer göra allt jag kan för att detta scenario inte ska upprepa sig. Detta är ju en skada som hovslagare oftast fixar men så är det i semestertider. I normala fall ska detta i värsta fall bara kosta ett par tusenlappar och inte skena iväg i större summor.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 538
Hästvård Kom ut för nu 2 veckor sedan till hästen som var rejält halt hö bak, samt varm och svullen på insidan av kotan och neråt. men inte jätte...
Svar
5
· Visningar
1 076
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama