Lindor och boots

G

Galadriel

Varför lindar man och sätter boots på sin dressyrhäst när det är dags för prisutdelning? Såg massa bilder i senaste Ridsport där flera av hästarna hade boots på båda fram- och bakhovarna. Om hästarna är så benägna att trampa sig så borde de väl göra det under programmet och där har man ju inga skydd alls.

Sv: Lindor och boots

För att man tycker det ser snyggare ut. Men det är också så att vissa hästar vill man helst inte rida utan skydd/boots för att de slår i sig. Men för prisutdelningar tycker jag ändå att det mest är för att det ska se snyggt ut, och det gör det :) :banana:

Lindorna åker på dels för att det är snyggt. Lindor och boots skyddar under den villervalla som kan råda på prisutdelning/ärevarv. Många hästar kan ju vara rejält laddade när det är dags för sådant :D

därför att när man rider programmet e chansen att de ska "slå sig" rätt minimal,men däremot när man ska ha in hästen på prisutdelning e de ju betydligt "fnatt runt" -större risk att dom "slår sig"

De kanske hade använt skydd om det hade varit tillåtet.

Själv så tror jag inte att det är så många hästar som behöver skydd egentligen. Inte så många som har det i alla fall.

malu

[
Jag andväner alltid vita boots & lindor på prisutdelning:) min ponny brukar inte trampa sig, men jag gör det för att det är såå snyggt:)

De kanske har gjort iordning hästarna för lastning och sedan kommit på att de ska in på prisutdelning? Nä, skämt åsido, jag vet inte varför man har så mycket skydd på sina hästar. Lindor tror jag många använder för att det ser snyggt ut, för något direkt skydd utgör de ju inte.

Jag tycker man ska ha vita lindor på prisutdelningen! Boots har man nog mest för att det ska vara snyggt men naturligvis oxå för att det ibland blir ett himla virrvar på prisutdelningen.
Själv rider jag aldrig mina hästar utan benskydd/lindor.

Som sagt så får man inte tävla med någon form av skydd på benen så under programmet är det svårt.

Jag rider också nästan alltid med skydd och under broddsäsong med boots, man vet aldrig vad som händer och en rejäl spark på senan eller ett balltramp kan lätt bli "bara ett blåmärke" istället för senskada eller ballar som måste sys, om man inte har skydd. Tycker alltså det är onödigt att chansa. Men jag lindar inte så ofta, mer på träning om man ska vara snygg eller så.

Och jag som tycker det är så fruktansvärt fult med boots :crazy: Hästarna ser ju bara jätteklumpiga ut och ger intrycket av att de inte kan gå utan att göra sig illa. (Med risk för att bli påhoppad är det väl lika bra att jag säger att jag VET att vissa hästar verkligen behöver det, men långt ifrån alla som har det!)

Precis som de andra skriver så är det mest för att det är "snyggt". Vilket jag inte alls håller med om, tycker det är fult, mycket snyggare med en "ren häst". Ändå gången jag lindar är om det är lerigt som framridningen, aldrig till prisutdelning! :crazy:

Lisso skrev:
Jag tycker man ska ha vita lindor på prisutdelningen! Boots har man nog mest för att det ska vara snyggt men naturligvis oxå för att det ibland blir ett himla virrvar på prisutdelningen.
Själv rider jag aldrig mina hästar utan benskydd/lindor.

Måste bara fråga; Varför rider du inte dina hästar utan benskydd/lindor?

håller med Lisso, rider själv nästan alltid med skydd.Tycker att det går så fort att sätta på och att det är onödigt att då riskera att han sparkar sig. Billig "försäkring"!

Precis. Det är en billig garanti mot tramp och slag. Jag har nästan alltid skydd, fast pållan inte stryker sig (det händer väl, men ni fattar), framförallt om hon är broddad. Att det är snyggt skadar ju inte heller.

Svar mitt eget inlägg.
Jag var bara nyfiken, eftersom hästarna uppenbarligen klarar sig igenom programmet utan skydd. Men nu vet jag att de flesta gör det för utseendets skull. Tackar. :)

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
455
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix