Lindor dygnet runt.

sannaaah

Trådstartare
Hur bra är det egentligen?? Min häst har en överansträngning i gaffelbandsfästet och ska gå lindad i hagen enl veterinären. Jag lindar honom på nätterna också med BoT och fleecelinda. Börjar fundera på om det kanske inte är bra att benen är lindade jämt?? Den enda gången han är utan är när jag borstar honom. Han har elastiska ute.

Nån som vet om det finns nån nackdel?

Sv: Lindor dygnet runt.

Jag hade min häst med gb skada lindad dygnet runt med BoT. Tog av och luftade benen en stund varje dag. Var 3e vecka gick han ett par dagar helt utan lindor, sedan åkte dom på dygnet runt igen.

Men de enda nackdelarna som jag kan komma på var väl att de gick åt lite lindor pga att de blev blöta och skitiga. Sedan hade jag x-tra paddar som jag bytte med för att han alltid skulle ha torra på benen.

Vet inte om du blev något klokare :confused:

det är inte farligt, se bara till så du lindar rätt! Och ha alltid en rejäl padd under. Och låt inte samma linda sitta på för länge.

hm..jag undrar jag,,, för han har fått "bulor" på baksidan av djupaböjsenan som är hårda?:confused: Precis där lindorna slutar och börjar.. ser ut som att man lindat för hårt men det kan jag väl aldrig tro (inte jag som tar ut honom och när jag tar av honom lindorna så sitter de inte får hårt). Han ska få gå i BoT och fleece lindor i hagen ist för ridlindorna så får vi se om det blir nån skillnad.

Jag är inget fan av lindor, och när min pojke skulle vara lindad hade jag bara det under natten förutom zinkabandaget ett par dagara. Jag tror det är bra att "lufta" benet.
Men är du osäker, så ring och fråga vet. :)

Jag skulle nog vilja ta av och på det flera gånger om dagen så att blodet får cirkulera hela tiden. Testa själv att linda din arm ha på den heldag och sen ta av den - gör riktigt ont.

Det jag tänkte också. Min pojkes svullnad blev inte bättre när han var lindad, snarare tvärt om, när jag tog av det gick svullnaden ner. Å då hade jag bara lagt på det, inte lindat och dragit åt.

Men veterinären har ju sagt att han SKA vara lindad hela tiden... nu har jag ju inga elastiska lindor utan bara fleece med padd under så det borde inte bli så hårt att det gör ont..det är dom där bulorna jag undrar vad det är för något :confused:

jag tror tyvärr att du har lyckats stasa din hästs ben... ring vet!

hoppas jag har fel!:(

Du skriver att du har elastiska lindor ute på dagen.. Jag skulle (och har på de som måste vara lindade) ha vanliga stallbandage (fleece) Annars är det hemskt lätt att du får ett tryck över senor å liknande... Och det låter som det är det som hänt.

När min häst skadade sig så var hon lindad jämt.

Hasen och ca 40 cm upp med bomull, gaslinda och vetflex och sen ett vanligt stallbandage.

På nätterna hade hon även stallbandage på andra bakbenet också.

Började sen vänja av henne med att gå utan stallbandage i hagen. Sen när såret började dra ihop sig utan bandage i hagen.

Det som hände när jag började linda mindre var att när hon std inne blev hasen som en ballong (lymfa) så hon står fortfarande med stallbandage på nätterna nu.

Har aldrig varit med om att man använt elastiska bindor till BoTpaddar. Som någon oxå sa kan de orsaka väldigt hårt tryck. Fleecelindor gör alltid att det kommer lite "luft" igenom och att risken för att linda för hårt minskar.

Du säger att du bytt till fleece ja, men du har ju haft elastiska hela tiden innan. Upptäckte du bulorna INNAN du bytte? För inlägget du skrev först är skrivet den 27e och då skriver du ju att han har elastiska ute. Så att du bytt är nog en bra lösning.

nej jag har inte bot under elastiska utan jag hade elastiska ute och bot med fleece inne.. men nu har han paddar och fleece ute och bot och fleece inne

ja hade min häst lindad dygnet runt för hon fick så ont i lederna när de va kallt. Sen sa veterinären till mej att de kanske inte va så bra för att då vande hon sej vid stödet som lindorna gav, alltså typ att musklerna blev svagare sen när man tog av lindorna. fattade inte riktitg va hon menade men aj tog av lindorna iaf. Nu går hon bara lindaad på netten på vintern. tar in henne lite tidigare så får hon inte så ont.:rofl:

När mitt sto hade en senskada skulle hon vara lindad på båda bak dygnet runt.

Vanliga, tjocka paddar med fleece lindor runt + back on track hasskydd. Jag tycker att du ska linda med fleece lindor och inte elastiska lindor, det är svårt att känna hur hårt de sitter, och det kan orsaka hårt tryck på benen, vilket inte är bra.

Jag brukade låta Freyja gå utan lindor några timmar på dagen emellanåt (tog av dem på morgonen, satte på dem på kvällen) då det var extremt varmt ute. På vintern blev det tydligare att de behövdes för att hålla benen varma och hjälpa till med blodcirkulationen. Hon älskade när jag tog av lindorna och kliade henne på benen. antagligen blir det ju ganska instängt där under, så nog är det bra om man låter benen "vila" lite, om det inte leder till att hästen blir sämre. Det beror ju helt på skadan.

//Julia

Som sagt så lindar jag inte med elastiska längre, gjorde det några dagar. Jag åker till stallet vid 6-7 på dagen efter jobbet. Tar in hästen så får han stå utan lindor medans jag mockar, packar hö fixar mat och borstar. Han får inte gå utan i hagen än för vet sa att han måste få stöd åt senan.
Ska börja låta honom vara utan på natten nån natt i veckan iaf till att börja med hade jag tänkt. Tyvärr har jag ingen möjlighet att låta honom gå utan en stund på dagen eftersom jag jobbar från 6 till 4 ungefär och ingen av dom som har hästarna där är hemma mitt på dagen heller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Sol
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024