Lindor/Damasker vid Dressyrridning?

_jullan_

Trådstartare
Ja, vad är bäst att använda när man rider ett dressyrpass?

Ska hårdträna dressyr i sommar och behöver veta vad som är bäst att använda på ponnyns ben.:)

Om man ska använda lindor, vilka paddar och vilken sorts av lindor?
Om man ska använda damasker/strykkappor, vilka sorter är bra?

Sv: Lindor/Damasker vid Dressyrridning?

Det finns en massa olika trådar om detta ämne. SJälv använder jag vanliga fleecepaddar från Mias och elastiska lindor.

Damasker använder jag sällan. Veredus och Eskadron har bra damasker.

Se till att utrustningen sitter bra då de annars kan ge större skada än nytta. Ta hjälp av någon duktig på att linda om du själv är osäker. Mycket viktigt. Sen, linda aldrig direkt på benet. Detta gäller även fleece.

Vid träning har jag någon slags tygpadd och elastiska lindor och vid tävling har jag neoprenepaddar och löpbandage (elastiska), detta gäller en travponny ;)

Om jag skulle vara dressyrryttae skulle jag ha använt paddar, jag kan inte svara på varför, men jag föredrar bandage helt klart. En fördel är ju att man lindar det rätt så man inte gör mer skada än nytta som Lundatorp skrev :)

vad har ni i vanliga fall? om ni rider utan ngt och hästen inte slår sig själv så är det ju onödigt ned skydd. men om hästen nu slår i så är väll damasker mer skyddande? lindor är för mig bra vid djupt underlag som stöd för benet, och sen så är det ju fint. själv så har jag stryk kappor och sen skydd till allt förutom djupt underlag^_^
dock så hoppar jag och rider ut en hel del, men då jag rider dressyr så har jag strykkappor bak då hästen slår i lite, eller flece+ elastik lindor med padd från jackson under

Han kan vara rättså klumpig om man säger så ;)
Jag tränar för en elitryttare i dressyr så kan nog vara en bra idé att fråga henne :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: pepp
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: Emro
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar