Linda eller inte?

glitter

Trådstartare
Har en liten fundering...
Dras med en envis ärrbildning/naken hud efter svårläkt sår under kotan på insidan bak (otäck olycka). Nu är det absolut inget sår längre, men sitter illa till då hästen är trång bak och slår i då och då och ömmar då...
Har givetvis jobbat med sårvård, lotagen osv efter vet inrådan, men nu är vi nere på Aloe Vera för att få ner ärrbildningen så gott det går. Började med MSM gel och fick väldigt bra resultat, väldigt lite svullnad kvar nu!:bump:
Men: Nu har jag gtt över till jelly eftersom vi vill åt ytan, inte bindväven som MSM tar... Och jag har haft henne lindad bak om natten, och nu funderar jag på vad som är bäst.. Hon går helt utan skydd i hagen och med special skydd när jag rider. Men ska jag fortsätta lionda på natten(går jellyn i mer i huden då??) eller ska jag låta det vara oskyddat dygnet runt så det får "hårdna" om ni förstår...?? Är rädd att hon ska trampa till det i boxen nu när det äntligen läkt så fint. I hagen klarar det sig finfint!!

Hur hade ni gjort???

Sv: Linda eller inte?

Är hon "orolig" i boxen och går runt mycket?

Blev även nyfiken på vad det är för specialskydd du har när du rider! Visa gärna bild! :)

Får se om bilden lyckas...
Hon rör ju sig inte onormalt i boxen de timmar jag ser henne, men nattetid vet ja ju inte ;)
Jag gav upp bilden. Det är eskadrons förlängda bakskydd som meredith hoppar med! Som vanliga kotskydd men med långa neoprenflärpar nedåt liksom!

Jag skulle nog testa vara utan lindor en natt eller två och se vad som händer. Du borde ju se ganska fort ifall det är en bra eller dålig idé. Jag tror nämligen att risken finns att det aldrig riktigt blir bra om du håller det fuktigt hela tiden (vilket det ju blir om du först smörjer och sen lindar in det). Men jag har å andra sidan inte sett vare sig urpsrungsskadan eller den nuvarande ärrbildningen, så det är ju egentligen omöjligt för mig att ge ett bra svar.

Vad säger den veterinär som sett det förut - har du frågat henne/honom? Det borde ju räcka att fråga över telefon. :)

Flera vettar är inkopplade och de säger olika givetvis...:crazy:

Nu har hon stått utan lindor i två nätter och ser ingen skillnad alls! :bump:
Samtidigt så är det ju lite synd också då jag vill att ärret ska minska. Bytte till MSM istället för Jelly igen, hade bra effekt sist.

Eller finns det ngn med bra huskurer i bakfickan???

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått i sig alsikeklöver (nu är hon flyttad och går i en hage utan) och hon har fått utslag på ben, mule och strax...
Svar
4
· Visningar
2 143
Senast: Buck
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 447
Senast: wildrose
·
Hästvård Får hoppas jag la denna rätt. Hur ligger det egentligen till? Ska man, som vissa säger, inte linda benen varje natt? Jag menar, vissa...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25