Linda benen på unghäst?

Deimion

Trådstartare
Vad anser ni om att linda benen på unghäst? Vi hade en intressant diskussion angående att linda benen (fleece + padd) på unghästar och hon påstod att det har negativ inverkan på benen då de inte är färdigväxta. Hennes åsikt baserades främst på att värme bildas, vilket skadar ligament och liknande samt att det inte är bra att vänja benen vid stöd i för ung ålder.

Jag lindar min fyraåring regelbundet och använder boots, då han har stort övertramp, detta varvas med Veredus Carbon Gel senskydd och boots. Han har tidigare arbetat med lindor under både inridning och utbildning hos ett välkänt tävlingsstall i Skåne. Jag har bara haft hästen i två veckors tid, så försöker att efterlikna hans tidigare rutiner så mycket som möjligt för tillfället.

Hur ser ni på detta? Vad anser ni är rimligt att ha på benen på en unghäst?

Sv: Linda benen på unghäst?

Jag har haft skydd och lindor på min unghäst sen hon fick skor, vilket hon fick på hösten som 2 åring. Rids även med boots fram. Började med att ha skydd en stund i boxen till att börja med.

Jag använde elastiska lindor med padd under fram på min förra häst under inridningen och även under utbildningen. Det ger stöd när dom belastar fram innan dom kommit igång tycker jag. I dagsläget tror jag han går olindad för det mesta och han har inte fått några problem utav att gå lindad som treåring.

Jag kan inte tänka mig att det skadar den värme det ger av att linda den begränsade tid man har lindor på om de används under ridning. Ej heller ger de lindningar gemene man gör med fleece eller "elastiska"(dvs för slappa, vanliga halvelastiska bandage och inte såna i hååård elastik som används inom tex trav) ngt stöd att tala om. Så det gör inte att hästarna vänjer sig att inte själva belasta rätt.
Inom travet kan man ju linda unga hästar med de rejält stödjande lindorna(som man då måste dra håååårt och på exakt ställe runt leden) utan att de blir förstörda i benen.

Jag lindar unga hästar om jag vill. Slår de på sig och speciellt om de har skor och gör det ska de ha skydd, tycker jag. Lindor tycker jag är snyggt. Så jag lindar om jag ska rida dressyr/på banan på en sån häst. Och även också på en häst som inte stryker sig för att det är fint ibland. Om jag hinner.. Annars åker benskydd på.

Jösses nej. Vi använder bandage eller gamascher på våra 1-2 åringar när de tränas till start inom travet, och de har då inte tagit skada av de.

Ska tillägga att jag aldrig lindat med fleece, har ingen aning om det gör skillnad. Jag använder samma sorts lindor som jag använde på travet och med samma sorts padd under. Dock så lindar jag inte lika hårt vid ridning som när en travare/ ska ut i löp.

Tagliabue: Visst har man ibland både bandage och gamascher på travhästarna också, vill minnas att vi hade det ibland.

Hur vida det påverkar benen i den bemärkelsen har jag ingen åsikt om. När våra hästar var yngre använde jag skydd och lindor först och främst för att vänja dem vid att ha saker på benen och "konstiga" ljud (kardborre). Arbetade lätt med dem ett fåtal gånger med saker på benen för sakens skull, när det sedan inte längre varit något konstigt med det hela har de fått vara utan.

Ja det är ofta man har powerflex eller vanliga elastiska lindor direkt på benen under gamascherna.

Jag lindar min 3åring för att det är fint ibland, eller om vi ska rida på hårda underlag. Tror tvärtom att det stärker benen och allt innanför. Använder däremot inte fleece då jag tycker det är för stumt.

Man har ju kommit fram till att man inte kan linda så att det ger en stödjande effekt vid ridning.
Det ända lindorna ger är väl värme i sådana fall. Så länge det inte blir för varmt för senor och så vidare
så borde det inte göra någon direkt skillnad.

Man har ju kommit fram till att man inte kan linda så att det ger en stödjande effekt vid ridning.
Det ända lindorna ger är väl värme i sådana fall. Så länge det inte blir för varmt för senor och så vidare
så borde det inte göra någon direkt skillnad.

Ja, precis det hade jag också som argument, men hon påstår att det inte stämmer. Det var av den anledningen till att jag skrev det :) (För min del är det helt självklart att en fleecelinda inte kan stötta upp ett halvt ton häst i rörelse...)

Senast ändrad:

Tack för alla svar! Intressant att läsa, då kan jag fortsätta linda honom med gott samvete ;)

Beror helt på häst, underlag, skor, steg osv. Rent spontant sätter jag inte skydd på hästens ben fören jag börjar träna hårdare och den ska hoppas. Allt är relativt och alla gör vi olika:) Det finns inget rätt och inget fel:)

Haha, ja då kan du med gott samvete ignorera personens åsikt. Jag tror inte personen har sett ett bandage gjort på klinik, där syftet är att stödja.

Vad man har på benen beror ju på hästen. Så lite som möjligt vill jag ha, men unghästar är ju inte så sällan obalanserade och då kan det vara bra att skydda med strykkappor om det behövs.

Liknande trådar

Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 768
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka