Deimion
Trådstartare
Vad anser ni om att linda benen på unghäst? Vi hade en intressant diskussion angående att linda benen (fleece + padd) på unghästar och hon påstod att det har negativ inverkan på benen då de inte är färdigväxta. Hennes åsikt baserades främst på att värme bildas, vilket skadar ligament och liknande samt att det inte är bra att vänja benen vid stöd i för ung ålder.
Jag lindar min fyraåring regelbundet och använder boots, då han har stort övertramp, detta varvas med Veredus Carbon Gel senskydd och boots. Han har tidigare arbetat med lindor under både inridning och utbildning hos ett välkänt tävlingsstall i Skåne. Jag har bara haft hästen i två veckors tid, så försöker att efterlikna hans tidigare rutiner så mycket som möjligt för tillfället.
Hur ser ni på detta? Vad anser ni är rimligt att ha på benen på en unghäst?
Jag lindar min fyraåring regelbundet och använder boots, då han har stort övertramp, detta varvas med Veredus Carbon Gel senskydd och boots. Han har tidigare arbetat med lindor under både inridning och utbildning hos ett välkänt tävlingsstall i Skåne. Jag har bara haft hästen i två veckors tid, så försöker att efterlikna hans tidigare rutiner så mycket som möjligt för tillfället.
Hur ser ni på detta? Vad anser ni är rimligt att ha på benen på en unghäst?