Limfläckar på kläder

Modig_Korn

Trådstartare
Har ett par jeans som har ett enda problem, eller två. Bakfickorna har/hade små platsstenar som utsmyckning och nu efter tvätt så har många låssnat (och jag har pillat bort alla på ena fickan men den har redan många bortfallna och då ser det ut så här:
tumblr_mp0emhyq7u1ribwfeo1_500.jpg


Har försökt få limmet att smälta genom att dra på strykjärnet ovanpå med högsta temperaturen och ett bakplåtspapper i mellan. Hjälpte föga, limet smälte en aning men inte så att de gröna försvann. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. :meh: Nån som har förslag?
 
Sv: Limfläckar på kläder

Grattis :D

Går det kanske att badda dom med lite limlösare? Fast jag vet inte, då kanske det blir fläckar istället.
 
Sv: Limfläckar på kläder

Prövade att dränka in hela fickan med aceton och borsta på den med en gammal tandborste. Hjälpte inte ett dugg :P Får se vad nästa steg blir.
 
Sv: Limfläckar på kläder

Har du testat att ta koncentrerad ariel direkt på limfläckarna? Kanske löser limmet upp sig om du låter det verka en stund och sedan borstar med en nagelborste eller en vanlig matkniv.
Jag har iallafall lyckats förstöra skor på det sättet för ariel har löst upp limmet så att skorna har varit trasiga när de blivit tvättade.
Annars kanske det fungerar att frysa ned byxorna och sedan skrapa av limmet mycket mycket försiktigt med en vass kniv eller ett rakblad. Akta bara så att du inte skär sönder byxorna. (Men det fungerar ju bara om limmet står upp lite grann ifrån tyget. Är det inne i tyget så fungerar ju inte det.)

Jag hittade det här när jag googlade :
Lösningsmedelhaltiga lim

Har Du fått limfläckar på kläder eller annan textil skall Du försöka få bort detta innan det har torkat in. Det är mycket lättare att ta bort limmet då. Kontaktlim tar du bort med aceton, Bostik Förtunning 3 eller Bostik Lim- och Penseltvätt som Du kan köpa i Färghandel eller Bygghandeln. Innan Du börjar kontrollera genom att prova på ett dolt ställe att inte tvättvätskan skadar tyget. Tänk på att foder i jackor och liknande plagg ofta är av viskos som är mycket känsligt för lösningsmedel. Tänk också på brandfaran och rengör i väl ventilerat rum. Du lägger hushållspapper under limfläcken och tar på lösningsmedel i lagom mängd så att fläcken löses upp och lösningsmedlet med det upplösta limmet absorberas i hushållspapperet under fläcken. På så sätt undviker Du ringar efter fläcken. Du upprepar detta förfarande tills fläcken är borta. Tvätta sedan tyget som vanligt om nödvändigt.

Vattenbaserade lim

LImfläckar av vattenbaserade lim tvättas lättast bort med vatten innan de har torkat in. Om limmet har torkat in så tvätta med Bostik Lim- och Penselt vätt. Var försiktig p å tyger som inte tål vatten eller som av annat skäl skall kemtvättas.

Superlim - Cyanoakrylatlim

Superlim är ju ett mycket snabbhärdande lim som man måste hantera med försiktighet. Det är absolut inte någonting för små barn. Om olyckan ändå är framme så kan limmet lösas upp med aceton och kan på så sätt avlägnas från huden eller andra ytor. OBS. Dock inte från ögonen. Akta andra för aceton känsliga material.

Jag hittade också på ett ställe att man kan försöka få bort limmet med kemisk ren bensin.
 
Sv: Limfläckar på kläder

Värt ett försök får återkomma hur det blev! Om nån annan kommer på något till dess så skriv :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp