Lilla kissen är dålig...

S

Skuggabaldur

Åkte in akut till vet. idag då han inte kunde kissa och var allmänt konstig.
De ultraljudade och tog urinprov m.m. och såg att det var lite kristaller, men inga stenar. Det var inte jätteakut för honom sa dem (urinblåsan hade inte blivit så stor eller hård). Han fick smärtstillande och så fick vi Cystease plus nån slags droppar och så fick han följa med hem. Vi fick även en Feliway doftspridare eller vad man ska kalla den.
Var jätteviktigt att han kissade innan kvällen och det har han gjort en gång - hoppas han gör det fler gånger nu snart bara.
Men han slickade sig tydligen en del efter han hade kissat. Är det normalt (han gjorde ju så innan vi åkte till vet.)?
Annars verkar han pigg. Dock inte helt klar i huvudet efter alla sprutor/smärtstillande; satt och kollade på tv'n jättelänge fast den var avstängd:p!

Finns det nån här som har erfarenheter av det här? Man blir ju så jätteorolig:(. Dessutom kan det ju tydligen komma tillbaka enklare nu också. Hur vanligt är det att det gör det, om man nu åtgärdar alla tänkbara orsaker? Han äter nu bara torrfoder, vi har försökt med blötfoder, men han avskyr det. Dricker bra dock. Nu ska vi givetvis försöka få i honom blötfoder alternativt uppblötta pellets, men det blir inte lätt.
Och det är väl viktigt att han äter nu i början också va?

Hur bråttom är det egentligen när det gäller sånt här. Det var ju inte så jätteakut idag. Hur fort kommer symptomen? Idag var vi hos veterinären lite över en timme efter att vi först märkte nåt konstigt (har 45 min till vet.). Men när jag tänker efter slickade han sig en del efter att ha varit på lådan igår kväll redan.
Tänker om han blir sjuk på natten...:(

Läste att det går att operera. Blir det helt bra då och kommer inte tillbaka?

Just det ja; han blir 1 år om knappt en månad.

Oj, vad långt det blev! Ska lägga mig nu, men hoppas nån orkar läsa.

Sv: Lilla kissen är dålig...

Ingen?

Har kommit på ännu mer jag undrar över natten nu. Han ska ju få i sig vätska - viktigt. Men sen är det väl noga att han äter också va? Vad 17 finns det för nåt man kan ge en katt som inte äter något annat än en speciell sorts torrfoder:crazy:?

Han fick lite köttfärs av mamma igår som han smakade lite på. Sen vet jag att hon tidigare (innan detta uppstod) har låtit honom smaka på mjukost nån gång och det har han gillat. Det handlar alltså om millimeterstora bitar. Men det kan man väl inte ge honom? I mina öron låter det inte som nåt man ger en katt överhuvudtaget, men ja, jag vet ju inte...
Finns det nåt annat man kan prova med? Kokt skinka tycker hanom, men det är så salt.

Nu kokade vi iaf kyckling så nu imorse har han druckit ganska mycket kycklingspad. Alltid nåt. Vi har även ställt fram uppblött torrfoder och nytt blötfoder och vatten (såklart).

Han har dock inte varit på lådan än. Bara en gång igår kväll efter att vi kom hem. Måste gå minst en gång till innan 2-tiden idag, annars får vi åka in igen...

Usch då :crazy: Jag har tyvärr inga egna erfarenheter att komma med, men ville bara skicka en cyberkram och önska lycka till. Hur har det gått idag?

Tack!

Jo, idag verkade han bra och kissade och allt, men sen blev det samma som igår att han bara satt på lådan och det blev inget. Så vi åkte in med honom. Har suttit i 5 timmar på kliniken och väntat:eek:! När vi till sist fick träffa en veterinär (bara EN enda där idag!) så tyckte hon direkt att det var lika bra att lägga in honom över natten med dropp och kateter. Det var inte så farligt med honom nu, men om det förvärras så går det fort, så det var bäst tyckte hon. Han får förhoppningsvis komma hem imorrn.
Usch, vad jag är orolig nu:cry:!

Oj, tråkigt att höra :( Men skönt att det blev taget på allvar i alla fall och att han nu får den hjälp han behöver. Hoppas dom hittar felet och att han kryar på sig snabbt så han får komma hem igen. Jag vet hur jobbigt det är och hur hjälplös man känner sig när ens djur är sjuka så igen: många kramar och lycka till.

Ja, det är jättetrist, men tack för uppmuntran! Tycker så synd om honom bara att han fick sitta där och vänta i 5 timmar och undra vad som händer och sen inte få åka hem heller:cry:... Jag vet, så är det ju med alla djur hos veterinären, men den här katten är extra speciell för mig så jag tycker det är så väldigt hemskt den här gången.
Är väldigt bra på att måla upp en massa mardrömsscenarion också:crazy:.

Han är hemma igen!!! Var inte så farligt sa dem. Nu är det viktigt att han får i sig ordentligt med vätska och så får vi hålla tummarna att det inte kommer tillbaka.

Den 5:e var vi faktiskt inne igen med honom! Men det visade sig att det är inte nåt som kommer tillbaka om och om igen utan det är samma skit som inte har läkt ännu. Han har alltså en inflammation i urinvägarna eller nåt. Har aldrig haft stopp helt. Och det gör ju ont när han går på lådan, så att så länge det kommer nånting iaf när han kissar så behöver vi inte va oroliga. Igår satt jag uppe med honom till halv 1 för han sprang omkring och skulle sätta sig överallt, men nu är det lugnt och han mår mycket bättre! Är så skönt:laugh:! 4 olika sorters mediciner får han och det är inga problem att ge dem. Tur att vi har en snäll katt!

Skönt att höra att kissen mår bättre nu.
Hoppas att han slipper det där eländet nu.:bow:

Tack:laugh:! Ja, det får vi verkligen hoppas!

Om det är kristallerna som är problemet så ge specialfoder i framtiden (för rätt stenar - struvit el. oxalat) och se till att katten dricker.

Bra tips för att få dom att dricka är att inte ha vattnet vid maten utan utspritt på fler ställen och gärna i klara glasskålar.

Du nämner operation och vad jag vet är det man kan göra en penisamputation för att de ska kunna få ut kristallerna men det kan leda till andra problem istället. Jag tror inte det är särskilt vanligt att det görs.

Senast ändrad:

Inte sett ditt svar innan! Jo, han får specialfoder nu. Först ett som ska lösa upp kristaller och sen ska han fortsätta med ett annat. Just nu är han pigg och glad, men han har börjat kissa i väskor som ligger på golvet:crazy:. Mamma är måttligt road...
Hur 17 får man bort det beteendet? Finns det nån bra spray som döljer lukten så han inte går dit igen? Eller räcker det med tvättmedel? Han går på lådan också som han ska. Kissar i väskor kanske han gör varannan dag eller lite mer sällan. En gång såg han ut som att han skulle göra det och då sa jag till honom "gå till lådan" och då gick han dit så snällt. Så han vet ju egentligen.

Aha, det är ättika man ska hälla där! Är det för att han inte gillar den lukten och undviker de platserna då? Men borde inte väskor och sånt bli förstört, eller går det att tvätta bort sen?
Såg att han hade kissat under sängen vid väggen också, så det är tydligen inte bara i väskor.
Jag provade att spreja vatten med citronsaft på ett ställe, då jag läste att katter avskyr citronlukt. Men han gick dit och luktade jättenoga och verkade bara intresserad istället:crazy:. Fast iofs har han inte kissat där igen. Vet inte om det beror på citronlukten eller att jag tog bort väskan som låg där...

Är det vanligt att det kan bli såhär när de haft problem med urinvägarna? Han går fortfarande på lådan och kissar lite mindre än normalt men väldigt ofta. Tvättar sig en hel del också. Så det känns ju som att det inte är helt bra än. Kan han ha nån inflammation fortfarande?
Vet. sa att så länge han kissar så behöver vi inte åka in, bara det inte blir stopp så. Men han ska väl till slut bli helt "normal" igen väl?

Jag vet inte, men det känns definitivt som att något fortfarande är fel om han kissar ofta men lite.
Troligen är det därför han undviker lådan.

Nja, han går ju fortfarande på lådan. Men jag har tänkt på en sak. När han går på lådan kissar han lite mindre än normalt, men när han kissar på golvet/väskor så är det normal mängd.
Pappa satte på locket på lådan idag, vi har alltid haft det innan, men tog av det i samband med hans sjukdomsperiod för att se hur mycket han kissade. Nu hade han tydligen vandrat runt lådan massor idag och när locket åkte på gick han in direkt. Så det kanske var det som fattades.
Men vi ska självklart hålla koll på honom. Kommer antagligen ringa vet. igen nu i dagarna om det inte blir bättre.
Har du nån teori om vad som kan vara fel nu? Kan det vara inflammationen som ej läkt helt? För stopp är det ju iaf inte. Och han är jättepigg i övrigt.

Ja, jag är inte så duktig på att diagnotisera sådant här men kanske är det helt enkelt bara en ovana efter hans sjukdomstillstånd om han nu gått som vanligt när locket åkte på?

Ja, det låter mer och mer troligt. Idag har han varit duktig och bara gått på lådan! Hoppas det fortsätter...

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 066
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 594
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
833
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 177
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama