Lilla kattungen spyr

I

Idaforsling

Vi har nyss fått hem en liten kattunge på 6 veckor som inte har nån mamma. Vi har haft han i en vecka och igår när vi kom en var det en spya i soffan, det såg nästan ut som en bajshög så vi blev lite tveksamma men imorse spydde han igen i kattlådan och ett par minuter senare i soffan igen då han också la en baja. Nu var de några timmar sen och han har inte gjort något mer.

Han äter kattmjölk och torrfoder Junior.
*Vad kan detta vara?

Sv: Lilla kattungen spyr

Har ni maskat av honom? Ge honom mjukmat, inte säkert hans lilla mage tål torrfodret.

Så unga katter ska inte ha torrfoder. Det är bättre att ge honom t ex köttfärs det blir ett bra komplement till kattmjölken.
Torrfoder är egentligen inte bra för någon katt och speciellt inte en så liten.

Han är inte avmaskad, osäker på hur gammal dom ska va när dom avmaskas.
Har köpt mjukmat nu så får prova med det :)

Ge inte torrfoder!!

Majsvälling och tex nötfärs hade jag gett.

Jag hade åkt och köpt diersättningsmedel till katten och gett den. Det finns på välsorterade apotek och djuraffärer.
Sen är katten aldeles för liten för att vara utan mamma så ni får vara stand-in och bla massera den runt ändtarmen för att stimulera magen att håller igång sig och kattungen kan bajsa ordentligt.
Lycka till med katten
Själv fick jag en 4-månaders Main Conn hona i dag som är sååå söt, :love: fast min gamla katt tycker hon är äcklig.:o

när mina kattungar var 4 veckor började dom smaka/äta torrfoder samt blötmat med huvudsakliga födan kom från mammans mjölk.
Att katten spyr som du beskrev de efter en vecka tror ja inte beror på fodret. Har du växter eller något annat den kan ha tuggat på som ej är bra? Hur är kattens allmänntillstånd? är den hängig, har feber, äter mindre, nyser,diaree mm. En kattunge blir lätt uttorkad så se till att den dricker ett tips är att ge den vätskeersättning.
Går de ej över kontakta veterinären innan katten är allvarligt påverkad

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 468
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama