Liiiitet sticksår..

hanoirocks

Trådstartare
När jag tog in mitt ena sto igår kväll hade hon två små riv/sticksår på framsidan av skenbebet (bak). Det är 1-2 mm stora. Verkade inte vara djupa men bendet svullet och varmt runt såren.. Gjorde rent runt och i såren. Såg liiite bättre ut i morse men tycker inte att svullnaden har gått ner något under dagen. Skulle ni ha lagt alsolspritbandage? Tillkallat vet? Hon har inte feber och är inte hallt. vacc mot stelkramp.

Sv: Liiiitet sticksår..

Jag skulle tillkalla vet. Min pålle fick ett sticksår på ena bakbenet för ett år sedan, såg inte mkt ut till världen, men en dag var han riktigt varm och svullen och låg ner. Vet hittade sen att det såret gick hela vägen in till benet och han behövde pencillin. Hade jag reagerat tidigare hade han sluppit infektionen.

Nu var hans sår lite större än dn hästs, men bättre att ta det säkra för det osäkra speciellt om svullnaden inte vill ge sig.

Sticksår är ju ganska luriga i och med att de kan se små ut vid huden men inuti kan de vara mer omfattande.

Om du själv inte är orolig och inte behöver ha dit veterinären omgående kan du prova lägga ett våtvarmt omslag för att se om svullnaden ger med sig. Vänta inte för länge med att ringa veterinär om hästen inte sväller av.

Tack för tipsen! Svullnaden hade gått ner avsevärt imorse.. Benet nästan normaltjockt :) Avvaktar med vet och bandage till ikväll så får vi se hur det ser ut då.

Liknande trådar

Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·
Hästvård Mitt sto fick i söndags ett decimeter brett sticksår i ljumsken, det är såpass djupt så veternären kunde få in en hel hand i samband med...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: sommarvind
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 118
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka