Ligninhalt, natriumbehov och flyktdjur?

the_connemara

Trådstartare
Skriver projektarbete om foder, har lite frågor..

"ju mer utvecklad växten är desto högre blir andelen av vedämnet lignin." Betyder det ju äldre (tidsmässigt sett på en sommar) eller betyder det ju mer förädlad ("finare") växten är? (Källa: Planck/Rundgren, Hästens näringsbehov och utfodring)

Hur fick hästarnas förfäder i sig tillräckligt med natrium (med tanke på att det aldrig finns i tillräcklig mängd i bete)? (Källa: Planck/Rundgren, Hästens näringsbehov och utfodring)

Kan man rakt av översätta bytesdjur med flyktdjur?

// Tack
 
Precis, ju äldre och mer 'grovväxt' växten hunnit bli dessto mer vedämnesinnehåll.

Ang natrium så ska man titta lite på VAR e vilda hästarna fanns. Då ser man att en hel del av dem INTE hade speciellt stor tillgång till sötvatten, och mångaalla hade tillgång till saltvatten med. Sedan så äter de ofta en del jord med. Dessutom ska man komma ihåg att 'naturligt' vatten ofta är rikare på mineraler etc än det vi får när vi öppnar vattenkranen.

Och tiotusenkronorsfrågan är om de övht FICK sitt mineralbehov tillfredsställt? Om man kikar på vildhästar generellt så ligger de låååångt under sitt energi och proteinbehov vintertid t ex och tar av reserverna som de lagrat genom att äta sig feta under sommaren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: sirenia
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 214
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 227
Senast: kem
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 175
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp