Ligghallens golv

H

hetla11

Jag har lite funderingar kring botten golvet i den nya ligghallen som kommer vara klar så fort snön har försvunnit.
Detta är en gammal maskinhall med enormt högt i tak och två stora ladugårdsdörrar som skall tas bort. Själva ytan är ca 60kvm varav halva ytan är trägolv och halva ytan betong golv.
Nu till problemet, halva ytan är som sagt trägolv och det går tyvärr inte att ta bort då det är sten och annat under så det är inte planmark vill säga och till viss del så lutar marken under också, dock är maskinhallens golv plant. Det bästa hade ju givtevis varit att gjuta ett nytt golv där men det finns ingen ekonomisk möjlighet till det tyvärr.

Så nu går mina funderingar hur jag skall skydda trägolvet för att inte ruttna och gå sönder? Tanken var att ha halmbädd på, men man måste ju ha något annat under? sand eller grus och sedan halmbädd? Funderar även på om man kunde spika fast ett plastgolv eller kanske pressening som skyddar träplankorna? Då får man ju givetvis vända plastgolvet upp och ner, med den glatta sidan neråt. Sedan ha en bädd som är bra hög. När man mockar ut bädden sommartid, så får man se över mattan och i så fall byta den.
Eller har ni några andra idéer?

Sv: Ligghallens golv

Hej,
Jag tror det blir svårt att skydda trägolvet under någon längre tid.
Jag skulle ta bort trägolvet och fylla ut med grus/makadam(alt. packad hästskit och tjock bädd som jämnar ut underlaget).
Trägolv är lite lömskt att ha i en lösdrift då man kanske inte ser när det blir dålig och hästarna trampar igenom.

Jag tror också att det blir otroligt svårt att skydda trägolvet. Plastmatta/presenning eller dyligt tror jag bara gör ont värre och istället för att skydda golvet så stänger det istället in fukten vilket i sin tur gör att golvet far än värre illa.

Visst svider det kanske att riva upp golvet och gjuta istället, men hade jag suttit i er sits så hade jag siktat på det alternativet ändå, det är en kostnad som i det långa loppet betalar igen sig.

tack för era svar! men tyvärr finns inte den möjligheten att göra en sådan renovering heller då det inte är mitt stall. Jag hyr det bara och kommer kanske i framtiden skaffa mig något eget och vill såklart inte lägga 40-50´ tusen på ombyggnationer som jag inte har nytta av.

Så jag måste på något sett försöka med något annat. Någon som har någon idé?

Ta bort planken. Grus funkar alldeles utmärkt i ligghallen. Blir bra dränering.

Var bara försiktiga när ni mockar ut framåt sommaren så inte allt makadamm/grus följer med. Lägg ev en markduk innan ni ströar upp så blandar sig inte grus o strö. :idea:
Kostar inte så många kronor.
/Linka

Om du hyr stället, kommer du inte bli tvungen att ersätta murket trägolv i vilket fall som helst?
Om jag var du, skulle jag riva ut trägolvet, grusa, och sen när du flyttar, lägga på nytt trägolv om det krävs av uthyraren.

Tror det är en riktigt dålig idé att använda trägolvet, speciellt om du väljer att stänga in fukten med ett plastgolv. Då tappar du all koll på hur bra golvet är och en vacker dag trampar hästarna rakt igenom golvet.
Kan du inte ta bort och fylla upp med grus/alternativt gjuta nytt golv tycker jag du ska stänga av den delen med trägolv och bara använda dig av den sidan som redan hade gjutet golv.

nä det kanske inte är någon bra idé att ha matta ovanpå, tänkte mest att man skyddar trät, men det kanske blir i slutändan fuktigt ändå. Grus och makadam är "dyrt" vet ja sen innan..handlar ändå om några tusen. vet heller inte hur mycket det behövs, men det är mycket! för det är en backe under så jag tror inte detta går, då rasar bara allt grus ner under resten av ladugården som är enorm. Det är som en jordkällare under skulle man kunna säga, så jag vet inte ens om jag får fylla igen det..

Men funderingarna gick åt om man kunde dela av den ändå och göra den mindre. Vad tror ni, lättast att sätta fast vanliga stolp eller skall man ha tjocka fyrkantiga stolp? med vinkeljärn (vet inte vad det kallas) och sen bygga staket med kanske 4 plank på eller sätta fast spånskivor på? Skall jag fästa det i träet eller måste man sätta det i betongen? då måste man väll borra och greja kanske?
Ja ni som har byggt stall och sådant får gärna ge mig tips om detta! min far som verkligen inte är hästkunnig men dock snickarkunnig skall fixa detta men behöver nogranna redogörelser..

Kanske inte världens bästa bild, men vi tog stolpar och fäste dom i golv med nerborrade armeringsjärn och i taket med spik. sen har vi spikat liggande brädor. Kan tänka mig att det funkar med vinkeljärn i golvet där du har trägolv. Lycka till med bygget!

26554687.jpg

Ja, är trägolvet av ok kvalitet kan du lätt fästa in ett enklare staket med vikeljärn. Tror din pappa lätt kan fixa ihop ett sådant staket. Ett litet tips är att göra någon typ av öppningsbar del om du vill använda trägolvsdelen till exempelvis förvaring.

Liknande trådar

Anläggning Har läst mig vilse på nätet nu ang detta och tänkte att jag kanske kunde hitta ngn som faktiskt hade erfarenhet och/eller kunde komma...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Elshira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024