ligamentskador

karmandi

Trådstartare
har sökt lite men inte hittat något bra. För att göra det lite kort, pålle har iallafall lyckats dra på sig ligamentskador i hovleden och kotleden på ett framben, troligtvis genom en vrickning. Då han egentligen inte visade någon hälta, förutom i trav på asfalt, utan bara kändes allmänt kivig och tränare inte tyckte det var något fel på honom hölls han igång ca en månad innan vi kollade upp honom.

det hittades alltså ligamentskador på kotled och hovled, och en kotledsinflammation som sprutades. därefter metacam i 14 dagar och promenader dagligen till åb. inflammationen var borta till återbesöket, men ligameten såg oförändrade ut vid ultraljud. Stötvågsbehandlades och ordinerad fortsatta promenader. Ska nu behandlas med stötvågor två gånger till varannan vecka innan det är dags för ultraljud igen.

Jag har ju förstått att sånna här saker tar lång tid att läka, men ni som haft hästar med liknande skador, hur lång tid stod era hästar och hur lång igångsättning? Funkar era hästar som innan eller har ni fått lägga av med tävling och träning?

Finns det något man kan göra för att hjälpa läkningen lite? liniment, back on track, osv? Självklart ska jag diskutera med vet, men alltid intressant att höra andras åsikter med. :) :)

Sv: ligamentskador

För 5mån sedan hittades ligament skada på ett sidligament vid hovleden. Har UL det två gånger efter det. Efter tre mån såg stor skillnad o nu efter två månader nästan helt läkt!! :)
Har använt vallörtsblad omslag på natten i ca två månader o tror det har hjälpt mkt. Sen varierat lite med magnet boots.
Mkt skritt på bra vägar, varierat med asfalt.

Nyfiken fråga till båda;
Hur hittades skadorna? Om hästen som TS häst knappt är halt utom vid viss provokation.. Hur kom det sig att man letade vidare? Hur? Ultraljud eller vad gjordes?

Jag tycker du bör prata med veterinär ang det du frågar om här .

Tyvärr är ligament skador en allvarlig diagnos i många fall då de är svår diagnosticerade och svårläkta . Gäller alla djur och extra svårt på stora hundrakilosdjur Ffa .
Se till att ha en dialog med veterinär ang det du frågar om här .

Det gör jag absolut, han har varit inne och blivit behandlad idag igen och har diskuterat ordentligt. Men det är alltid intressant att höra andras åsikter, även om man nästan alltid väljer att lyssna på vet. :)

Han reagerade väldigt när vet skulle böja, visa dock inte speciellt mycket mer hälta. Det blev ingen av att bedöva varken kotled eller hovled, men blev nästan helt bra av att bedöva hela området. Han röntgades för att se så där inte var något annat som störde, men de hittade inget så vet var nästan säker på att det se ligamenten, vilket bekräftades med UL. :)

Hade ett fullblod med ligamentskada. Rejält halt och på klinik inom 24 timmar från skadan.
3 månaders stallvila. (Fast, ohalt och slätt underlag fanns inte att tillgå ute eftersom det var vinter och extremt isigt).

Hästen blev helt återställd, trots komplikationer på vägen. Det tog dock 8 månader innan vi började rida fullt ut igen.

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 280
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 763
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 320
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka