Ligamentskada

Linnolsson

Trådstartare
någon med erfarenhet av ligamentskada på bak knä? Eller på annan plats? Har eran häst blivit återställd? Hur lång tid tog det?

Hitta min häst halt i hagen 1 agu 14 åkte till närliggande klinik och blev bedömd halt o sprutades i höger bak knä åter besök 3 v senare och sattes sen i gång var jätte fin o o halt i 3 v sen kom hältan till baka åkte då till en bättre klinik men mer utrustning visa sig att han har en ligamentskada på 5 cm i mittersta patella ligamentet i knät blev behandlad med stöt våg och dom
Spruta även våda bak knäna med kortison. Åter besök 6 v senare skadan har minskat något men är mycket kvar fick stöt våger igen. Och ska på återbesök om 8 v. Har ingen bra mag känsla men hoppet om en frisk häst ger man ju inte upp så lätt. Så dela gärna med er av era erfarenheter bra eller dåliga var ärliga tål o höra :)
 
Jag har just nu en ligamentskada på ett bakknä på min häst. Hon gick omkull i hagen och lyckades med att få en fraktur på bakknät och en ligamentskada. Jag har tyvärr inte "facit" än, men vi var på återbesök efter 12 veckor och då var ligamentskadan inte helt läkt. Nu har det snart gått ytterligare 8 veckor så på onsdag ska vi dit på nytt återbesök. Under de första 12 veckorna stod hon i sjukhage och promenerades. Senaste veckorna har hon skrittat uppsuttet och gått i lite större hage (hon fick göra det med premissen att hon håller sig lugn). Jag är dock sjukt nervös inför besöket på onsdag.

När jag talade med veterinären sist så var han inte alls orolig över ligamentskadan. Den behöver tid, men får den bara tiden som behövs trodde han att det inte var något att oroa sig för. Jag väljer att försöka lita på veterinären i det läget, och hoppas på att han har rätt. Nu tror jag inte ligamentskadan på min häst var lika stor som på din häst, men jag hoppas på att även en större ligamentskada kan läka bra med tiden.
 
Min häst var som 2 åring med om en hagolycka och fick en fraktur på patella och ett skadat sidoligament v bak.
Sammanlagt hade hästen 6 månaders boxvila och det tog ca 1 år innan allt var läkt.
Tyvärr har hon ärrbildningar som stör och kommer inte att hålla för hård träning, behandlades för inflammation i samma knä i somras och kotledsinflammation fram så för oss får tiden nu utvisa vad hon håller för.
 
Min 6-åring fick fula ligamentskador på båda sidor av knäleden på vänster fram som 2,5 åring. Han stor på box/liten sjukhage 4-5 månader, åkte fram och tillbaka till kliniken för stötvågsbehandling och efter 6 månader friskförklarades han. Gick på bete och börjades sen ridas in 10 månader efter skadan. Han har inga men av det idag, böjprov ua senast i förra veckan. Sen har han ridits sparsamt pga andra skador, men de har inte alls haft med framknäet att göra.
 
Nu har jag varit på återbesök med min dam igen. Ligamentskadan på min häst är nu nästan helt läkt (ca 5 månader efter skadan). Jag komer nu få börja sätta igång henne saaaakta. Minst 8 veckor skulle igångsättningen ta enligt veterinären. Jag räknar på 12 veckor. Han var väldigt noga med att säga att hon måste sättas igång långsamt för att inte överanstränga leder eller ligamentet.
 
kul att höra att skadan har läkt bra =) jag får och så ha tålamod o vänta även om man vill ha svar på framtiden helst i går =)
 
Jag har precis fått diagnosticerat med en liten ligamentskada i ett litet ligament i en hov, svår att upptäcka men veterinären var inte alls positiv :( Börja med vila 6 månader, ska kolla hälta regelbundet hemma och sen tillbaka till veterinär innan igångsättning. Förstår inte att en så liten skada kan vara dålig men kanske ville hon inte ge mig falska förhoppningar bara..

@Marty Hur konstaterades skadan på din häst? Och hur gjorde man vid återbesöket?
 
@tolksele : Tråkigt att du har fått en sån diagnos. Jag hoppas att ligamentet läker på fint.

På min häst så fick hon ju ligamentskadan i samband med en fraktur. Ligamentskadan upptäcktes via ultraljud av knät inför operationen. Vid båda återbesöken har de först kollat hälta på rakt och böjt spår. Veterinären sa vid första återbesöket att oftast så nöjer de sig med det om hästen är ohalt, men i mitt fall så ultraljudade de (och röntgade pga frakturen) också, mest för att jag skulle bli lugnare. Det visade sig ju vara lämpligt eftersom ligamentet behövde ytterligare vila för att läka helt. Så skulle jag stå med en ligamentskada igen hade jag helt klart ultraljudat innan igångsättning. Min veterinär var väldigt tydlig med att man behövde ta det lugnt så länge som ligamentet är skadat.
 
@Marty Ok, tack! Problemet med min häst är att skadan upptäcktes först på MR när andra veterinärer gått bet och hästen inte blev bra efter deras behandlingar/rekommendationer. Jag funderar därför på om man måste göra MR igen för att se hur det har läkt eller om "bara" böjprov räcker.. Kanske ska tillägga att hästen nu hatar veterinärer och därför inte är så enkel att hantera för dem...
 
@tolksele : Det beror väl på hur du känner själv. Skulle du känna dig säker om hästen var ohalt? För min del hade jag inte vågat lita på om min häst var bra om veterinären nöjt sig med hältkontroll. Jag hade gått och nojat mig. Jag vill hellre ha svart på vitt hur det ser ut.

Jag misstänker att din häst gått med ligamentskadan ett tag då eftersom andra veterinärer inte upptäckte den? Min veterinär framhävde hur viktigt det var med vilan för att ligamentet skulle läka ordentligt, så den dåliga prognosen kanske beror på att hästen gått med skadan ett tag?
 
Jag misstänker att din häst gått med ligamentskadan ett tag då eftersom andra veterinärer inte upptäckte den? Min veterinär framhävde hur viktigt det var med vilan för att ligamentet skulle läka ordentligt, så den dåliga prognosen kanske beror på att hästen gått med skadan ett tag?

Japp, omöjligt att veta hur länge men sedan vi började se att hon var halt/ojämn har hon vilat mesta tiden eftersom de andra diagnoserna också förespråkade vila/kontrollerad rörelse för hand i skritt.

Vi får väl se sen vad som verkar bäst. MR är ju ganska dyrt och det tog dem 8 h att köra själva MRn på min häst på grund av att hon slåss med veterinärerna. Även under lugnande, och framförallt innan man kommer till den biten överhuvudtaget. Ett UL är ju väldigt smidigt i jämföresele :)
 
Japp, omöjligt att veta hur länge men sedan vi började se att hon var halt/ojämn har hon vilat mesta tiden eftersom de andra diagnoserna också förespråkade vila/kontrollerad rörelse för hand i skritt.

Vi får väl se sen vad som verkar bäst. MR är ju ganska dyrt och det tog dem 8 h att köra själva MRn på min häst på grund av att hon slåss med veterinärerna. Även under lugnande, och framförallt innan man kommer till den biten överhuvudtaget. Ett UL är ju väldigt smidigt i jämföresele :)
Ja, ultraljud är ju betydligt smidigare faktiskt. Om du känner dig trygg med att endast göra en hältkontroll kanske det vore det snällaste mot hästen.
 
Jag har precis fått diagnosticerat med en liten ligamentskada i ett litet ligament i en hov, svår att upptäcka men veterinären var inte alls positiv :( Börja med vila 6 månader, ska kolla hälta regelbundet hemma och sen tillbaka till veterinär innan igångsättning. Förstår inte att en så liten skada kan vara dålig men kanske ville hon inte ge mig falska förhoppningar bara..

När min tantas ligamentskador i hoven upptäcktes pratade min vet. om någon typ av shock waves som man kan göra på just ligamentskador. Jag minns inte vad det hette, men det är rätt nytt och bekostas tyvärr inte av försäkringsbolagen men har visat mycket god effekt. Nu var det inte aktuellt för oss eftersom hon hade flera skador, men det kanske kan vara något för er att testa?
 
@ztsu Mitt försäkringsbolag täcker faktiskt shockwave om det är rekommenderat av vet ;)
Frågan är bara om det funkar på skador inne i hoven? Vågorna kan väl bara tränga visst djupt..? Sen är det väl inte så vanligt med shockwave i Sverige? Har för mig att någon sa att det bara var ett fåtal kliniker som hade det..?
Fick det nämligen rekommenderat när hästen var diagnosticerad med gaffelbandsskada (som den inte hade :angel:)
 
@ztsu Mitt försäkringsbolag täcker faktiskt shockwave om det är rekommenderat av vet ;)
Frågan är bara om det funkar på skador inne i hoven? Vågorna kan väl bara tränga visst djupt..? Sen är det väl inte så vanligt med shockwave i Sverige? Har för mig att någon sa att det bara var ett fåtal kliniker som hade det..?
Fick det nämligen rekommenderat när hästen var diagnosticerad med gaffelbandsskada (som den inte hade :angel:)

Min hade ju också sina ligamentskador i hoven och enligt min vet hade det kunnat vara ett behandlingsalternativ. Hennes sakdors att i ligamentfästet. Vet inte om det kan spela roll var i hoven det sitter kanske? Hade hon inte haft så dyster prognos i övrigt hade jag def. testat det.
Jag vet inte var i landet du finns men vi var på Husaby.
 
Min hade ju också sina ligamentskador i hoven och enligt min vet hade det kunnat vara ett behandlingsalternativ. Hennes skador satt i ligamentfästet. Vet inte om det kan spela roll var i hoven det sitter kanske? Hade hon inte haft så dyster prognos i övrigt hade jag def. testat det.
Jag vet inte var i landet du finns men vi var på Husaby.

Ah, ok :) Får börja kika på lite sånt sen när jag får tid. Borde egentligen ringa min veterinär igen och fråga lite mer men vet inte om jag vågar "störa" eller om det ens finns telefonnummer, är en klinikveterinär..
 
Ah, ok :) Får börja kika på lite sånt sen när jag får tid. Borde egentligen ringa min veterinär igen och fråga lite mer men vet inte om jag vågar "störa" eller om det ens finns telefonnummer, är en klinikveterinär..

Men jag undrar hur det kommer sig att de inte upptäckte det med ultraljud? Satt det så djupt i hoven? Tants skada syntes tydligt med ultraljudet.

Jag tycker du skall ringa. Det är deras jobb lika mycket som att behandla djuren tycker jag, att se till att djurägaren känner sig trygg i sina valmöjligheter och beslut.
 
Jag har haft ligamentskada på sidoligamenten i hovleden på min häst. Upptäcktes med magnetröntgen. Hästen hade varit oren i ett varv vid longering, flera klinikbesök där man trodde det var hovledsinflammation men behandlingen bet inte och då remitterades han till magnetröntgen och ligamentskadan hittades. Halvkass prognos men han vilade (i stor hage) i 6 mån, skoddes med ringskor och sattes igång i mars 2014. Vet inte om han kommer hålla, men han har inte varit halt sedan igångsättning. Nu är han iofs skadad igen :meh: men det är nåt annat den här gången.
 
@ztsu Vet ej, veterinären rekommenderade MR - vi visste å andra sidan inte riktigt vad vi letade efter mer än att vanliga röntgenbilderna var ok. Vet tyvärr inte exakt var skadan satt mer än att den var liten och svår att se, har alla papper i stallet.

Får väl samla mod till mig, jag fick strikt vila 6 månader och att hästen ska hålla sig så lugn som möjligt men känns ju asjobbigt om jag inte ens får gå promenader/tömköra rakt fram i skritt lite då och då... Åka till stallet, klappa och åka hem i sex månader är inte min idealbild av hästägandet :angel:
 
@mooi Gjorde du någonting med din häst alls eller bara den vilade? Jag har ju bara en häst... Hon går i hage som varierar mellan 1-4 ha, håller sig hyfsat lugn men blir lätt frustrerad när hon ser sin stackars matte och sen inte får göra någonting roligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 836
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Börjar bli lite knäckt. Har sen augusti åkt in och ut på klinik med min häst. Främst på grund av hälta på vänster bakben och...
Svar
5
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp