Licenskrav för importhingstar till andra förbunds ston?

Fredag

Trådstartare
Jag har ett sto som är registrerad i Oldenburg samt även stambokförd i Hannover.
Hon ska inte betäckas i år, men jag kom ändå att fundera över en sak nu när t ex Oldenburg är i Sverige och "härjar".

Om jag väljer en Oldenburghingst (eller Hannoveraner) till henne, som kanske även är godkänd av ASVH (det spelar ingen roll för detta fall), skulle jag då kunna importera sperma själv utan att lösa licens för hingsten i Sverige om jag ändå registrerar i Oldenburg (eller Hannover)?
Jag skulle t ex kunna välja en hingst som redan är tillgänglig för ASVH-ston i Sverige, men utan att måsta gå via ordinarie importör och dennes extra avgifter som mellanhand.
Eller vad tror ni?

Rent hypotetiskt, jag tror inte alls att det kommer att bli aktuellt, men började fundera på vad som är möjligt!

Sv: Licenskrav för importhingstar till andra förbunds ston?

Ja det kan du.

Ska du göra det rätt ska du ha semintillstånd hos Jordbruksverket, kostar 400 eller 500kr (är lite yrvaken just nu så jag minns inte :o ) samt skicka in språngrulla till SH på hingsten med antal ston som seminerats med hingsten (ditt alltså) och då betala SH avgiften på 250kr. (själva språngrullan kan man skriva ut via deras hemsida)
Sen måste hingsten stå på en EU-station men mig veterligen finns det ingen station som inte är EU som skickar utomlands - de vet reglerna.

Licensen löser man ju hos ASVH för att få registrera där, vill du inte göra det finns ju ingen anledning att betala licensen dit.

All info om att bli spermaimportör o blanketter finns på Jordbruksverkets hemsida. Jag har själv sökt i år och kommer ta in på hingstar som ej är godk här och sedan regga utomlands.
Jag har själv ett svensk halvblodssto så det spelar ingen roll vad du har för sto, men däremot kan det blir olika i registreringen beroende på vilket förbund. Vissa förbund måste man visa upp stoet på stamboksförning medans andra nöjer sig med papperna.
Men nu var ju ditt redan stamboksförd så då är det annorlunda.

Sv: Licenskrav för importhingstar till andra förbunds ston?

Det var väl det jag trodde - tack för bekräftelsen!

Det öppnar ju onekligen lite fler dörrar, rent ekonomiskt. Vissa importörer lägger på en rätt fet avgift, andra inte så farligt mycket.

Man kan ju sedan tilläggsregistrera fölet i ASVH för 500 kr så har man full tillgång till unghästtävlingarna ändå.

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 717
Senast: cissiny
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 578
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka