Mysaan

Trådstartare
Någon som kan reda upp begreppen åt mig?

Om man vill bli amatörtränare hur gör man och kan man köra löp på den licensen oxå eller hur fungerar det?

Har varit in och läst på travsport.se men blev inte klokare

Sv: Licenser!

Om du vill ha bara tränarlicens, alltså kunna stå som tränare på din häst och anmäla den till lopp, kan du ta kontakt med utbildningsansvarig på den närmast travbanan där du bor, de håller B-tränar kurser regelbundet.
Du går då på ett antal teorilektioner och sedan görs ett teoriprov och ett praktiskt prov där du ska visa att du kan sela ut din häst med diverse utrustning och sedan köra säkert på travbanan. Har du ingen egen häst går det oftast att låna en.
Du ska ha kört en del travhäst innan för man får oftast inte lära sig att köra på kursen. Det ska man i princip kunna innan.

Om du sedan vill kunna köra i lopp som amatör så får du gå nästa steg och anmäla dej till utbildningslopp för att få körlicens. Du ska göra ett antal godkända sådana, kommer inte ihåg hur många det handlar om, men runt 15 tror jag, men det vet den utbildningsansvarige på banan du ringer till. De har lite olika upplägg beroende på vilken bana man ringer till, det samma gäller den första kursen...
Utbildningsloppen körs vissa dagar, oftast de dagar då det körs provlopp, alltså inte på tävlingsdagar. Det krävs ju att man har en hyfsad häst att köra med också. Tempot brukar ligga på ungefär 1.23 i loppen och det man ska hålla det, inte för fort och inte för sakta.

Hoppas du har förstått lite mer än innan...

Om du söker lite här på trav sä kryllar det av trådar om detta.

Kort beskrivet:

Den travbana du "tillhör" anordnar B-tränarkurser en eller flera ggr/år.

För att få tränarlicens måste du gå en teorikurs och göra en "uppkörning" på bana.

Den licensen kan du sen bygga på med en körlicens. Då kör man "lopp" under ca 15 veckor så då måste man ha en häst som nån gång varit inkvalad och klarar av att gå de farter som behövs.

Men om du har Vaggeryd som närmsta bana brukar de som tar licens få åka till Mantorp.

Tack för era svar jag blev lite klokare. vet inte om Vaggeryd eller Kalmar är närmast faktiskt. Men det får jag kolla då i så fall.

Är lite sugen på att ta licens men jag ska kolla galoppsporten också för där är jag mer säker på vad jag håller på med tror jag.

En följdfråga. För att ta körlicens måste jag ha en egen häst då eller har jag fattat fel?

Vilken bana som är din hemmabana beror på vilken region du bor i. Det är inte nödvändigvis den närmaste. Lättast är nog att ringa Kalmartravet och fråga.

Du har fått bra svar. Jag vill bara tillägga att för att ens tänka på att ta körlicens måste du ha mycket stor vana vid att köra travhäst och ha kört mycket snabbjobb ihop med andra under minst 1 år. Och inte en gång varannan månad då.

I lopp går det fort och är tätt, tätt, och som vi tyvärr blivit varse under hösten, det är inte alls riskfritt.

Tack för ditt svar!

Jo jag tycker jag har fått väldigt bra svar men som du skrev så är det trängseln osv som gör att jag tvekar lite.

Tycker det är lite läskigt men ska förmodligen få köra några snabbjobb med en amatörtränare här i närheten för att få känna på om det öht kan vara något för mig.

Kört har jag gjort men inte de senaste åren dock. :crazy:

Liknande trådar

Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
18
· Visningar
996
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30