H

hovkrats

hej! är det någon som vet hur det fungerar om man vill ta ett föl efter Levisto Z. Tror inte att det finns någon avkomma efter honom i Sverige..
 
Sv: Levisto Z

Han är inte godkänd för avel i Sverige och kommer inte bli då han har konstaterat OCD, alltså lösa benbitar.

Enda sättet att betäcka med honom och få godkänd avkomma är att köra stoet utomlands.

Han har lämnat mycker fina avkommor, så det är synd att han plåtar inte är rena! :(
 
Sv: Levisto Z

Tack för snabbt svar!
Det jag då undrar är om det kan bli problem om man betäcker med honom, med tanke på hans lösa benbitar.
Jag är helt förälskad i den hästen :love: (antagligen är jag inte den enda)
 
Sv: Levisto Z

Ja du, om det tvistar de lärde! ;)

I vissa länder avlar de på hingstar med OCD, i andra inte.

I en studie som jag tror STC gjorde konstaterades det att från hingstar med OCD hade ca 20% av avkommorna det. Av hingstar utan OCD så var det ca 14%. Så det är inte jättestor skillnad.

Visst är det ärftligt, men även foder och annat spelar in.

Hade jag haft ett friröntgat sto och han funnits tillgänglig här så hade jag inte tvekat att betäcka med honom!
 
Sv: Levisto Z

okej det tål att tänkas på. Vet egentligen inte så mycket om honom så jag får söka efter lite info och se om det skulle passa på mitt sto. Är det någon som vet hur stor han är? Temperament mm?
 
Sv: Levisto Z

"Tyvärr" så är han en av de högst bedömda hopphingstarna genom tiderna.

Han gjorde sitt HLP i Neustadt/Dosse år 2000 och han vann överlägset. Poängen:

Temperament: 9,00
Skritt:8,17
Trav:8,50
Galopp:8,34
Ridbarhet: 9,50
Hoppning: 9,22
Terränghoppning: 9,34

Gemensamt index: 156,03
Dressyrindex: 150,18
Hoppindex: 137,09
 
Sv: Levisto Z

ja den var fin. Levistohästarna verkar inte vara så jättestora, vilket är bra då mitt sto är stor.
 
Sv: Levisto Z

Levisto är använd en del i DK trots OCD h.bak så man behöver inte köra så långt,beroende på var man bor:angel:
 
Sv: Levisto Z

Det finns en hel del avkommor ute på annons, en las in igår, om du inte orkar vänta på att fölet blir äldre alltså. ;)
 
Sv: Levisto Z

Han har jättefint temperament och är liten och lätthanterlig. Vad jag hört är jättefin och mjuk att rida, ser så ut också. Har bara en halvbra bild jag lyckats ta på honom (lite svårt att ta kort när man egentligen ska rida) men håll till godo med en läcker häck:p

13536052.jpg
 
Sv: Levisto Z

Hmm ganska lite. Skulle gissa på 162-165 cm, men som sagt, efter vår Ahlmann-disk: jag är mkt dålig på att uppskatta!:p

Men liten iaf!!
 
Sv: Levisto Z

Haha. :D
Jo, men det stämmer nog, han ser rätt liten ut.

Står på PaardenFokken att han är 166 cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Levisto Z

ja ska till tyskland v 44 eller en helg innan o prova en 6åringt sto efter levisto :D ser exakt ut som honom i huvudet fast mera feminim :D :love:
 
Sv: Levisto Z

*kl*

Väcker lite liv i denna gamla tråden!

Hur funkar det med Levisto nu när asvh gör undantag?
Kan man få använda honom i sverige då? Och vilka procedurer behöver man genomföra för att isf få använda honom?

Läste att han var använd i danmark innan men jag hittar inte honom på hingstlistan så det är kanske inte någon som tar in på honom nu?

Någon som vet något alls?
 
Sv: Levisto Z

Du kan ju skicka en dispensansökan till ASVH och se vad de säger.

T.ex Bretton Woods fick ju dispens för OCD med grund i att Holland tagit fram avelsindex för OCD. Kannan har automatiskt dispens eftersom han ligger på WBFSHs top-10 ranking.
Sezuan nekades dispens med ett väldigt bra bruksprov.

Levisto ligger ju lite mellan dessa, han har inget OCD-index, han har ett bra bruksprov men har även tävlat på högsta nivå och har väl en del avkommor som presterat också, även om han inte är med på någon av WBFSHs rankinglistor.

ASVH har ju varit väldigt frikostiga med Pungbråcks-dispenser, så det skadar ju inte att prova om man ändå tänker använda hingsten.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: Mabuse
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 568
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp