Leversjukdomar

shadde77

Trådstartare
Efterlyser information om leversjukdomar hos hastar? Veterinaren var pa besok i mandags och undersokte min 4-ariga valack och mitt draktiga sto. Tog blodprover och annat. En allman halsoundersokning som en koll att allt ar som det ska infor vintern var det tankt.

Han ringde mig igar och sa att valacken hade forhojt varde av leverensym i blodet (normalt tror jag var mellan 1-24 och och han har 300) vilket tydligen tyder pa nagon sorts leversjukdom om jag fattade ratt. Nu ar det ratt svart att hanga med pa allt han sager och vad det betyder i och med att jag inte hanger med i all terminologi pa engelska. Han hade inte nagra forhojda varden pa galla i blodet (3) dock vilket enligt vet betyder att levern fungerar som den ska. Vet tyckte i och med det att det inte var nagon panik utan han skall ta ett nytt prov om tre manader. Eventuellt blir det undersokning (liver biopsy) efter det beroende pa om det gatt upp mer.

Efter vad jag fattade kan det har bero pa manga olika saker (allvarliga/mindre allvarliga?). Har forsokt hitta information pa natet men inte lyckats vidare bra. Ar det nagon som sitter inne med nagra kunskaper om leversjukdomar hos hast tar jag tacksamt emot...

/Tessa

Sv: Leversjukdomar

Levervärdena brukar vara det första som påverkas om hästen har fått i sig något olämpligt, så det kan vara på sin plats att kolla vad som egentligen växer i hagarna. De flesta giftiga växter påverkar levern. De vanligaste är nog stånds, ekollon, alsikeklöver mfl. Borde gå att hitta någon sida över giftiga växter på internet om man söker.

Oki... om det ar sa att han fatt i sig nan giftig vaxt (ex ragwort, vet ej vad det ar pa svenska) blir det da bestaende leverskador. Antar att det har viss betydelse vad for slags gift han har fatt i sig i sant fall. Hur orolig behover jag egentligen vara i det har skedet. Just nu jakligt orolig... :(

Det närmaste jag kommit nån leversjukdom är en av mina uppfödningar som vid obduktion visade sig ha en rejält sjuk lever. Veterinärerna hade inga svar på varför eller vad det var alls.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Hästvård Nagot har hant med min hast. det borjade i mandags nar han gjorde ngt konstigt med hoger bak nar jag red, jag tog naturligtvis in honom...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: Flipp
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
961
L
Träning Pa Onsdag ska jag och hamta upp min nya tva ariga hingst...han har aldrig varit nagon annanstans an pa stuteriet dar han var fodd, och...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: urkella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur