"Leverflundra" hos häst? *halvlångt*

Sv: "Leverflundra" hos häst? *halvlångt*

"Lustigt" är att den äldsta hästen med taskigt immunförsvar inte hade några förändringar i blodprovet.

Tack på förhand!

Om ni inte har tänkt på det själva redan så gå igenom exakt allting vad som skiljer mellan denna häst och de som uppvisar förhöjda värden där har ni nog er största chans att kunna spåra var det kan komma ifrån. Går den i samma hage ? Äter den samma hö ? Samma kraftfoder ? Betas den på samma ställe som era ? Har den samma strö ? osv

Den här gamla skruttiga hästen går ihop med min häst, biopsi-hästen, två av de andra hästarna som har högst värden samt den häst vars värden blivit bättre. Alla hästar äter hösilage från samma ställe, i stort sett alla får samma müsliblandning. Antar att tävlingshästarna (som inte har några nämnvärda värden) får något sportigare foder. I dagsläget går alla hästar ute och generellt skiljer det väldigt mycket från häst till häst hur mycket de rids, det är ett stort kollektivstall. En hingståring har också riktigt höga värden, likaså en fyraårig shettis som står en bit bort med övriga shettisar.

Skall se om datorn och telefonen vill samarbeta, så lägger jag upp blodprovet från min häst här.

Här kommer foton på min hästs blodprov. Det är ju på tyska men medicinska begrepp tycks vara ganska snarlika varandra oavsett språk.
I högerspalten, under "Referenzbereich" står de tal mellan vilka värdet bör befinna sig. Känner att jag måste läsa på lite om alla begrepp här men om någon har något att inflika är du varmt välkommen att göra så.

Levervärden:

leverva3080rdenAlva.jpg

Njurvärden:

2013-08-15182238.jpg

Övriga värden:

2013-08-15182211.jpg

Var veterinären säker på att bilirubin brukar vara förhöjt vid leverflundra och de andra hästarna precis som din inte heller haft förhöjt bilirubin så verkar det ju inte vara rätt diagnos.

Vanliga parasiter (och även allergier) brukar ge förhöjda neutrofila vilket din ju inte heller har.

Förgiftning brukar ju påverka både lever och njurar och njurarna är ju opåverkade på din.

Lymfsystemet är ju involverat den har ju förhöjda lymfosyter.

Så vad påverkar lever och lymfsystemet men inget annat ?

Din häst har höga värden av y-GT(GGT) som är specifikt för epitelet i gallgångarna. Leverflundran bor i gallgångarna och gör att dessa blir förkalkade och väggarna blir tjockare --> kan alltså ge ett förhöjt GGT.

Den har också förhöjt GLDH som också tyder på nedbrytning av leverceller.

Utifrån det här skulle jag iaf inte utesluta leverflundra även om det är ovanligt hos hästar.
Men man kan göra träckprov för att söka efter leveflundra också. Äggen är stora och tunga så tillvägagångssättet är dock annorlunda än för ett "vanligt" träckprov men absolut inget avancerat.

Bilirubin kan också stiga vid problem med levern, men har för mig att det är en ganska ospecifik parameter hos hästar.

Tack för svar! Leverflundra är inte utesluten men igår gjordes efter en avmaskning fynd av "jättemycket spolmask" hos en häst. Idag har alla hästar fått samma avmaskning (träckprov verkar inte heller vara så poppis här) så inom ett par dagar lär vi väl se vad som dyker upp.

Skall strax åka till stallet och uppdatera mig, har jobbat dubbelt hela helgen så jag är inte helt med i svängarna. Återkommer snarast.

Spolmasken vandrar ju genom levern under sin utveckling. Någon hosta hos hästarna? Vad kan ha orsakat att fler hästar får stor mängd spolmask samtidigt, vuxna hästar ska ha immunitet mot det. Det pågår forskning om spolmask på SVA, hittar ni fler kan det säkert vara intressant för dem att få in maskar.

Det finns två rabiesfall på människa i Sverige senaste decenniet . Bägge hade smittats utomlands . Danmark har dokumenterad rabies i några fall under 20 talet och Finland har problem med smitta från Ryssland främst via mårdhunden . Satsas rätt stora resurser på att förhindra mårdhundens emigration till Sverige .

Trots dom stora summorna har antimårdhundsprojektet misslyckats totalt i och med att dom hittats långt ner i södra Småland :(

ja så är det.
rabies har vi dock inte än. eller öht. Mårdhunden har ju varit på alert i minst 15 års tid pg av samma oro, och inget har skett, däremot är ju alert varningen och resurserna för regelrätt immigration helt korrekt.

Senast ändrad:

Nu blir jag osäker. Min stallchef sa "spulwürmer" och det är definitivt spolmask, men hon sade även att de kan angripa/sätta sig på ryggmärgen, vilket jag inte hittar någon info om varken på svenska eller tyska sidor. Bara lever och luftrör. Men hon sade även "en specifik art av spolmask". Kan hon mena något annat eller har jag rört till det? Åldern på de hästar med högst värden är väldigt spridd, en åring, en fyraåring, min sjuåring, några runt 10 år.

Vad jag vet har ingen häst haft någon hosta, eller några andra symptom över huvud taget. Hästarna har i alla fall idag fått avmaskning mot detta och stallchefen nämnde i och med det där med angrepp på ryggmärgen, att om någon häst uppvisar "neurologiska skador" måste de få kortison. Argh. Jag hoppas verkligen att denna avmaskning tar kål på vad som huserar i hästarna.

Ryggmärgen?? Nu måste jag forska vidare mer. Kan du försöka få latinska namn och vilka medel som skulle komma åt denna?

Ska kolla vad medicinen hette. Ingen tycks veta namnet på själva parasiten. Men "tyvärr" var det inte spolmask heller. Tillbaka på ruta ett, blir tokig. :banghead:

Trots dom stora summorna har antimårdhundsprojektet misslyckats totalt i och med att dom hittats långt ner i södra Småland :(

OT

Tänker du på bilden på mårdhund tagen av Terje Hellesö? Den var fejkad som så många av hans lodjursbilder. Vad jag förstår av den här rapporten från SLU är mårdhunden ännu bara bekräftat i norra Sverige.

Han är inte det minsta inblandad i dom bilderna och ögonvittnesmålen som är gjorda i och runt Kalmar

Alla bilder Terje tog är ju runt Mullsjö.
Samma landskap men runt en 25 - 30 mil mellan orterna........

Var veterinären säker på att bilirubin brukar vara förhöjt vid leverflundra och de andra hästarna precis som din inte heller haft förhöjt bilirubin så verkar det ju inte vara rätt diagnos.

Vanliga parasiter (och även allergier) brukar ge förhöjda neutrofila vilket din ju inte heller har.

Förgiftning brukar ju påverka både lever och njurar och njurarna är ju opåverkade på din.

Lymfsystemet är ju involverat den har ju förhöjda lymfosyter.

Så vad påverkar lever och lymfsystemet men inget annat ?

På typ alla påståenden: nej, så behöver det inte alls vara.

Vill du utveckla? :)

Varken vanliga parasiter eller allergier behöver ge ett ökat antal neutrofiler. Ökat antal segmentkärniga neutrofiler kan bero på en "stressbild" dvs att kroppen är påverkat av något slags agens/annat, så därav ej helt felaktigt.

Förgiftningar behöver absolut inte påverka både njurar och lever. Det beror på typ av förgiftning.

Att lymfocyterna är förhöjda är ganska ospecifikt, "lymfsystemet" är inte ett begrepp som riktigt är användbart. Lymfocyter används till en massa olika saker i immunförsvaret beroende på typ av lymfocyter mm.

Så ganska ospecifikt och inte alls på något vis svartvitt, såsom man gärna tycker när man ser olika siffror på ett papper. Tyvärr.

Liknande trådar

A
Hästvård Hej! Jag tänkte höra med er om någon kan ana vad denna häst har, eller kanske varit med om något liknande. Tisdag eftermiddag...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Försöker forfarande reda ut vad det är för fel på min häst! Har tagit alla blodprov man kan komma på nu! Alla visar att det inte är ngt...
Svar
1
· Visningar
1 396
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka