Letar sele! Tips och råd!

Fibban

Trådstartare
Bruksnordisen är redo för inkörning!
Så nu är det dags att i alla fall börja planera!
Matte är sugen på framtida slädar och lite tyngre vagn där ett "gäng" kan åka med oss, tänker mig 4-hjuls vagn för ca 4 personer.

Är loksele att föredra här?
Har ingen vana av lokselar, kör min gamle valack (varmblod) med bröstsele men han drar "bara" rockard dock.

Tips och råd tack!! =)

Många av de lokselar jag hittat hittills är dyra, jädrigt dyra!!
Jag har inte 10 000 att lägga på enbart selen, tyvärr! :angel:

Kan man hitta bra budget loksele?
Typ Dr*ve Out, B*le eller Bö*jes?

Mestadels utav motionen kommer troligen att komma utav ridning men körningen är ju alltid en kul variation!

Sv: Letar sele! Tips och råd!

Det ska va loksele och det behöver inte va så dyrt med en sådan om man kan tänka sig en begagnad sele så kan man få lös en för ca 2500 som e rejäl å bra

Du behöver absolut inte ha loksele om du inte vill. Egentligen är det flexiblare med en bröstsele. Förslagsvis en Idealsele eller liknande.
Jag upplevde att min bruksnordis arbetade lättare i remmalagsvagnm gräsklippare, släde och fingiggen med idealselen jämfört mot hans loksele. När jag väl använde lokselen så höjde jag skakelfästet så att jag kunde använda baksele och draglinor fullt ut. Det fungerar annars inte riktigt om man sätter skaklarna så lågt som det är normalt.

Lokselar är svårare att passa in, och det kan tom bli så att din häst växer ur den efter lite mera träning, vilket ju är positivt i och för sig.
Lokselar är såklart utmärkt att dra tungt med, plöja, skogsarbete osv. Men för din nöjeskörning är det fullt nog med en mera flexibel maratonsele, och det hittar du från ca 4000:- och upp till 7000:-.

Med bröstsele som du har till din travare, då menar du väl en riktig sele med draglinor och baksele?? Om inte så hjälper jag dig gärna med en lösning på det :)

Till travaren har jag en bröstsele med stilettdäckel, baksele och hela kittet!
Skulle det alltså funka att dra en 4-hjulig vagn med lite folk i med en bröstsele? Och kanske dra en släde?

Nu kommer vi inte ha så många passagerare ofta ska tilläggas!!

Har själv gjort det, tom remmalagsvagn med 8 pers...Min nordis var iofs väldigt vältränad såklart, men jag gissar att du såklart tränar upp honom.

Att dra en 4 hjulsvagn är mycket lättare än en rockard. Det är bara i starten och i uppförsbackar den är tyngre än en rockard. Däremot kan det vara lite svårare att använda 4hjulsvagn vid inkörningen, både för er och för hästen.

Ja han får ju tränas upp i sakta mak innan han drar ordentligt! Självklart!!
Vi har en rockard jag tänkte börja med efter att vi släpat lite allt möjligt otäckt matte kan hitta! =)
Däck och annat prassel!

Idé på selar?

Jag skulle tittat på de selarna som ar snabbkoppling till skaklarna som du kan ha både till tvåhjuliga och fyrhjuliga vagnar. Typ Idealselen. Jag har haft den till både ponny o nordis och ska man inte tävla SM duger den till allt. Den är nylonförstärkt överallt och tål att dra tungt.

Vad menar du med att en Loksele skulle vara svårare att passa in?

Jag upplever det nog som motsatsens snarare, nämligen att många sorters bröstselar är svårare att passa in, och är mindre flexibla och dessutom att hästen lättare växer ur sådana. I synnerhet en ung Bruksnordis.

En loksele med lagom långa lokor (för normal bruksnordis), ställbara dragläder, bågdäckel och höga skakelfästen, samt baksele är i princip oändligt flexibel och användbar till all körning man kan komma att vilja göra med sin häst, tvåhjulig, fyrhjulig eller arbetskörning. Har man höga skakelfästen, så behöver man heller inte mixtra med skaklarna för att få rätt draglinje eller tyngdpunkt vid tvåhjulig körning, man hamnar på "samma" höjd som med bröstsele.

I och med att bruksnordisar dessutom har ett bogläge anpassat för lokor, och ibland lite "trångt för luftstrupen" (= alla bröstor passar inte alla hästar), så tycker jag nog att en loksele är ett bra val. En "nordisstor" loksele börjar passa ungefär vid 2-årsåldern, och kan sedan ställas om så att den passar den fullt utvuxna 5-åringen också, om nu inte denna blir extremt stor...

Det är klart, att nya sådana lokselar som jag beskriver ovan är rätt dyra (8-20 tusen), långt ifrån de märken/försäljningställen som TS nämner ovan, men begagnade går ofta att få tag på för betydligt lägre priser, 3-6 tusen. Det jag tycker är viktigt att titta på och undersöka när man ska köpa begagnad loksele, förutom läderkvalite etc, är faktiskt vikten! En modern T***sjö sele (eller annan nytillverkad kvalitetssele) väger kanske 10-12 kilo, en del gamla armeselar väger 20 kg...

bra inlägg!

vill bara dela med mig av min idealseles flexibilitet.
Den har jag haft på stor shettis och välväxt bruksnordis, inte baksele o bröstan, men däckeln. Den är oerhört flexibel. strl Full. Den passar både till tvåhjuligt och fyrhjuligt. Där kanske man skulle kunna utvekla lokselen så den kan användas till fasta skaklar och alltid har högt skakelfäste? Då hade jag gärna köpt en.

Tack för bra idéer!

Men nu blev jag helt förvirrad igen!!

Hehe!
Inte lätt detta!

kl

blir nyfiken på detta med höga skackelfästen på era lokselar, är det möjligtvis så att ni har bild på hur no har löst det? Känns som om det skulle bli bra till min lille grå sen när det är dags..

Liknande trådar

Körning Nån gång i livet ska jag lära mig att köra par med mina shettisar. En förutsättning för att lyckas med det är att man har utrustning för...
Svar
12
· Visningar
3 549
Senast: margita2
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 539
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 919
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.