Letar efter foder med högre energihalt, och med mer selen i!

Mariaauto

Trådstartare
Som topic lyder. För att kompensera vårt hösilage och för att inte behöva ge extra mineraler så tänkte jag se om de finns foder som uppfyller vissa saker

Viktigaste är att de är rätt mkt selen i, de flesta foder innehåller 0,4 g/kg, jag önskar nånstans runt 1,5-2,5 g/kg

En lite högre energihalt är också att föredra, samt inte så mkt i protein, runt 12,5-13 i energi o 80-120 i smältbart råprotein.

Sen vill jag att balansen mellan kalk o fosfor ska vara normal, absolut inte mer fosfor än kalk.

Jag har hittat detta fodret från spillers, men de verkar vara för bra för att vara sant? Inget kalk, fosfor eller magnesium? Nån som vet nåt mer om det?

Vet nån om ett annat foder som har den innehållsförteckningen jag vill ha?

Tack på förhand
 
Sv: Letar efter foder med högre energihalt, och med mer selen i!

Varför inte ge Tokosel en gång i veckan och hälla litet olja på kraftfodret?
Billigt och bra.
 
Sv: Letar efter foder med högre energihalt, och med mer selen i!

Som topic lyder. För att kompensera vårt hösilage och för att inte behöva ge extra mineraler så tänkte jag se om de finns foder som uppfyller vissa saker

Viktigaste är att de är rätt mkt selen i, de flesta foder innehåller 0,4 g/kg, jag önskar nånstans runt 1,5-2,5 g/kg

En lite högre energihalt är också att föredra, samt inte så mkt i protein, runt 12,5-13 i energi o 80-120 i smältbart råprotein.

Sen vill jag att balansen mellan kalk o fosfor ska vara normal, absolut inte mer fosfor än kalk.

Jag har hittat detta fodret från spillers, men de verkar vara för bra för att vara sant? Inget kalk, fosfor eller magnesium? Nån som vet nåt mer om det?

Vet nån om ett annat foder som har den innehållsförteckningen jag vill ha?

Tack på förhand


Fibergi müsli är ett koncentrat som du skulle kunna titta på, dock ska man inte ge mer än ca 100 g/100 kg häst pga risk för överdosering av ex a-vitamin och selen. Detta kompletterar man om man vill med ex havre, men havre innehåller ju endel fosfor förstås.

Hur ser höet ut och hur mkt energi behöver du lägga till från kraftfoder?

Varför vill du inte ha fosfor, calcium eller magnesium i fodret?
 
Sv: Letar efter foder med högre energihalt, och med mer selen i!

har jättebra värden på hösilaget, så de blir rätt kvot o dessutom rätt mkt! energin ligger på 5,7 o proteinet på 50, så när man kommer upp i 8-9 kg som min åring äter så fattas de lite energi, men framförallt selen, magnesium finns de också skitmkt utav.

Jag är itne mkt för att ge dittan o dattan en gång i veckan! jag tror mer på en jämn tillförsel av mineraler, vitaminer o spårämnen. Nu får hon Hippos mineral extra 20 gram om dagen. Men nu när de bara är nåt kilo kvar så tänkte jag se över mina alternativ då jag enbart ger de för selens skull nu när hon äter såpass med grovfoder. Innan fick jag inte i henne mer än 4-5 kg o då krävdes de lite mer av annat!
 
Sv: Letar efter foder med högre energihalt, och med mer selen i!

Jag hade (efter att ha räknat på mineral-kvoterna) gett nåt koncentrat (ex fibergi musli) och havre på det. När det gäller mineralerna så ska ju naturligtvis basbehovet vara täckt men utöver det är det kvoterna som är det viktiga så du behöver nog inte snöa in på att det INTE får finnas mineraler i fodret.

Men om du bara vill ge energi (inte fullfoder) + selen så finns det ett preparat som heter Selen-E. Jag har köpt det på granngården och det är typ Lantmännens eget märke. Det ges med ca 10 ml/dag, om jag inte missminner mig. En dunk är på en liter och kostar nån hundring så det blir rätt billigt.

Fast om du vill ge ett fullfoder med selen i och behöver få upp energin så kan du ju ge ett som innehåller ungefär 0,5 mg selen/kg för då täcker ca 2 kg behovet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 630
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp