Sv: Less på problem...
Jag vet precis hur du känner dig, men ge inte upp!
Jag trasslade med min häst i 2 år, och nu fösrt verkar det äntligen som om det funkar.
I okt-02 blev hon halt och blev behandlad för kotledsinflammation hf. Hon var inte fräsch efter det och det visade sig att hon då var halt på resterande 3 ben. Blev behandlad i kotlederna runt om. Fortfarande inte fräsch, det visade sig att det satt i ryggen. Hon blev behandlad med 12 sprutor i ryggen. Fortfarande inte bra efter det samt att hon stått på hagvila 4 månader med promenader. Hela våren och sommaren -03 hade jag veterinär ute som gav min häst akupunktur eftersom problemen hoppade runt i hela kroppen på henne. Ena veckan jätteont i ryggen, andra veckan ont över bakpartiet, nacken, halt hf osv. Så höll vi på. Skrittade små korta pass periodvis när jag fick lov av veterinären. Men oftast var det hagvila som gällde. I juli-03 var hon ok i ryggen, men halt vb. Veterinären gav upp, han visste inte hur han skulle hjälpa min häst och varför hon aldrig blev bra. Åkte återigen till klinik och hon blev behandlad i knäleden vb, samt i ryggen som hon återigen hade ont i.
Hon blev inte bra, hältan satt i och jag fick finadyne utskrivet samt fortsatt hagvila. Fortfarande inte bra efter det och veterinärerna började ge upp. Efter ett blodprov visade det sig att hon hade Erlichias, och hon blev behandlad i sep-03. Man gjorde också en artroskopi vb eftersom man trodde att det var nåt annat knas med vb, hältan släppte inte trots behandling. Man hittade ingenting.
Efter erlichiasbehandlingen så försvann hältan och alla problem, däremot var hon stel och ovillig till att röra sig under hösten-03 och vintern-04. Promenerade och tömkörde endast, men de dagar som hon kändes som risigast fick hon vila. Framåt våren blev hon bättre och jag började skritta lite försiktigt.
Det gick bra i en hel månad, sen rejsade hon järnet i hagen och gick ner på knäna i hagen. Halt igen, kotledsinflammation. Blev behandlad 2 ggr och återigen sjukhage med promenader vid hand. *SUCK*. Trodde att det var slut med allt elände - men nix!
Efter 6 veckor började jag skritta igång henne igen och det gick bra i en månad även denna gång. Sen börajde hon kännas konstig, "tjafsade" mest emot när jag skulle arbeta med henne. Tog ut en vet. som är kiropraktor, och det visade sig att hon var låst i bäckenet, Si-leden satt låst. Han fixade till det, jag promenerade i en vecka, sen skulle jag börja styrketräna upp henne. Det gick bra i en hel vecka, sen kom hon springandes mot mig på sommarbetet. Halt vf. Gaaaaah! Jag började stortjuta, vad hade hon hittat på denna gång??
In till klinik, knäledsinflammation vf. Hon blev behandlad 2 ggr samt sjukhage 8 veckor med små promenader. Den andra behandlingen var i början av sep-04.
Jag började tro att jag aldrig mer skulle få rida min lilla skrutta, men nu har jag faktiskt gjort det sen i slutet av september :-) Och hon har hållt!!
Sen har hon ju iofs dragit på sig sårskador i hagen 2 ggr sedan dess, vilket inneburit att jag inte kunnat rida på nån vecka varje gång. Men annars är hon superfräsch. Ska börja trava igång henne litegrann nu i helgen, tar det extremt försiktigt med igångsättningen eftersom hon var konvalecent så lång tid. Mitt mål just nu är väl att vi ska få galoppera igen i framtiden också, något jag inte gjort på henne sedan okt-02. Och hoppas på att hon håller. Men som det känns nu så verkar det int helt omöjligt, jag har fått tillbaks min "gamla" häst igen
Hade nästan glömt hennes små egenheter i ridningen.
Så - även om det känns jobbigt för dig nu, ge dig inte. Någongång måste det vända! Tålamod och kärlek till ens häst löser mycket!
Jag höll nästan på att ge upp, men när jag tittade på min underbara häst som jag älskar så mycket så tänkte jag att - Nej, vi ska banne mig fixa detta! Jag fick kraft av henne liksom.
Önskar dig lycka till, och hoppas att din häst blir bra snart!