Lerskräck

Wembley

Trådstartare
Vår nya häst har förmodligen inte gått i lera tidigare (importerad från Holland i våras) och verkligen HATAR att gå i det :crazy: . Han blir superstressad och det tar all världens tid att ta sig igenom ett lerigt parti. Han har otur eftersom han har kommit Sveriges lerigaste landskap, den stackaren :rofl: och för att kunna gå några rundor i skogen måste vi igenom leriga partier. Hästen har omusklad bakdel och rygg och jag vill gärna klättra med honom för att muskla upp honom som komplement till dressyr och hopparbete.

Någon som har liknande problem? Hur har ni jobbat med det? Tacksam för tips. Vi har tyvärr mycket begränsat med rida ut sällskap, för vi skulle verkligen behöva draghjälp. Vi har som mål att vara med på fälttävlanskurs i sommar och jag bävar för redan för vattenhinder. I övrigt en tuff och omkomplicerad häst.
 
Sv: Lerskräck

På med ett par rediga gummistövlar och promenera före hästen tills den vänjer sig. ;)

Ja det får kanske bli så. Dessvärre är jag lite tveksam till om jag får honom lättare med mig när jag leder honom. Men jag ska prova, kanske ha med mig lite godsaker också. Tålamod och rejälaste gummistövlarna på mig! Vi kan bli ståendes ett tag i framför lerpölarna kan jag tro :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Nu behöver jag hjälp. Jag köpte en häst i början på februari, importerad från Holland. Han var omusklad och tunn och så han har fått...
Svar
12
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp