N

Nadin

Undrar vilken sort borste som är bäst att ta bort leran från hästen.Stall ägaren har flera sorts borste men de är mjuka och verkar inte alls vara bra att ta bort leran.
Några tips? Eller måste hästen spolas om den är lerigt?

Vänligen erika

Sv: Leran

jag föredrar en skurborste eller en väl sliten rotviska (då stråna blivit korta och vassa). islandsskrapa fungerar bra när det blivit ett skal av lera, för att få bort det värsta innan man går över till borste.

Håller med båda ovanstående.
Och som förebyggande hjälp kan lite pälsglans göra det lättare att få bort leran :idea:

En vanlig piggborste funkar jättebra om leran är torr, annars är det nog lättast att duscha.

En koskrapa är oslagbar när det gäller att ta bort torr lera.
Koskrapor finns att köpa på Granngården, t ex.
Skulle du inte få tag i någon, så kan en ryktsten eller piggborste vara ett hyfsat alternativ.

Immer

Jag använder piggborsten, men är det hela, tjocka kakor av lera är ryktskrapan oslagbar! :d (Har en vanlig oval i plåt med band över handen)

Sen tar jag en ganska hård rotborste, sedan vanliga mankborsten och till sist ryktar jag. Då blir det iaf något sånär rent...

Om leran är blöt hjälper nog inga borstar, likaså om hästen ska bli HELT dammfri och ren. Då blir det duschen! :D

Tyvärr har jag ingen bild att länka till, men gå in på hooks.se och sök efter artikelnr. 86561.

En helt vanlig ryktskrapa i plåt, alltså. :)

Glensig päls gör att den blir lättare att ta bort leran! Några tips på bra produkt som inte kladdar,från hööks,det har närra.

Hydrophane Coat Gloss!! :-D
Köp en flaska Bloom & Groom också när du ändå handlar, tar bort dammet! (Glömde skriva det i mitt förra svar)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
570
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar