Leonberger

Is

Trådstartare
De är med storsorg jag börjar inse att schäfertiken nog är inne på sin sista sommar.
Men nu börjar då tankarnas va ska ja hitta på sedan. Drömmen är nog den där leonbergern som man ja kommer ihåg från barndomen. Den perfekta familjehunden som vi alltid hade som huvudkudde när vi låg och tittade på tv, som drog oss i pulka hela vintrarna och som pappa tävlade flitigt med.

Men till frågan: kan man få tag på dessa hundar idag eller är de mest trasiga sönderavlade utställningsleonbergers som finns kvar? Ja mena ja vill inte ha de som är en meter i manken, ser ut som kalvar, har dåligt mentalitet, dålig hälsa och ovillig att jobba.

Jag vill ha en kompakt arbetsvillig leonberger som gärna ligger runt de godkända mottens nedre gräns och som viktigast av allt har ett ordenligt psyke.

Har hört att norge tydligen ska har haft väldigt fin leonberger avel.
Om ni vill tipsa om spesifika kennlar får ni gärna skicka ett PM
Jag har ju naturligtvis själv kollat på leonberger klubben så ja vill inte bara ha tips om de utan få höra er uppfattning om dagens leonberger.

Sv: Leonberger

Jag har haft en leonberger, han var inte så stor och väldigt mörk..det jag möttes av ( av bl a veterinärer) att dom ansågs aggresiva...min var iallafall väldigt snäll :love:
De problem han hade var att han fick eksem i nacke/huvus + att han hade ganska mycket problem med sina öron, han blev drygt 8 år bara, och det var 12 år sen han dog.

Visst finns det även om de är i minoritet, det finns framför allt en uppfödare i Sverige som avlar i mina ögon väldigt vettigt och använder helst nya, okända linjer i stället för samma gamla som alla andra använder. Hundarna från henne är långlivade, pigga och arbetsvilliga med mycket motor men ser ändå ut som en leonberger (de går lika bra i ringarna som på lydnadsplan enkelt förklarat).

Om du vill kan jag pm:a namnet på kenneln.

Visst finns det även om de är i minoritet, det finns framför allt en uppfödare i Sverige som avlar i mina ögon väldigt vettigt och använder helst nya, okända linjer i stället för samma gamla som alla andra använder. Hundarna från henne är långlivade, pigga och arbetsvilliga med mycket motor men ser ändå ut som en leonberger (de går lika bra i ringarna som på lydnadsplan enkelt förklarat).

PMa gärna.
Ja jag ha bara hört negativt om leonbergers faktiskt sedan jjag börjat fråga runt. men jag vill juh så gärna tro att de finns bra leonberger kvar.. bara man letar ordenligt

Ja många avlar på skit rent ut sagt, min kom tyvärr från en sådan kennel visade det sig sen =/

Skickar PM

Du får jätte gärna maila mig med :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gjorde nyligen en rastråd men mina funderingar spinner vidare. Jag har sökt en ras som vill följa med på ridturer med ganska högt...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: Annelian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka