Lektionsryttare som undrar lite!

H

Henny

Imorrn ska jag på ridlektion och rider då en häst som jag inte blir riktigt klok på:angel: Han lyssnar inte på de framåtdrivande hjälperna, vad ska jag göra? Han är inte alls skänkeldöv och jag skänklar bara när det behövs och han blir galen om man tar ett litet spö. Börjar gå stappligt och göra "bocksprång" i skritt:crazy: Hur kan man göra för att få honom att lyssna? Tack på förhand:bow:
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

kanske ett par sporrar? som förstärkning.
Eller smackningar ;)
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Även om du inte skänklar hela tiden så kanske det finns andra som gör så när de rider honom , vilket resulterar i att han har blivit skänkel död. eller så rspecterar han inte dig som ryttare utan skiter helt i vad du gör....
Vilket fall. du måste vara konsekvent. när min häst inte lissnade på skänkel( sket totalt vad jag sa) gjorde jag så här.
Jag satt på häst ryggen. Vi stod helt stilla
1. Smackade- ingen reaktion.
2. skänklade+smackade-ingen reaktion
3. skänklade+smackade+ ett rejält piskrapp.

Detta gjorde jag då min unghäst verkligen hade kommit in i trots åldern. Sedan så gick han med ens jag bara smackade. Och hade väldig framåtbjudning;)

jag tycker att det är bättre att dra i rejält engång än att sitta att dutta med spö lite då och då.Sedan är det ju skillnad om du använder spöt för att korrigera arbets sättet, men just i en så här basic sak så fungerade detta ypperligt.

Så hade jag löst det men du skrev att din häst var spö rädd så då kanske det inte är så lätt att göra så här?

Vad säger din tränare?
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Med ridskolehästar, speciellt såna som går på nybörjartimmar, är det risk att det går sådär. Pröva med att smacka och så kan du också prova sporrar.
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Tack för tipsen:bow: Jo, som sagt är han ju spörädd. Jag förstärker med smackningar när skänkel inte räcker till och det lyssnar han ju på. Men man siktar väl på att försöka ha munnen stängd:p Sporrar kan ju vara en bra idé:idea: Får prova. Sen så är ju många lektionshästar som de är (och de ryttare som inte kan ha benen någorlunda stilla). Tack för svaren:bow:
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Min tränare säger att jag ska driva, men hon säger inte hur:confused: Till slut så lägger ju benen av och man vill ju inte sitta hela tiden och driva:crazy:
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

När du väl får igång hästen så tänk på att du driver med sätet. Du inte bara följer med hästen med sätet utan du puschar liksom på med sätet också. Då driver du med sätet. Det är ju ändå dit du vill komma istället för att skänkla med benen.
har du en duktig häst så ska du ju kunna sätta igång och sakta ner genom endast sätets inverkan.(tycker jag)
men sedan tycker jag att det är viktigt om du inte förstår hur du ska göra, att du frågar din ridlärare. Det är ju det hon är till för.:) Det är ju bättre att du frågar istället för att sitta och undra.....:(

Lycka till:)
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Tack:) Jag är (oftast) en ryttare som rider väldigt mycket med sätet, det påverkar mycket. Jag ska prova detta nästa gång:idea: /OsborneLover med en lite knepig häst:p
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Jättebra tips du fått ovan, men jag vill lägga till ett:
När du får den reaktion du eftersträvat (ökat tempo/bjudning) BERÖM! Speciellt ridskolehästar är vana vid att bli "hackade" på, så de stänger till slut av (många, inte alla). En häst som får beröm varje gång den gör rätt fattar snabbare galoppen och tycker det är roligare. Exempel på beröm kan vara ett ord med mjuk röst, eftergift i innertygeln samtidigt som du kliar lite lätt på manken eller liknande. Börja med nästan överdrivet beröm första gångerna hästen gör rätt, sedan när det börjar fungera räcker det kanske med ett ord och ibland mank-kli. Lycka till!
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Tänker att det är synd om alla ridskolehästar, som drivs framåt av tvång och inte av sin egen lust o framåtbjudning.
Ni som har svarat - är det så man får en ärlig bjudning från hästen? Att smacka på med spöet.. Och nästa gång behös det kanske lite mer, och därefter... Kanske skarpare bett, hårdare spörapp och vässade sporrar.
Kan du inte försöka få hästen med dig istället för mot dig?
Kanske genom några sidförflyttningar, vändningar, kanske genom vändning på lång tygel, med ledande tag, och som någon sa - mycket beröm!!!
Lycka till! (hoppas du har en lärare som förstår hur man får driv på en häst)
En som också rider ridskolehästar varje vecka.
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Jag håller helt och hållet med er:bow: Jag tycker absolut inte att det är nödvändigt att rappa till med spöt eller ett par sporrar för att få en häst att gå framåt. Jag är en person som berömmer mycket, nästan hela tiden;) Jag får prova detta nästa gång och tack för tipsen! /OsborneLover
 
Sv: Lektionsryttare som undrar lite!

Det är bra, det är alltid roligare med beröm än straff - även för hästar. Se bara till att du är konsekvent i ditt beröm, men också konsekvent i dina krav och håll kvar vid dem tills hästen reagerar som du vill och beröm DIREKT. Lycka till!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: SiZo
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Hej hej! Jag är så kluven man bara kan bli och behöver tips och pepp. Jag köpte mitt sto 2016, och har under denna tiden egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 700
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp