Lektion, fast hästen vilat?

E

estelle79

Jag lägger denna tråden här, för jag vet inte riktigt vart den passar annars. Behöver lite hjälp, och svar.

Min stora häst har vilat tre veckor. Jag har varit på skogsturer, och små promenader några dagar i veckan, dessa tre veckor, men inget arbete på banan.
Idag har jag fått frågan if jag vill vara med på en lektion i morgon. Är mkt tveksam. Men denna lektion, kommer mest att vara i skritt och kanske lite trav. Ska vara sittsträning, och övergångar. De jag ska rida med, är inte "på min nivå", utan ganska mkt "lägre", så jag har blivit tillfrågad pga att en hade blivit sjuk som ska rida med dom.

Vad tycker ni? Kan jag vara med och rida lektionen? Lr är det alldeles för elakt mot min häst? Har ju som sagt inte vilat helt och hållet, och han har fint hull och kondition. Jag velar hit och dit. Denna lektionen kommer ju inte vara ngt alls för varken min lr hästens del i "jobbighet" och svårhet, då det kan vara fint med sitsträning, men å andra sidan har han ju inte vari riden på banan mkt alls.......Jag vet inte hur jag ska göra. De får inte tag i ngn annan som kan rida, och kan inte jag, så blir det ingen lektion.

Vad tycker ni?

Sv: Lektion, fast hästen vilat?

Tycker inte det borde vara något problem. På tre veckor hinner det inte hända så mycket med hästens kondition - och han har ju dessutom fått röra på sig lite under den tiden.

Det behövs 8 veckors total vila innan konditionen börjar gå ner så jag tycker att du kan rida lektion utan problem.

Om det är på lägre nivå än vad ni normalt tränar är det en perfekt uppmjukning inför nästa "riktiga" pass. :idea:

Ja lite så tänker jag, att eftersom det är så stor skillnad på våra utbildningsnivåer, och att lektionen kommer vara mkt lugn och "lätt", så kanske det är bara är bra med lite sittsträning, övergångar och mjukgörande för oss bägge.
Sen som sagt, så har han ju rört på sig, och inte tappat ngt alls, men blir endå tveksam om det är "rätt".

Jag tror inte det är några som helst problem.

Förra helgen gick min 4-åring (travhäst som gymnastikdressyrar) ett dressyrpass som för honom är på absolut maxnivå efter att bara ha skrittat två ggr varav en uppsutten sedan i början av juni. Han hade inga problem med det och då är det rörelser han inte är van vid.

Känner man att det blir för mycket att avbryta tidigare och skritta av... :idea:

Stötte på tränaren nu i em då jag var ute och skrittade på kusen, som jag tänkte rida för imorgon. Jag pratade med henne, och hörde lite vad hon tyckte och så. Hon bara tittade på mej och skrattade åt min oro. Hon tyckte det lät när jag berättade, och hon hörde hur orolig jag var, som om hästen vilat i flera månader. Men som sagt, det har han ju inte, och hon tyckte absolut jag kunde vara med i morgon, för det skulle bli mkt lugnt, och bara sittsträning och lite övergångar i skritt och trav, då det var dessa saker de andra ryttarna tränade på just nu, att ha korrekt sitts, och korrekta hjälper vid övergångar. Och det blir fin gymnastik för oss, att sätta igång med, tyckte hon.
Så jag har bestämt mig för att vara med imorgon. Det blir ju mindre hårt arbete, än vad det hade blivit, om jag satt igång efter vilan, själv på banan, skulle jag tro. Och märker jag att han blir trött (vilket är mindre troligt), så avslutar jag direkt.

Ska bli roligt imorgon. Är ju aldrig fel att få lite sitsträning, och övergångar. Bra att gå tillbaka till grunderna. Jag tycker det lätt blir att sådana saker glöms lite, då jag rider själv. Så som sagt, ser fram emot att träna sittsen. Finns säkert en hel del fel, som behöver rättas till.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är lite tveksam när det gäller årets sommarbete/vila för min häst. Normalt sett vilar hon ihop med de andra ridskolehästarna i tre...
2
Svar
36
· Visningar
3 301
Senast: Linda_A
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 906
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama