Sv: Leksaker till 2-3 åringar
Tack för era svar! Roligt att höra hur och med vad era småbarn leker!
Spis har han, ibland lagar han mat där, men mest fyller han ugnsdelen med allt han kommer över, inte bara sina egna leksaker utan även mina tejprullar mm.
Vi är ju mycket utomhus i trädgården och där har han OK leksaker tycker jag. Vi har precis köpt en sån där liten grävmaskin där man sitter på en "sadel" och manövrerar skopan med två spakar. Den är uppskattad! Och så har han sin älskade plastgräsklippare som låter förfärligt mycket, men han är så stolt när han hjälper till att klippa. Sen springer han gärna omkring med mina planteringsspadar, som jag hittar lite överallt. En liten barnskottkärra i plåt har han också och några dockvagnar. Favoriten bland de sistnämnda är en liten sulky med en mögelskadad lite halvläskig docka i. Den gillar han också att köra omkring med. Han har en massa spadar och någon Alfons Åberg-kratta med, men han blir mest förbannad när den fastnar i gräsmattan när han vill kratta. Och så alla leksaksverktygen...plastsåg, batteridriven motorsåg (black n decker), batteridriven skruvdragare (höjdare!), skruvmejslar i plast och trä... Han älskar att vattna och har flera små vattenkannor som han får använda både inne och ute och så klarar han själv av att hantera pistolmunstycket till vattenslangen, så han kan vattna (eller spruta ner allt han ser haha) ute i trädgården med.
Däremot är nog de flesta av hans bilar lite för bebisaktiga, tror det är dags för lite mer finurliga och detaljerade varianter. Jag har en hel del smålego i källaren och en massa små legogubbar med, som jag använde till dagbarnen förra året. Det är kanske dags att ta upp dem? Han stoppar inte allt i munnen längre, tack och lov, men han höll på rätt länge...
Han gillar att bygga med duplobitarna och har ett helt zoo inkl djur.
Han fick en liten trehjuling av oss när han fyllde två i april, men reder inte ut den ännu. Vi valde en med frihjul (eller vad det heter?), där pedalerna står stilla istället för att snurra hysteriskt så länge framhjulet rullar. Men han gillar att sitta på den och skjuta fram sig med fötterna i golvet. Men han är lite sur över att den inte fungerar som den ska.
Och han drömmer om Biltemas rosa flickbarncykel...(rosa är hans favoritfärg och den han lärde sig se/säga först)...men jag säger alltid att han måste lära sig att cykla på trehjulingen först.
Ritar, klipper och leker med lera gör han lite då och då. Han är förtjust i saxar (ja, alla verktyg och tekniska prylar fångar hans intresse, favoriten att pilla på just nu är den nya vattenpumpen vi köpte till trädgårdsbrunne och som står i uterummet). Han vet hur man sätter på TVn och DVD och vilken knapp som öppnar och stänger luckan och han har t.o.m. lagt i en film själv.
Målat med vatten/fingerfärg har han inte gjort ännu, men det kommer. Han gillar knoppussel och så läser vi mycket böcker för honom. Han har ett halvt bibliotek redan.
Han har dessutom fått såga med den riktiga kapsågen, utomhus, när vi höll på med den nya rabatten intill trädäcket, som byggs upp av trästockar. Han sågade i en vedklabbe och en gammal stol och blev så stolt över att kunna göra sågmärken. Vi var såklart med hela tiden och han är duktig på att hantera den riktiga skruvdragaren och "den stora hammaren".
Han vill gärna ha en lekstuga och jag ska snickra ihop något till trädgården inkl rutschkana (finns fina att köpa i olika längder och utföranden på tex Cheapy eller Bauhaus) och även nån slags enklare variant alternativt typ köpmansdisk för inomhusbruk.
Han har ork och styrka att gå ganska långa promenader och den senaste månaden pratar han mycket om att få ta körkortet när han blir tillräckligt gammal och vilka fordon han ska köra då. Grävmaskin, traktor, dumper, brandbil, långtradare, lastbil mfl. Han kan säga att han är två år och gammal gubbe och spretar med fingrarna när han försöker visa upp två av dem. Han har precis lärt sig vad han heter i efternamn. Fast han fattar inte riktigt varför mamma har ett annat efternamn än han och pappa.
Enligt honom har även hunden samma efternamn som han.
Lite nya inomhusleksaker tror jag, men annars kanske det klarar sig med det vi har, trots allt?