Leker med tungan..

K

koftena

Tråden har säkert hamnat fel..

Jo till min fundering. Min söta tjej leker nått kopiöst med tungan.. fladdrar hej vilt överallt o ingenstans. Både vid ridning o i hage/stall. Jätteknepig att tränsa då hon med flit trixar över tungan. Ska få en "Tungfelsbett" så det var inte frågan. Utan varför gör hon det??
*Hon är regelbundet raspad o kollad i munnen på ATGklinik*

Nyfiken..

Sv: Leker med tungan..

Inget just svar till dig men..Min föra häst räckte ut tungan och ville att man skulle "gulla" med den. det räckte med att man höll i den så var han nöjd =)

Kan det möjligtvis vara en fd travare?
Dom har ju oftast haft tung band på sig och därför har de denna ovana.

En häst i en ridskola där jag rider håller och på o fladdrar med tungan inne i boxen , ute och vid ridning. Enligt ridskolechefen och ridlärarna har hästen ticks. Antagligen har den fått de eftersom den är uttråkad osv. Tror att när domn är uttråkade så hittar dom på nått att göra såsom krubbitning och vävning etc!

Ja hon är fd travare men hon är 10år gammal o har inte haft tungband som ungis eller under travtiden har heller aldrig gjort detta enligt de två sista ägarna.:confused:

det ä ofta ett hingstbeteende. var han hingst länge?

det har inget med tungband och göra! vet fler halvblod än travare/galoppörer, som meckar med sin tunga...

En häst i en ridskola där jag rider håller och på o fladdrar med tungan inne i boxen , ute och vid ridning. Enligt ridskolechefen och ridlärarna har hästen ticks. Antagligen har den fått de eftersom den är uttråkad osv. Tror att när domn är uttråkade så hittar dom på nått att göra såsom krubbitning och vävning etc!

Man ska inte alltid tro på vad ridskolechefer/ridlärare säger.

Att den är uttråkad kan mycket väl vara sant, men att den fått ticks från det? Det tycker jag låter som en dåååålig bortförklaring.

*kl*
Det finns ju dem hästar som tungrullar, det är en beteendé störnin precis som krubbitning och vävning är.

TACK äntligen fick jag ett vettigt svar..=) Gick inte med tungfelsbett på henne så fick nästan panik men vi köpte ett skarpare hackamore till henne o *peppar peppar* verkar hon gilla det. Hon trixade ingenting med varken tunga eller läppar när jag skrittade runt på gårdsplanen med henne. :D o det brukar hon göra extremt mkt..

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
L
Hästhantering vi eller min dotter har en valack på 8år som inte har haft det lätt, det är ett halvblod på 8år och han kom till sverige för två år...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama