Lekar med skadad häst

Sydtyrolen

Trådstartare
Hej! Det är så att min vän rider en häst som nu tyvärr har blivit halt. Vet. har rekommenderat längre vila och hästen äter smärtstillande. Problemet är att hästen som den är är väldigt het och har redan efter bara tre dagars vilande fått extremt mycket överskotts-energi. Har ni några tips på ”lekar” och övningar som man kan utföra utan att hästen behöver röra på sig allt för mycket. Hästen är väldigt snabbläses och kvicktänkt så luringar är bara bra. Dom har superfint samspel och hästen litar verkligen på min vän. Tack på förhand.

Jag hade passat på att lära in saker (kanske med klicker?) som att ta på sig grimma/träns själv, ställa upp sig vid uppsittningspallen och såna saker. Både roligt och en praktisk nytta!

Se till att vara noga med att den inte rör sig mer än den ska bara. Den går ju på smärtstillande så den känner ju inte hur pass ont den har.

Oftast lugnar de ner sig och köper sitt nya vilo-liv. Den första tiden brukar vara värst.
Så ha lite is i magen och gör inte något som ger rörelse om vet sagt nej till det. Speciellt på en häst som också får smärtstillande.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur