Lekar med skadad häst

Sydtyrolen

Trådstartare
Hej! Det är så att min vän rider en häst som nu tyvärr har blivit halt. Vet. har rekommenderat längre vila och hästen äter smärtstillande. Problemet är att hästen som den är är väldigt het och har redan efter bara tre dagars vilande fått extremt mycket överskotts-energi. Har ni några tips på ”lekar” och övningar som man kan utföra utan att hästen behöver röra på sig allt för mycket. Hästen är väldigt snabbläses och kvicktänkt så luringar är bara bra. Dom har superfint samspel och hästen litar verkligen på min vän. Tack på förhand.

Jag hade passat på att lära in saker (kanske med klicker?) som att ta på sig grimma/träns själv, ställa upp sig vid uppsittningspallen och såna saker. Både roligt och en praktisk nytta!

Se till att vara noga med att den inte rör sig mer än den ska bara. Den går ju på smärtstillande så den känner ju inte hur pass ont den har.

Oftast lugnar de ner sig och köper sitt nya vilo-liv. Den första tiden brukar vara värst.
Så ha lite is i magen och gör inte något som ger rörelse om vet sagt nej till det. Speciellt på en häst som också får smärtstillande.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 772
Senast: Jamtland
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 302
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka