Lekande barn-varning

Status
Stängd för vidare inlägg.

mandalaki

Trådstartare
Var ute och körde på landet i dag och i varje by jag passerade satt "Lekande barn"-skyltar längs vägen. Man ser dem ju så ofta att man liksom inte tänker på det

Men på ett ställe reagerade jag. Det stod en liten barntraktor i vägrenen, en sån som småungar trampar omkring på - och den stod halvvägs ute på vägen:eek:

På en nanosekund släppte jag gasen och trampade på bromsen, rent reflexmässigt. Krypkörde fram mot traktorn - och såg att den var fastkedjad i en mur!

Det var alltså ett par übersmarta föräldrar som använde traktorn som Lekande barn-varning! Så jäkla smart, man höjer uppmärksamheten med några tusen procent helt automatiskt:bow:

Är detta vanligt, är det bara jag som aldrig sett det förr? Jag är iaf störtimponerad.
 
Sv: Lekande barn-varning

Har jag aldrig sett. Men det var ju jäkligt smart gjort.
Själv har jag ibland funderat på att köpa upp mig på en massa bollar som vid lämpliga tillfällen kan sparkas ut på vägen.
 
Sv: Lekande barn-varning

jättevanligt... men tyvärr vänjer man sig vid leksakerna om man kör förbi dom 2 ggr/dag och det aldrig är några barn där (jag har inte körkort och framför därmed inte bil)... så om det någon gång skulle vara barn ute och leka vid vägen så tror jag tyvärr det har motsatt effekt...
 
Sv: Lekande barn-varning

Här i krokarna är det vanligt. Det får gärna en "tvärt om effekt" när man kör förbi dagligen eftersom man ser att sakerna står kvar på samma ställe dag ut och dag in.

Men första gången man ser det så reagerar man direkt.
 
Sv: Lekande barn-varning

Vi brukar göra så när vi är i stugan. Vi flyttar även runt grejerna lite just för att ingen ska hinna börja ignorera dem. Jag tror inte att folk ser skyltar längre, oavsett vad det står på dem.

En skylt minns jag dock. Det var den det stor "Levande barn!" på.
Vilken tur att de inte var döda.
 
Sv: Lekande barn-varning

Här i närheten har jag sett skyltar som ser ut att vara skriva av barn (ni vet blanda stora och små bokstäver, bokstäver åt fel håll) också står det- Akta min lillebror/storasyster etc.

Dom var lite udda tycker jag!
 
Sv: Lekande barn-varning

En familj i mina trakter har en barnskottkärra "körd" av en stor docka iklädd reflexväst!

Men för att det ska funka som det är tänkt får man nog byta ut det som syns vid vägen, för att inte få motsatt effekt på de som kör ofta.
 
Sv: Lekande barn-varning

*kl*

Konstigt att jag aldrig sett det förut, av era svar förstår jag ju att det är vanligt.

Hur som helst tycker jag att det är ursmart. Och jag tror att "vargen kommer"-risken som flera av er skriver om faktiskt inte är så stor. Även om man TROR att man sett den där traktorn så många gånger att man inte längre reagerar så är jag rätt säker på att man skärper uppmärksamheten omedvetet just för att man ser nåt som är så förknippat med barn.

Sen kanske det kan rädda en och annan katt också, det tackar vi för:)
 
Sv: Lekande barn-varning

På väg ut till sommarstugan är det en som ställt ut en dockvagn och en docka ungefär stor som en 3-åring, i vägkanten. Första gången jag kom där såg det faktiskt ut som en liten unge som gick där.

Sen såg jag också nyligen en "barn på vägen"-skylt som jag reagerade lite på. Den var halvt övervuxen med gräs, så det enda som syntes var orden "kör mycket". Texten i sin helhet löd "kör mycket sakta, barn och katter korsar vägen", det var ju något annat det...
 
Sv: Lekande barn-varning

*kl*

på vägen till mitt sommarjobb har några som bor i ett hus nära vägen målat och ställt ut en skylt som liknar lekande barn-skylten, bara det att det istället står:

"levande barn-än så länge!"

man lättar lite på gasen där, ja.
 
Sv: Lekande barn-varning

mandalaki skrev:
Och jag tror att "vargen kommer"-risken som flera av er skriver om faktiskt inte är så stor.
De som åker på en väg ofta vet ju var det finns barn, skröppel eller "Kalle-bakom", så de kan ju anpassa farten efter det.
Det gör de i alla fall runt ikring där jag bor.
Det är ju de tillfälliga förbiåkarna som måste hanteras då dessa utgör den verkliga faran.
Och i det fallet så är bollar, barncyklar och pulkor mycket bra att ha.

En av våra pendlarvägar till "Storstaden" går förbi ett behandlingshem.
Och där så finns en skylt med varning för fotgängare.
Det vinglar omkring massor av Kallar- och Kallor-bakom där.
Något som de som kör där ofta vet, men tillfälliga förbipasserande behöver upplysas om.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp