Leka ute själv och gå till skola själv

Mirre

Trådstartare
När tycker ni att det är lämpligt att låta barn leka ute själv?

Hemma?

Hos kompisar?
När får barnen gå till kompisar själv?

När låter ni barnen gå till skolan själv?

På baksidan skulle Isak kunna lekt själv om
vi haft staket. Finns bara en åker där.
Men framsidan är det väg och skulle vara lätt att rycka med
sig ett barn.

Vet inte när det känns lagom att låta honom gå själv till saker.
Han blir 4 i april

Sv: Leka ute själv och gå till skola själv

Det beror ju helt och hållet på hur man bor. Mina ungar har lekt ute själva sen 2 års åldern, ibörjan bara korta stunde när jag har varit in och hämtat något men vart efter mer och mer på egen hand. Men jag vet hur mina barn fungera, de är rätt stillsamma och hittar inte på några större tok. Vi har visserligen nära ut till vägen, men jag har inte kännt mig orolig för mina barn, däremot när de har kompisar så har jag påmint om vägen, och när de var mindre så hade jag full koll på dem när de lekte ute.

Men mina ungar får bara gå över till grannen för ev kompis, det är bara rakt över en liten lokalväg med lite trafik. Vi har ytterligare en kompis inom promenad avstånd, men dit får de inte går själva eftersom de då måste passera en hårt trafikerad riksväg. När de ska få det vet jag inte, äldsta som är 9 skulle kanske kunna det, men jag vill helst inte låta henne göra det.
Andra vänner måste någon av oss skjutsa till, det är även för långt att cykla till skolan, dessutom är det längs med riksvägen med hård och tung trafik, jag själv undviker att cykla där så det finns ingen andledning att släppa ut barnen.

Mina har också lekt själva ute från tvåårsåldern, men i början med väldigt tät uppsikt. Idag (8 och 3,5 år) leker de dock ute helt själva. Vi bor på gård. Nära vägen, men barnen har väldigt klart för sig att den får man inte gå i närheten av. Vi har också haft många och långa resonemang om vad man gör om tex en boll skulle rulla ut till vägen. (Lämna bollen, den får bli överkörd och man får istället två nya om det skulle hända.)

Vi har en 2.5 och en 5-åring. Båda leker själva ute. Vi bor rätt off. Har en väg utanför som går förbi oss o grannarna innan det blir vändplan. Det är 10km/h hela biten. Ut till 70-vägen är det nästan en km.

Ett litet öga får man dock gå ut o slänga på 2.5 åringen ibland. Hon har rätt mkt hyss för sig. De går själva till kompisen som bor på samma gata (kan i princip se deras hus från parkeringen iaf.

När tycker ni att det är lämpligt att låta barn leka ute själv?

Hemma?

Beror lite på hur man bor, mina har börjat leka ute själva vid 5-6 års ålder, då har jag haft koll på dom hela tiden, bott i lägenhet då

Hos kompisar?

Svårt att svara på, beror på föräldrarna, beror på hur dom bor.
När får barnen gå till kompisar själv?

När låter ni barnen gå till skolan själv?

Beror på hur långt det är och hur vägen ser ut. Bilfri kort väg, skulle jag tänka mig att barnen klarar från 7 år. Är det trafikerat så skulle jag vänta längre.

På baksidan skulle Isak kunna lekt själv om
vi haft staket. Finns bara en åker där.
Men framsidan är det väg och skulle vara lätt att rycka med
sig ett barn.

Vet inte när det känns lagom att låta honom gå själv till saker.
Han blir 4 i april

Mycket beror på hur barnet är också. Jag ser ingen stress att barnen måste klara mycket själva tidigt, det är så mycket som kan gå fel i trafik osv så jag är hellre lite "hönsmammig" och väntar lite men å andra sidan får man inte vara för feg och hämma barnen, det är svårt

Håller med. Det beror helt på hur man bor, hur långt det är till kompisar och skola osv.

Dottern fyllde fyra år igår och har sen i våras fått gå till lekplatsen själv och till kompisar i samma område vi bor i. Men då bor vi i lägenhet ute på landet med lekplatsen precis utanför ytterdörren och kompisarna i samma länga som vi själva bor i. Barnen har hela våren och sommaren sprungit mellan våra lägenheter och runt huset. Då är vi också två eller tre föräldrar som håller koll. Men hon skulle inte få gå själv till kompisar i hus längre bort.

Sonen fyller två år på fredag och får än så länge inte gå ut helt själv. Han rymmer gärna ner till parkeringen fortfarande. Men jag kan lämna honom på lekplatsen för att gå in och hämta något eller hämta posten t ex. Han går även mellan våran och grannens uteplats själv när jag eller barnens pappa är ute. Han får inte gå iväg när jag inte har koll på att han verkligen går till grannen. Det har blivit en del skrik och gråt när storasyster går iväg och han blir kvar hemma.

Vi bor på gård, men några grannar, nästa gård 1 km bort är slutet på vägen.

Vi har inte låtit vårt barn leka ute själv utan att någon vuxen är i närheten och har uppsikt, gäller hemma på tomten, hos grannarna eller vid den gemensamma lekplatsen.

Jag fundera på vad syftet är med att barnen ska leka själv ute?
Överväger syftet riskerna?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 133
Senast: Mois
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka