Leichmanios?

kvandi

Trådstartare
Har ni nån gång hört talas om sjukdomen Leichmanios?

Pratade med min veterinär om den igår (råkade snubbla in på ämnet hudsjukdomar) och han var mycket upprörd över att sverige tillåter att släppa in hundar med denna hemska sjukdom. Och nu var det tydligen tal om att låta de sjuka hundarna slippa den livslånga behandlingen och istället bara behandla när symptomen uppkommer.

Jag har ingen känsla för hur vanligt det här är, finns det nån på buke som har kommit i kontakt med sjukdomen? Det är tydligen vanligt på hundar som kommer ifrån medelhavsländer(typ hittehundar som ju är rätt vanligt att adoptera). Hittar inte nån direkt fakta om sjukdomen annat än att det sprids via blod/urin och ursprungligen kommer från myggbett från nån mygga som lever vid medelhavet. Det smittar oxå från hund till människa och det är obotligt.

Nån som vet mer?

Sv: Leichmanios?

Har ni nån gång hört talas om sjukdomen Leichmanios?

Pratade med min veterinär om den igår (råkade snubbla in på ämnet hudsjukdomar) och han var mycket upprörd över att sverige tillåter att släppa in hundar med denna hemska sjukdom. Och nu var det tydligen tal om att låta de sjuka hundarna slippa den livslånga behandlingen och istället bara behandla när symptomen uppkommer.

Jag har ingen känsla för hur vanligt det här är, finns det nån på buke som har kommit i kontakt med sjukdomen? Det är tydligen vanligt på hundar som kommer ifrån medelhavsländer(typ hittehundar som ju är rätt vanligt att adoptera). Hittar inte nån direkt fakta om sjukdomen annat än att det sprids via blod/urin och ursprungligen kommer från myggbett från nån mygga som lever vid medelhavet. Det smittar oxå från hund till människa och det är obotligt.

Nån som vet mer?

Eftersom jag har en hund med leishmania kan väl jag svara.

Det finns en hel del information på sva som är bra att läsa. Om man googlar och kan spanska finns det mycket information om sjukdomen.

Den fakta Du har är däremot fel. Leishmania smittar via blod - ja. Men parasiten som det hela handlar om kräver mellanvärd - dvs sandmyggan som finns i medelhavsländerna. Den sprids INTE via urin.

Om man som människa blir smittad (större risk när man är på semester i Spanien än när man umgås med hund med sjukdomen) är den INTE kronisk. Den behandlas då med medicin.

Hos hund är den troligtvis kronisk. Min hund får livslång medicinering eftersom han konstaterades med smittan redan som valp och har många titrar i blodet. Däremot känner jag en kvinna vars hund hade parasiter i blodet men efter medicinering själv tagit "död" på dessa parasiter, och vid andra blodtagning varit negativ till leishmania. Men detta är ett undantagsfall.

Att sluta med den livslånga behandlingen skulle jag inte våga! Medicinen är bromsande mot sjukdomen som annars kan utvecklas mycket snabbt. Och eftersom symtomen är relativt svåra för någon som inte vet om sjukdomen kan då medicineringen sättas in "för sent".

Den fakta Du har är däremot fel. Leishmania smittar via blod - ja. Men parasiten som det hela handlar om kräver mellanvärd - dvs sandmyggan som finns i medelhavsländerna.

Fast SVA skriver på deras hemsida angående zoonosaspekten.

Eftersom sällsynta fall av misstänkt direktsmitta mellan människor har rapporterats bör dock viss försiktighet iakttagas vid hantering av t.ex. kontaminerade injektionsnålar i samband med provtagning eller behandling av en leishmaniainfekterad hund.

Med andra ord, även om det är sällsynt så behövs inte någon mellanvärd för smittspridning.

Misstänkt direktsmitta?

Ja försiktighet bör väl alltid iakttas när man kan råka ut för direktkontakt blod-blod i allmänhet.

Men vissa av mina bekanta har tyvärr träffat på veterinärer som inte velat ta i hunden med handskar när de fått reda på att de haft leishmania. Och riktigt SÅ lätt smittar det ju inte.

Däremot känner jag en kvinna vars hund hade parasiter i blodet men efter medicinering själv tagit "död" på dessa parasiter, och vid andra blodtagning varit negativ till leishmania. Men detta är ett undantagsfall.

Är det möjligtvis jag? :p

*kl*
Jo, jag känner till sjukdomen. Inte minst eftersom jag varit nere i Spanien och Portugal och sett sjuka hundar, diskuterat behandling med veterinärer och så vidare. Att den kan smitta till människor är klart, det händer lite då och då. Den är botbar då, men hos spädbarn, äldre eller andra individer med svagare immunförsvar kan den ställa till skada.

Huruvida den kan smitta till människor utan mellanvärden - sandmyggan - vet jag dock inte om jag tycker är lika klart. Jag har hört att i teorin är det möjligt. I praktiken har jag ännu inte hittat något exempel på det, men om någon hittar en forskningsrapport med såna försök är jag intresserad av att ta del av den. I vilket fall anser jag inte att risken att den ska smitta vidare utan mellanvärd är särskilt stor eftersom sjukdomen är ganska utbredd i världen och det som sagt inte har påvisats (vad jag har kunnat hitta, än). Jag har hört talas om försök där man gjort blodtransfusioner från smittade hundar till friska hundar och där den friska hunden fortsatt att vara frisk. Att använda handskar vid hanteringen av smittade djur tycker jag med andra ord är en lätt överdrift.

Det där med att bara behandla vid symtom är något som SVA har förespråkat en tid. Om det beror på kunskap eller okunskap låter jag vara osagt, men jag skulle aldrig göra chansningen att inte behandla.

Liknande trådar

Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 088
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 095
Senast: Ainon
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig... 2
Svar
35
· Visningar
7 257
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka