Sv: Legat 598

Menar du att Emalj bara hade 56 ston under hela sin avelsperiod? Kanske var så men det låter lite. Var det kanske så att det var under en betäckningsperiod han hade 56 ston? Ää jag vet inte. Görel du vet va?

Sv: Legat 568

Tack :o

Jag kommer med mina hingstkataloger, och så kan vi ha en ordentlig genomgång ;) Tror att Emalj betäckte 56 ston under ett år, det verkar mera rimligt.

står såhär om honom "In breed 1971-1976 at Flyinge. Father to the stallion Lombard 592 and 56 pedigreed mares."

men, det kanske är 56 avelsston han har fått lr???

Ja. :banana: Du tar med dina så tar jag med dom du inte har som jag har. Kommer nog att bli ganska roligt på bruksproven tror jag. Vilket hingstsnack vi kan ha. ;)

Tusen tack!!! Hade visst vänt upponer på 9:an...
Visst är han fux? Borde det inte innebära att hans avkommor har ett fuxanlag? Min hästs mamma är nämligen e Legat, och är svartbrun. Hon har fått avkommor efter 4 olika fuxhingstar, men alla har blivit mörkbruna. Jag klagar inte iofs, men det är lite konstigt att hon inte fått nån fuxavkomma. Eller är jag ute och cyklar?
Hur som helst så är hon väldigt lik honom exteriört.
Tack än en gång!

Visst var han fux!

Är tyvärr inte så bra på färgnedärvning, så jag vågar inte uttalamig. Känner själv en fux e Napoleon (brun) - Parnass (skimmel) - Corso (svart) med en brun mamma!

En fråga till, du verkar haj...
Isabell Werth har/hade en häst som heter Satchmo, e Legat. Vet du om det är samma Legat, och tror du man kan hitta en bild nånstans? Sökte på den där allbreedsidan men han fanns inte där.

Hej

Visst var han fux! Betäcker du ett fuxsto med en fuxhingst får du bara fuxar, medan du kan få både fux och brun om den ena är brun och den andra fux. Fux är en recessivt nedärvd färg, vilket betyder att hästen måste få två fuxanlag för att färgen ska synas. Statistiskt sett så borde det bli ett fuxföl då och då, om stoet har ett fuxanlag och hingsten är fux, men verkligheten följer inte alltid statistikens lagar.
Ett par bilder från mitt fotoalbum:
Jag och Legat sommaren 1982:
legatgalopp.jpg

Legat i oktober 1982:
legat.jpg

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vår labbe stinker i rumpan. Har läst om analsäckar men han visar inga såna syntom. Han varken slickar sig eller åker kana på rumpan...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Sannnu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden