Ledträning av föl

R

romancia

Några tips på hur man ska göra när den lille bara stannar och vägrar gå?

Sv: Ledträning av föl

Jag vet att man kanske inte får göra så här men en sa att jag skulle ha ett långt dressyr/kör pisk med mig så när fölet stannar så viftar du med den och det inte hjälper så peta lite.. Det fick mitt föl att lära sig att gå. Nu kan han gå utan grimma eller grimskaft.

Vi har fösökt, men det biter inte, den enda som funkar är mat, men man kan ju inte ha med sig en hink med havre hela tiden :confused:

Ha med dig en kompis (häst). Mitt lilla monster får för sig ibland att hon inte kan gå ensam, då så vägrar hon att gå och stegrar när hon inte får som hon vill, men envis som jag är går vi lite till innan vi går hem. Men har vi en annan häst med oss kan hon gå hur långt som helst utan problem..

Ha antingen ett lååångt grimskaft eller ett extra grimskaft som du lägger "en ögla" runt fölets bak så att du kan "putta på" när fölis stannar. Fungerar bra tycker jag.

Har också långt grimskaft.

Sen ska man komma ihåg att följa efter i "snöre", det måste man lära sig, så glöm inte packa ner mycket tålamod. Själv tycker man kanske att det borde var den naturligaste sak i världen, "jag drar i snöret, alltså borde brunte följa efter."

Men för brunte är det inte den naturligaste sak i världen, så låt det ta lite tid, öva, det kommer!

Och lämna havren hemma, beröm med röst och klapp, det har du alltid nära till hands och kan inte glömma.

Tack för tipsen! det gick faktiskt jättebra idag :) Provade att bara ignorera och vända ryggen till, och då blev man ju så nyfiken :)

Jag har också ett föl han blir 1år i april.
Han har varit jätteduktig när vi ledtränat honom.
Men så nu hux flux så har han blivit som förbytt.
Han vägrar att gå, börjar stegra sig och bocka.:eek:
Tur för oss att han fortfarande är så pass lätt.
En anledning kan ju vara att hans mamma har börjat gå i samma hage. (Dom går på lösdrift)
Dom var separerade under avvänjningen och allt gick jättebra, gick man förbi mamman så brydde han sig inte ens.
Och nu har han blivit värsta mammisen igen, även fast hon inte har någon mjölk så står (det lilla matvraket) där och snuttar.
När vi ledtränar honom så ser han ju henne hela tiden och han står inte heller och gnäggar efter henne.
Han har blivit mer skvättis och är på sin vakt hela tiden.(Kanske beror det på åldern?)
Frågan är ju bara den: Vad ska man göra?
:confused:

Man har en annan person med sej som går någon meter bakom som kan vifta till och smacka på. den personen kan även ha ett spö med sej och ge ett rapp när det behövs.

När hästen leder som den ska med person bakom, har man längre och längre avstånd mellan för att till slut vara helt borta.

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 520
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama