Ledsen "ridskolehäst" :(

H

hoppeflikkan

Jag behöver verkligen hjälp.
Min d-ponny Wilma står i ett kollektivstall med 15 hästar där vi har det absolut perfekt. Men klubben driver en liten ridskola där våra privathästar måste gå med som för att tjäna in sin plats liksom.
De går tre dagar i veckan med olika elever, från nybörjare till vuxna som börjat rida på lite senare år.
Hon är en väldigt känslig häst och faller snabbt ur formen om hon itne får gå ordentligt. Hon är verkligen ingen pigg som är het i vanliga fall men har en normal framåtbjudning på sommrarna då jag har henne helt för mig själv. Då lyssnar hon på minsta skänkelhjälp men nu när barnen på ridskolan som inte ännu har lärt sig att rida sitter och bankar på henne blir hon okänslig och ovillig. I ridhuset är det värst för det är där ridskolan håller till. Under hösten har jag tävlat ungefär varannan helg då vi varit med i allsvenskan så vi har inte hunnit med så mycket annat men det känns verkligen som om hon har tappat livgnistan :'(

Hallå vad är problemet? Flytta hästen då! Tänker du säkert nu och det skulle jag göra om jag bara hade tid och råd! Men stallplatsen jag har nu kostar 250 kr/månaden och då ingår verkligen ALLT. Hö, halm, havre, betfor, kalk, mineraler, ut-och insläpp, mockning på ridskoledagarna och till och med hovslagning. Det är bara om man, som vi, har annan mat och vaccination som man måste betala själv i princip.
Sen går jag på ett gymnasium där jag inte bor hemma så på vardagarna så då hinner jag inte rida henne och då är ridskolan bra.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Någon övning eller aktivitet som gör dom mindre uttråkade? Eller något sätt jag kan rida på när jag gör det?

Behöver verkligen hjälp, säljer henne gör jag inte. Vi hör ihop och hon betyder allt för mig. Efter att jag har slutat skolan vill jag flytta henne men just nu känns det omöjligt.

Oändligt tacksam för hjälp!

Sv: Ledsen "ridskolehäst" :(

Har du pratat med ridlärarna om detta?

Har du pratat med ridlärarna om detta?

Jag håller med, prata med ridlärarna och om inte annat så lägg ner dina tävlingsplaner tills du slutat skolan och rid bara ut i skogen och lattja när du är hemma?
Det brukar pigga upp de flesta hästar!

Å andra sidan förstår jag ju också om du vill tävla om du inte har så många ponnyår kvar och ändå tänker ha kvar henne efter att din ålder blivit för hög?

svårt.

Men med tanke på vad som ingår för så lite pengar i månaden hade jag haft kvar hästen där och slutat tävla på helgerna. Men jag är ingen tävlingsmänniska heller så det är ju lätt för mig att sitta här och säga....

Jag skulle nog rida ut i skogen och bara lufsa och ha kul med hästen när du rider henne.
Sen som dom andra har sagt att jag skulle prata med ridläraren om detta.
Hoppas att din häst får livsgnistan tillbaka och lycka till :banana:

Håller med tidigare inlägg.

prata med ridläraren, och gör sådant med din häst som du vet hon "tänder till" på, som busa i skogen. Det är nog inget hon får göra med ridskolan

Oj låter inge vidare! Håller helt med dom andra!
Eller har du ingen vän som kan tänka sig dela hästen med dig medans du går i skolan så du kanske kan flytta hästen?? Det verkar som din häst vantrivs på den nuvarande stället. :S
Hoppas du hittar en bra lösning för din häst och dig själv.

oj så många svar på så kort tid! tack! prata med ridläraren har jag verkligen försökt men eftersom att hon är så snäll får hon gå på nybörjar lektionerna men jag kanske borde göra det igen...

usch blir helt gråtfärdig, sluta tävla... jag vill verkligen ge henne ett toppenliv men jag vet inte om det är bästa sättet att ta bort tävlingarna, hon tycker att det är så kul! och nu har jag bara två år kvar att tävla henne :( vi tävlar bara på LB-nivå så det är liksom ingen stress eller press på henne. men ska ha ett uppehåll nu efter helgens final och göra som ni säger, bara busa runt i skogen!
jag ska ha kvar henne sen, kommer aldrig att kunna skiljas ifrån henne. har haft henne sen hon var sju och jag 12 och har i princip ridit in henne själv och hon går bäst med mig eftersom att det är liksom på "mitt sätt" som hon har blivit riden. har funderat på medryttare men då är det ju det här med ekonomin... är det konstigt att be medryttaren betala en del av hyran? hur skulle ni ha gjort isf?

TACK för eran uppmärsamhet och stöd!

Jag förstår dig precis. Tycker hon att tävlingarna är roliga så tycker jag det är ok. Men som sagt prata med ridlärarna. Det borde vara viktigt för dem också att ha hästar som är lyckliga och trivs. Om inte är det inte rätt ställe för hästen.

Att skaffa sig en medryttare och att denna betalar för sig tycker i varje fall jag är helt ok. Jag vet att uppfattningen skiljer sig där. Men som medryttare skulle jag absolut betala för mig. Lycka till.

Ridläraren verkar inte respektera dig om de inte förstår att bara för att hästen är snäll att rida så ska den gå nybörjarlektioner, trotts att du inte vill.

Jag tycker du ska prata med dom igen och förklara att du inte vill att hon ska gå nybörjarlektioner.
De får sätta bättre ryttare på henne.

Ridläraren verkar inte respektera dig om de inte förstår att bara för att hästen är snäll att rida så ska den gå nybörjarlektioner, trotts att du inte vill.

Jag tycker du ska prata med dom igen och förklara att du inte vill att hon ska gå nybörjarlektioner.
De får sätta bättre ryttare på henne.

Men det ingår ju i hyran att hästen skall gå lektioner! Det är ju därför som TS bara betalar 250 kr/månaden!

OM det är en seriös ridskola borde ridläraren ha kunskap nog att bedöma vilka lektioner hästen klarar av. Det är inte ett dugg konstigt att hästen blir slöare och lite med okänslig när den går på ridskola eftersom den får motstridiga signaler från oerfarna ryttare....

Vi hör ihop och hon betyder allt för mig.

Nu låter jag nog lite elak men... Om hon betyder allt för dig - borde du då inte försöka göra livet så bra som möjligt för henne?
Att en häst kostar pengar och tar tid vet man ju redan innan man skaffar den.

Om man bara betalar 250:-/månaden och har accepterat att hästen ska gå som ridskolehäst, så får man ju antingen bita i det sura äpplet eller ta tag i saken och ta hand om SIN häst själv.
Kanske låna ut hästen på foder/halvfoder till någon privatperson? För det kan ju knappast vara värre än att hästen "mår dåligt". Du får ju tillbaka henne lixom.

Kanske du kan försöka göra en deal och betala lite mer, och hästen bara går lektion två dagar? Då hinner du både träna och rida i skogen de andra dagarna.
2 dagar lektion, 1-2 dagar träning, 3 dagar i skogen, är ett ganska lagom upplägg och det borde räcka för hästens skull. För att komma ut lite extra kan man ju även skritta/trava av/fram hästen i skogen om man nu vill...

Så som jag förstod det så kunde TS inte rida på vardagarna för hon går i gymnasiet på annan ort?
Så då va det smidigt att hästen fick motion på vardagarna genom ridskolan.

Men visst jag kan tycka att det känns lite gnälligt.

TS
Flytta hästen, och skaffa en medryttare som du har under veckan. Men där finns det heller ingen garanti för att medryttaren rider så som du önskade.
Visst blir det dyrt, men som sagt innan, häst ÄR dyrt.

Men om det plågar dig att ha hästen så här,så varför inte hyra ut henne på foder till du är klar med skolan?

Jag skulle sälja eller låna ut ponnyn, min häst går alltid i första rummet, och skulle jag se att den inte mådde bra och tappat livsgnistan, då gör man något! ... Om man verkligen bryr sig så låter man inte hästen må dåligt bara för att man inte har råd att flytta den.

Nu låter jag nog lite elak men... Om hon betyder allt för dig - borde du då inte försöka göra livet så bra som möjligt för henne?
Att en häst kostar pengar och tar tid vet man ju redan innan man skaffar den.

Om man bara betalar 250:-/månaden och har accepterat att hästen ska gå som ridskolehäst, så får man ju antingen bita i det sura äpplet eller ta tag i saken och ta hand om SIN häst själv.

Ursäkta VitaN, men du är ofta otroligt fördömande i dina svar, och jag undrar hur du tänker runt det du skrivit om din egen häst situation, dvs att ni har en unghäst uppstallad på en anläggning där hästarna knappt går ute mer än några fåtal timmar varje dag, som du alltid kontrar med att "det finns inget annat stall eller lösning". Tänk dig för lite innan du dömer andras hästhållning!

Trådskaparen: Jag tycker som sagt att en ridlärare som är mån om att få in privat hästar för att kunna driva sin verksamhet, borde lyssna lite och se om en häst inte trivs.. Ta upp situationen igen med henne och be henne lyssna på dig och att ni får prova om det blir skillnad på hästen om hon inte går nybörjar lektioner. Ta det som första steg, det kanske blir jätte skillnad direkt!

Om det inet blir det skulle jag leta efter en halvfoder värd till hästen som betalar halva hästen.

*kl*

Om hästen inte trivs så måste det väll finnas bättre elever att sätta den på?

Bara för att den är snäll och inte kastar av ungarna betyder det väll inte att den ska måsta gå med dom?

Och nej, bara för att ridläraren har satt den att gå där betyder det itne att det är varken bra eller rätt per automatik. Att ha titeln ridlärare ger dig inte per automatik rätt, eller att du inte kan handla ur ridskolans egoistiska.

Vi vet inte hur ridläraren är, och bör därför inte utgå ifrån att denna är allsmäktig och har rätt.
Nu är det TS som har ett problem och vi bör komma med uppmuntrande ideer och råd, inte destruktiv kritik. :)

Att sparka på den som ligger bygger inte upp någon.

fast helt ärligt, om man inte har råd och heller inte tycker hästen mår bra, då får man ju antingen göra nåt åt det själv, eller sälja/låna ut den.

Så är det ju, man kan inte förvänta sig att det ska kosta 250kr totalt men ädnå tävla.
Om man inte har råd med att ha hästen själv, ja då kan man göra som TS gör (och leva med det) eller låna ut hästen om man itne vill sälja den.

Det är inte fördömande det är verkligheten, det är ju ett ansvar och vem som helst förstår ju att det inte går att få 'allt' för 250kr!!!!
Om hästen mår ok fast TS inte vill att den ska gå lektioner så får hon väl låna ut eller sälja, eller betala själv helt enkelt.
Om hästen INTE mår bra genuint av situationen, ja då är det ju samma! Så enkelt är det, även om det inte är vad TS önskar att det skulle vara.

Det kanske skulle hjälpa om du hittade någon duktig liten tjej som rider henne i skogen de två vardagar du inte hinner? I och för sig blir det mindre vila, men å andra sidan blir det ju lite mer varierat för henne. Och som någon annan skrev, kanske det går att få till att ni betalar lite mer mot att hon bara går lektioner två dagar i veckan? Om hästen rids ut annars klarar hon kanske ett par lektionsdagar i veckan i alla fall :)

Ursäkta VitaN, men du är ofta otroligt fördömande i dina svar, och jag undrar hur du tänker runt det du skrivit om din egen häst situation, dvs att ni har en unghäst uppstallad på en anläggning där hästarna knappt går ute mer än några fåtal timmar varje dag, som du alltid kontrar med att "det finns inget annat stall eller lösning". Tänk dig för lite innan du dömer andras hästhållning!

Inte för att tråden öht har med mig att göra men.. Jag försöker iaf leta efter lösningar till min häst och låter inte pengar eller tid styra över situationen.

Unghästen har heller inte bara varit ute ett fåtal timmar/dag.

Jobbig situation, men kan du inte ta en paus i hästägandet ett tag nu när du ändå inte har tid och råd? Lämna Wilma på foder? Personligen förstår jag att du inte vill göra dig av med henne, man blir ju oerhört fäst, speciellt om det kanske är din första egna häst? Men JAG tycker att du borde tänka till lite mer, är det verkligen WILMAS bästa du tänker på nu, eller är det ditt bästa?
För mig skulle en sådan uppstallning vara helt utesluten av mina personliga åsikter och vad jag anser hästens bästa, men alla tycker och tänker vi olika.
Men är du säker på att det är lektionerna som hon tar skada av? Hur ser allt runtom ut? Utevistelse och social kontakt med flocken?
Riktiga nybörjare gör många gånger mindre skada än de som anses som "erfarna". Hoppas att du löser det på bästa sätt för hästen.

Det är verkligen en svår situation, Om det hade varit min häst dock så hade jag lämnat den på foder när du nu går i skolan.

Eller bytt stall och fått nån medryttare/halvfodervärd så får du hjälp med betalningen..

Det är ju tyvärr så att alla hästar funkar inte som ridskolehästar och då kanske du får se lite på hur hästen nu mår. Men innan du börjar funderar på att lämna på foder skaffa medryttare så kan du ju såklart först prova att prata med ridläraren igen och se om det funkar.
Kan inte ge några tips på hur du får tillbaka gnistan.

Om det hade varit mig egen så hade jag sett över att lämna ut på foder för jag personligen är inte speciellt förtjust i att sätta in privathästar i ridskoleverksamhet..

Och som några andra har skrivit så är det faktist så att hästen tar tid och den kostar pengar, själva köpet är inte det stora dramat i att ha häst utan det är allt runt omkring som kostar.

Liknande trådar

Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
4 067
Senast: fio
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 875
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur