Ledsen häst?

Stargirl

Trådstartare
Jag har en häst som är jättegosig och kelen, men nu upplever jag nästan honom som lite "ledsen". Han står och bara gosar in sig hos mig och hänger kvar med huvudet, precis som att han vill att jag ska trösta honom. Jag vet att det låter sjukt, men det känns precis så. Kan det vara vitaminbrist, eller värmen?? Är det ngn annan som haft det så här?

Sv: Ledsen häst?

Förmodligen är han bara lite loj av värmen, våra är ofta så under de varma sommardagarna. Och går han på bete/ute om nätterna så är han förmodligen trött också:p

Det är nog inget att oroa sig över så länge han verkar frisk i övrigt!

/Anne-Sofie

Sv: Ledsen häst?

Jag tycker om folk som noterar såna förändingar hos sin häst och uppmärksammar dem.

Hästar påverkas ibland av värme, pälsfällning, förändringar i foder, väder, flocksituationen, och allmäntillståndet. Om din häst verkar nere, ta det lite lugnt med honom ett tag och vänta ut det. Kanske är det tillfälligt och beror på en naturlig faktor. Håller det i sig längre, fundera på om du tror att ngt i omgivningen påverkar honom.

Verkar han omotiverad eller ovillig, prova att lägga om er träning lite. Klickerträning är ett yppeligt hjälpmedel för att få igång hästens motivation, öka dess självkänsla och självförtroende. Dessutom skapar den en lättförståerlig kommunikation mellan häst och människa.

Håller det i sig ändå, länge, så skulle jag kontakta kiro eller annan hästkunnig som jag litade på, för att få en bedömning om hästens hälsotillstånd.

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
1 149
Senast: BoYo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 636
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 140
Senast: Pinus
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka