Ledighet från skolan

Sofie.S

Trådstartare
Vi står inför valet att köpa en andelsvecka och funderar nu kring ledighet. Lovvecka skulle såklart vara det mest optimala men priset och turister har gjort att vi kollat på mindre attraktiva veckor, dvs icke lovveckor, som är betydligt billigare.

Hur upplever ni ledighet i grundskolan? Går det att ”räkna med” beviljad ledighet?

Vår äldsta dotter har börjar förskoleklass nu så skolvärlden är ny för oss.
Minns bara när jag var liten att det inte var några konstigheter att få ledigt då man fick ta med läxor istället. Men har förstått att klimatet sen dess har ändrats.

Nej du kan inte räkna med att få ledigt under skolterminen.

Det har dels att göra med att det gått inflation i hur många elever som är borta och hur ofta en elev är borta. Och att man sett att elever inte tar igen det de missar. Utan det blir plötsligt lärarnas jobb att fixa för dem. Vilket inte är hållbart.

Vi har inte haft problem att få ledigt fem dagar när vi åkt iväg på de billigare veckorna :)
Det har även hänt att vi åkt på kortvecka, så att barnen bara är borta fyra dagar från skolan.

Barnen ligger bra till i skolan, och jag har pratat med fröken inför avfärd ifall om barnet behöver ta med sig hemuppgifter.

Edit. Det har gällt förskoleklass och ettan.

Vi står inför valet att köpa en andelsvecka och funderar nu kring ledighet. Lovvecka skulle såklart vara det mest optimala men priset och turister har gjort att vi kollat på mindre attraktiva veckor, dvs icke lovveckor, som är betydligt billigare.

Hur upplever ni ledighet i grundskolan? Går det att ”räkna med” beviljad ledighet?

Minns bara när jag var liten att det inte var några konstigheter att få ledigt då man fick ta med läxor istället. Men har förstått att klimatet sen dess har ändrats.
I vår kommun är praxis att ingen ledighet beviljas. Jag tror att det kommer bli vanligare.

Jag som lärare, får i min kommun, bevilja 10 dagar ledighet, mer ledigt får rektorn besluta om. Jag har skickat med läxor. Dock kommer det att vara svårt för elev att få beviljat ledigt tex under tiden då de nationella proven pågår i trean och sexan. I alla fall hos oss.

Under lågstadiet brukar det vara problemfritt, men från mellanstadiet och uppåt skulle jag inte räkna med att få ledigt för semester.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka