Ledarskapsövningar

ulle.j

Trådstartare
Nån här som har tips på enkla ledarskapsövningar man kan göra hemma i corall? Tack på förhand!! :bow:
 
Sv: Ledarskapsövningar

Har du hört om/provat join-up?

Släpp hästen lös utan grimma i corallen och jaga den bort från dig ("flocken") m.h.a. rösten, svängande grimskaft etc. Låt den inte sakta av från galopp eller stanna självmant. Stanna den några gånger och byt varv. När du sedan ser tecken på underkastelse (örat böjt inåt mot tränaren, sänkt huvud, tuggande och slickande om munnen) stannar du hästen. Gå fram och klia den mellan ögonen (erkänn den i flocken). Vänd sedan ryggen åt hästen och börja gå därifrån - hästen kommer nu att följa efter dig eftersom den accepterat dig som flockens ledare och gett dig sin fulla tillit. Känslan man får första gången man gjort en join-upövning med sin häst och mräker den tillit man får är enligt min mening obeskrivlig! :)

Hoppas jag kunde vara till lite hjälp!
 
Sv: Ledarskapsövningar

*KN*
Hur bygger man en rundcorall?om man inte ha järnstaket eller så,finns d nån "hemmaversion"?:p
 
Sv: Ledarskapsövningar

Det går bra att vara på en vanlig inhängnad ridbana också, du bör kanske avgränsa den så du slipper springa runt för att jaga på hästen, om du inte har jättebra kondition dvs.. :p

Ett till tips är att avgränsa hörnen, t.ex. lägga upp halmbalar eller liknande, så hästen inte blir stående i ett hörn utan fortsätter naturligt på ett voltspår. Om hästen "fastnar" i ett hörn finns det risk att den kan känna sig trängd och inte se nån annan väg ut än att hoppa över stängslet, och då har man ju inte rikigt nått dit man vill med övningen.. :smirk:
 
Sv: Ledarskapsövningar

d e ingen riskt att hon skulle hoppa över staketet,hon är för fet för att hoppa:rofl: men jag har ingen bana,skulle man kunna göra en inhägnad i nån hage?

har perkeft kondis annars:rofl:
 
Sv: Ledarskapsövningar

Vilken inhägnad som helst borde duga tycker jag, syftet är ju att hästen inte ska kunna springa iväg utan hela tiden vara i din närhet så du kan demonstrera ledarskap.

jag tycker att så litet område som möjligt är att föredra, då man använder sig av rundcorall blir det lite liknande löslongering, hästen genar inte i några hörn och man får en konstant framåtdrivande verkan genom att kunna befinna sig strax bakom hästen hela tiden utan att behöva springa efter den. Ju mindre område desto mer kontrollerade former på övningen tror jag... :D
 
Sv: Ledarskapsövningar

min häst cvet inte vad longera är :D kan man göra så änså?:rofl:
 
Sv: Ledarskapsövningar

PNH funkar utmärkt i corall. Och Hempfling, men det är svårare.. Värt ett försök! Kan rekomendera Hempflings Dansa med hästar. Mycket bra bok, lite svår att förstå de första gångerna och ganska jobbig att läsa, men helt klart värt besväret! Därifrån har jag fått mycket hjälp med min häst.
 
Sv: Ledarskapsövningar

det spelar ingen roll om hästen inte är longerad, vad jag menar är att hästen i en rundcorall följer samma voltspår runt tränaren som då den longeras.
 
Sv: Ledarskapsövningar

Tack för bra svar!! Ska pröva detta idag har jag tänkt.Återkommer med resultatet :bow:
 
Sv: Ledarskapsövningar

jag har läst hempflings andra bok,hästens själ,fick inte ut så jättemycke av den,han ställde en massa frågor,men han svarade inte på dom,tyckte inte jag.:crazy:

Får se om jag vågar göra detta nån dag,lär ju få tänderna utsparkade och en sprängd inhägnad:crazy: :rofl:
 
Sv: Ledarskapsövningar

gör det! alltid kul att höra hur olika hästar reagerar. de jag jobbat med så har det gått jättelätt för, men det kanske är olika?
 
Sv: Ledarskapsövningar

Nä, Hästen själ är mer filosofisk än Dansa med hästar. Men det är lite det som är grejen, man ska komma igång och tänka själv istället för att få alla svar serverade.
När man väl kommit in i det "filosofiska tänkandet" är det svårt att komma ut ;)
 

Liknande trådar

Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Mrs Chippy
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
468
Senast: Karfitsa
·
Fritid Vilka företag är enklast att använda, till ett vettigt resultat och pris? Nån som har bra tips hur man får till snygga fotoböcker?
Svar
3
· Visningar
251
Kropp & Själ Har vi nån bukefalist med denna komb av diagnoser? Asperber kanske inte är rätt begrepp - men i så fall borde det vara Autism nivå 1...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp