P

pumpqin

Nu har jag funderat på detta i två dygn och kom till slut fram till att jag ska fråga er bukefalister.

När man befäst sitt ledarskap och tillslut lyckats bli en bra ledare dvs, hästen ser en som sin ledare och man är en "värdig" ledare. Om hästen då skadar sig och man "daltar" med den (för ingen kan väl säga att den inte pussar lite extra när hästen är skadad?) blir inte detta ledarskap ifrågasatt från hästens sida då?

Jag tänker såhär, i vilt tillstånd stöts en häst som är skadad/sjuk ut ur flocken och lämnas att dö..rent krasst. Men i tamt tillstånd låter ledaren den vara kvar, ägnar den extra uppmärksamhet och gör därmed tvärtemot vad som borde vara "rätt" för hästen.

Förstår ni hur jag tänker?
Tacksam för svar ang detta! :bow:

Sv: Ledarskap

hm, mycket intressant tanke.

Jag tror inte de ifrågasätter vårt ledarskap, när vi håller på med dem, allt vi gör med dem är ju egentligen onormalt, borstning, ridning, körning mm, tvärtom upplever jag att de är tacksamma för pyssel och omvårdnad, "de flesta i allafall " det viktiga tror jag är att ledarskapet fungerar i övrigt, ibland kan man dock få befästa ledarskapet om och om igen, om man börjar bli lite "slapp" men när de är sjuka tror jag just att de uppskattar vårt mjuka sätt, det är ju därför de kan bli såna underbart lojala "trotjänare":)

Ja, det var intressant.
Jag tror nog som ovan, att de uppskattar omvårdnaden när de är sjuka. Kanske kan det bero på till vilken grad man daltar. Alltså, om man är alldeles ledsen och nedstämd och går runt hästen och tycker synd om, ja, då framstår man ju som svag. Och då kan jag to att hästen skulle kunna börja ifrågasätta, men samtidigt är den själv sjuk och dålig och bryr sig kanske inte så mycket om sånt då.

Jag tänker på han hundprataren Ceasar, han säger att om vi ömkar hundarna så känner de att vi har svag energi, det borde kunna vara samma med hästar.

Men att pyssla och sköta om är ju något helt annat än att ömka, om du förstår hur jag menar? (vad rörigt det blev..)

Behöver inte alls vara så.
2 hästar som är riktiga kompisar bryr sig om varandra när de är sjuka- de ser o ändrar helt klart sitt betéende- till riktigt ömsinta- mina iallafall.

Nog har jag sett många tecken på "tacksamhet" gentemot mig.

I en flock där det råder brist på mat, dålig ledare eller en redan tidigare mobbad häst- ja.

Senast ändrad:

Nu tror jag öht inte på att hästen ser människan som en flockledare.

Jag har aldrig heller upplevt det som att hästen skulle "ifrågasätta" mig som människa för att jag är extra snäll när de är dåliga (jag är f.ö alltid snäll :p). Snarare tycker jag att de verkar tacksamma - om man nu kan använda det ordet om en häst.

Min erfarenhet är att de hästar jag skött som sjuka får både jag och hästen en särskild relation till varandra.

Respekten från hästen ökar, att man tar hand om den fast den är sjuk.

Trots att hästar lämnar i det vilda så vill ju ändå den som är skadad/sjuk inte att flocken ska lämna och i de fall det inte är någon fara som hotar så lämnar de inte.

Det är ett fåtal hästar som stöter bort en sjuk häst om det finns tillräckligt med mat, det är först när det handlar om överlevnad som den starke stöter bort den svage.

Däremot är det ju inte ovanligt att en häst som känner att döden är nära lämnar flocken, men det är ju en annan sak.

Men, det är det många som accepterar ett beteende från hästen när den är sjuk som de aldrig hade accepterat annars och då får man ju problem.

Mycket vettiga tankar och jag har nog tänkt lite i samma banor. Men jag tänkte ändå att det kunde vara värt att fråga er här. :)

Så har det varit här. Min lilla unghäst blev skadad i hagen. Hon kunde knappt gå. Då gick min valack bakom och puttade på henne, medan jag "drog" henne framåt i grimskaftet. Han har varit väldigt mån om henne hela tiden hon varit dålig. Ju sämre hon varit, ju mer har hon också velat vara nära mig.

Man får inte glömma att en häst är en häst och en människa är en människa. Vi gör massor med saker med hästarna som de andra hästarna i flocken inte gör med varandra. Jag tror inte mina hästar ser mig som en häst i flocken, däremot respekterar de mig, kommer när de ser mig och gör vad jag ber dem om.

Intressant tänkande.
Om jag ser till hur jag behandlar min häst så skulle han inte förändras i den situationen att han ser mig som ledare.
Massa puss och gull ingår i våran vardag.

Han vet vart jag står och att han inte har en chans att ta över.
Det har tagit tid att nå dit då han gärna vill ta över.
Har man gjort klart för hästen vem som bestämmer så tror jag inte det är någon fara.

Men det är ju säkert olika för olika ryttare och hästar.

Den här diskussionen låter lite som om vi visar kärlek till våra barn- trots konsekvent uppfostran- så ser de sin chans att ta över.:grin:

Man får inte glömma att en häst är en häst och en människa är en människa. Vi gör massor med saker med hästarna som de andra hästarna i flocken inte gör med varandra. Jag tror inte mina hästar ser mig som en häst i flocken, däremot respekterar de mig, kommer när de ser mig och gör vad jag ber dem om.

Många verkar tendera att glömma detta faktum...

Och så knapplån..

Jag undrar vad man egentligen menar med att "hästen försöker ta över (ledarskapet)". Exakt vad är det hästen gör då - och hur tänker man sig att hästen tänker sig att saker och ting ska gå till? Om nån förstår hur jag menar...
Att hästen inte lyder/ gör som man vill - är det ett tecken på att hästen "tar över"??

Jag undrar vad man egentligen menar med att "hästen försöker ta över (ledarskapet)". Exakt vad är det hästen gör då - och hur tänker man sig att hästen tänker sig att saker och ting ska gå till? Om nån förstår hur jag menar...
Att hästen inte lyder/ gör som man vill - är det ett tecken på att hästen "tar över"??

Har du aldrig sett en häst ta över ledarskapet över en annan häst i hagen? Funkar på samma sätt :) Den anser helt enkelt att den bestämmer och kan flytta/driva de andra hästarna som den vill, får gå och dricka eller äta var den vill när den vill osv. Opponerar sig någon säger hästen omedelbart ifrån så hårt som det behövs eller också så förlorar den ledarskapet.

Så har det varit här. Min lilla unghäst blev skadad i hagen. Hon kunde knappt gå. Då gick min valack bakom och puttade på henne, medan jag "drog" henne framåt i grimskaftet. Han har varit väldigt mån om henne hela tiden hon varit dålig. Ju sämre hon varit, ju mer har hon också velat vara nära mig.

'

ett riktigt bra exempel på att vi människor är lika mycket djur som hästar.
När det gäller samband mellan hästar och människor så tror jag inte på att någon ska vara flockledare.
Men att respekt kommer från både hållen och att man är omtänksam och kanske lite för snäll mot hästen när den är sjuk, gör nog inte att hästen förlorar respekten mot en. Jag håller med det som de flesta har sagt, de blir nog mer tacksamma än dominanta.

Har du aldrig sett en häst ta över ledarskapet över en annan häst i hagen? Funkar på samma sätt :) Den anser helt enkelt att den bestämmer och kan flytta/driva de andra hästarna som den vill, får gå och dricka eller äta var den vill när den vill osv. Opponerar sig någon säger hästen omedelbart ifrån så hårt som det behövs eller också så förlorar den ledarskapet.

Jag känner inte igen mig i de där förenklade bilderna. Tycker det är mycker mer dynamiskt.

Jag menade "ta över ledarskapet" över människan - innebär det att hästen äter och dricker när den vill? Eller föser bort mig från sin hö-hög?

men nu pratade vi väl om en redan väl fungerande flock:confused: inte med ngn nykomling eller en som är stökig.

Det är ju VI som serverar maten.
Nej jag kan inte se att hästen styr över oss- om den inte är icke-uppfostrad.

Vi har ju visat vad som är OK o inte.
Jag har gärna mina hästar i knät;)- de vet var gränsen går, men för NH-folk- är det för nära:rofl:

Konstigt då cowboyens princip är att kunna sova med sin häst:grin:

Tycker att det är synd att NH missförstås o ofta bara handlar om dominans- istället för samverkan.

Senast ändrad:

Nu tror jag öht inte på att hästen ser människan som en flockledare.

Jag har aldrig heller upplevt det som att hästen skulle "ifrågasätta" mig som människa för att jag är extra snäll när de är dåliga (jag är f.ö alltid snäll :p). Snarare tycker jag att de verkar tacksamma - om man nu kan använda det ordet om en häst.

Tänke skriva precis samma :bow:

Min häst blev dock varken till eller från mer "mammig" eller "bråkig" av att vara konv 1 månad. Dessutom så är jag inte mer snäll an vanligt, och jag har samma regler som vanligt.

Men jag har såklart förståelse för om hästen fulkomligt kokar av överskottsenergi efter boxvila och i en halt kräver jag ju inte 2 min stillastående utan det räcker kanske med 2 s. Däremot frå han som vanligt aldrig gå på mig eller knö på mig, vi har våra egna områden även om vi, på vänskapligt vis, kan bli väldigt närgångna. Men ett nej är alltid ett nej och att ta min plats är aldrig okej, oavsett.

När jag & de andra hästägarna i stallet, sätter oss i hagen så behandlar hästarna oss som flockmedlemar. Kommer fram och snusar lite i håret, kliar huvudet mot axeln, viftar lite insekter.. Så som de också gör med varandra.
Så jag är inte övertygad om att de inte ser oss som flockmedlemmar. I vissa situtioner, om inte annat.

Tror inte att de ifrågasätter vårt ledarskap, om vi visar att vi bryr oss om dem. Också ledarhästen tar hand om flockmedlemmarna (om än på ett annat sätt än vi gör..). Min dam kräver att ledarhästarna i flocken (både stoet och valacken) "gosar" lite med henne emellanåt :angel:

Men jag har såklart förståelse för om hästen fulkomligt kokar av överskottsenergi efter boxvila och i en halt kräver jag ju inte 2 min stillastående utan det räcker kanske med 2 s. Däremot frå han som vanligt aldrig gå på mig eller knö på mig, vi har våra egna områden även om vi, på vänskapligt vis, kan bli väldigt närgångna. Men ett nej är alltid ett nej och att ta min plats är aldrig okej, oavsett.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
T
Träning Jag har funderat över de där med ledarskap lite och kom att tänka på när hästarna i vilt tillstånd är tilsammans så lämnar ju inte...
Svar
5
· Visningar
858
Senast: LIA
·
F
Avel Vårt fullblodssto fölade onsdagen den 7 maj, nästan 2 veckor över tiden, ute i hagen, denna vackra vårkväll. Kl 20.30 var han ute, vår...
Svar
18
· Visningar
2 238
Senast: Minna_L
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 205
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.