N

Nile

Hej,.
någon som har lite tips på bra ledarskaps övningar som jag kan göra med min Appaloosa? Eller allmäna träningstips:d

Sv: Ledarskap

ååh denna tråd ska jag följa, då jag precis köpt nytt paint sto med ett humör som heter duga, vissa dagar skulle man hellst inte ens få kolla på henne..

/jeanette

:) Jag kan rekommendera Sven forsströms bok "Horsmanship i praktiken". Han har också gett ut en dvd mm.

Ibland finns det annonser på blocket och så finns han på nån hästbokhandel på nätet som jag inte minns namnet på.

Man kan köpa direkt genom honom, han har en hemsida som heter www.equerry.se (eller nu?)

Jag har ingen erfarenhet av honom som tränare, men har hört mycket gott, ska ev gå kurs med min ena islänning för honom.

Japp, hemsidan stämmer med www.equerry.se. :)
Han och hans fru var här på Gotland och talade om hästar och rädsla, en mycket inspirerande kurs.
I en del av denna kurs visade han olika sätt att skapa en bra relation med hästen. Hur man gör för att skapa ett bra ledarskap över hästen. Att hästen känner respekt för dig, vilket är svårt att uppnå men himla lätt att förlora, tyvärr. Den får ju inte vara rädd för dig eller du för den. Men respekt är ju även något ömsesidigt. Hästen måste uppfatta dig som flockledare/ranghög och om du kan flytta den framår bakåt och åt sidorna, huvudet upp och ner utan att den tappar uppmärksamheten på dig så har du hästens respekt, men du kan förlora den genom att vara ojuste eller ställa orimliga krav.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross