Z

Zacke

har en väldigt "ponnytempramentad" ponny som vanligtvis vet vem som bestämmer (alltså jag) men iblan får han för sig att testa lite (eller ganska mycket) och det pågår några dagar. Jag "vinner" i slutänden genom diverse ledarskapsövningar, men det är så tråkigt att behöva göra det med jämna mellanrum. :cry: Någon annan som har det så?
:rofl: Han är annars en jätte fin och snäll ponny :rofl:
Skulle bli jätte tacksam om nån har något tips om hur man kan undvika dessa duster! Bör kanske nämna att jag kör ledarskapsövningar (fot, stanna, backa osv) varje dag med honom och vi litar 100% på varandra (tror det är ömsesidigt iaf :D )

Sv: ledarskap

jag tränar också lite ledarskapsträning eller NH med min häst :) han behöver det och han tycker det är ganska kul också, mitt mål är att kunna rida honom utan hjäplmedel ( sadel, träns) :rofl:
Det är bara att forsätta träna på så ni slipper ni snart dom där dusterna :bump:

Precis! Håll ut med övningarna, det kommer att ge resultat! Alternativet är ju att låta ponnyn bestämma och det är väl egentligen inget alternativ, eller hur? Jag har också skaffat mig en sådan häst. Det var inget jag visste när jag köpte honom men nu gör vi det bästa utav det för hästen älskar jag ju ändå!

Har du aldrig funderat på att dessa dagar han "testar" kan vara ett sätt att tala om för dig att han vill ha ledigt?? Alla hästar som har perioder av att enligt sina ägare vilja "testa" och som är medgörliga resten av tiden talar om något just dessa dagar och risken är att när man inte lyssnar då så blir det bara värre och kommer oftare.

Även hästar har dagar och perioder då de inte orkar eller vill, precis som vi och hur gör de för att tala om det?! Jo, de protesterar eller sätter sig på tvären. Prova istället att visa respekt och visa hästen att du förstår och låt den vara, om fallet är så att den bara vill ha en kort ledighet så kommer du att se mindre av dessa dagar och ni kommer få ett ännu bättre samspel bara du är mer lyhörd för hästens behov.

Jag har haft det så med flera hästar och när det handlar om att de vill ha ledigt så ytnyttjar de INTE situationen och blir ännu jobbigare, tvärt om. Man kan inte veta i förväg om det är just detta hästen försöker säga utan det får man helt enkelt prova sig fram genom att låta den vara den dagen den börjar "testa" igen. Man förstör inget i att prova att låta den vara man växer istället som ledare för hästen och den blir mer mån om att "prata" och göra en till lags tillbaka.
Ju mer man förstår hästen och inte alltid tar för givet att den testar och bråkar utan anledning desto bättre samspel.

MVH/

Liknande trådar

A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·
Z
Träning har en väldigt "ponnytempramentad" ponny som vanligtvis vet vem som bestämmer (alltså jag) men iblan får han för sig att testa lite...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: e_s_t_e_t
·
K
Träning Min häst är hanterad enligt konstens alla NH-regler så gott jag förmår. Han har ett enormt självförtroende och är trots att båda...
2
Svar
36
· Visningar
2 569
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar