Sv: Leda sprallig unghäst
Vad händer om du verkligen bestämmer dig för att hästen inte får lov att gå förbi dig/hoppa och studsa?
Jag brukar ha kapson på de hästar jag inte litar på helt. Fast kapson är att föredra enligt mig.
Går hästen där den skall, märker de inte av den. Då är den som vilken nosgrimma/grimma som helst. Men, händer det något som gör att jag måste ta kontrollen väldigt fort och bestämt, så kan jag sätta hästen på röven utan problem.
Säkerhetstänkandet är något bland det viktigaste för mig. Och hur säkert är det att ha en häst som inte följer dig?
Tänk om du råkar bli träffad av en spark? Tänk om hästen kommer lös? Tänk om det kommer någon gående/cyklandes samtidigt som får en spark? osv osv.
När jag träffar en ny häst har jag som krav på den med en gång att den skall följa mig. Alla är tyvärr inte lärda så, eller försöker testa en, så ofta får man börja visa vad som är fel med en gång.
En häst som bara försöker gå förbi mig korrigerar jag genom att stanna, backa tillbaka hästen till den plats där h*n skall vara, berömma och sen fortsätta gå. Gör en ny halt såfort hästen kommer för långt fram igen. Ofta har de lärt sig efter ett par gånger, i värsta fall tar det några dagar (med lite påminnelser ibland självfallet
)
En häst som börjar hoppa och studsa hade jag blivit rejält förbannad på. Livsfarlig! Tvärhalt för mig, och har jag två tyglar i kapsonen så lär hästen också gör halt väldigt snabbt då. Berömmer när hästen gör rätt och fortsätter.
Det viktigaste tycker jag är kunna visa
stor skillnad mellan rätt och fel både i rösten och kroppsspråket.
Många jag stött på säger bara "nej" i vanligt, möjligen lite mörkare röst, och sen åker de på näsan efter hästen....
Kort sagt gör jag så att jag stannar hästen så fort den kommer för långt fram. Ju mer den drar, ju större blir min korrigering.
Så jag röstar på att säga till hästen rejält en eller två gånger. Att sätta upp krav och regler för hästarna när de är små är det viktigaste du kan göra...