Leda sprallig unghäst

maria21965

Trådstartare
Någon som har tips om hur man skonsammast lugnar ner en i övrigt mycket snäll tvååring som får får utbrott och studsar som en galning (högt) när man ska leda den ute i naturen. Beter sig fint på ridbana och i övrig hantering. Har repgrimma respektive kapson på förslag. Tacksam för synpunkter.

Sv: Leda sprallig unghäst

Gör lydnandsövningar när du går. Den ska stanna när du stannar, gå så fort som du går osv. så den hela tiden lyssnar på dig. Se till att den hela tiden är koncentrerad på dig, vifta lite i grimskaftet och prata med den om den börjar ladda och se okoncetrerad ut.
Ge den uppgifter, som att gå över stockar och annat så den tycker det är kul och inte behöver hitta på egna lekar när det bli tråkigt ;)

Men börjar den bråka och hoppa så är det bara att säga till på skarpen, ryck tag i grimman, eller vad du har, och säg NEJ bestämt för det är inte ok. Backa tillbaka den och beröm när det blir rätt.

Blir det för vilt kan du ju longera eller lösgaloppera lite innan du går ut så den får göra av med lite energi :D

Använd longerlina när du promenerar, du har mer att ge efter på än om du leder med grimskaft. Dvs risken att tappa hästen är mindre.

Lydnadsövningar är bra. Men när du leder så tycker jag man ska göra så lite affär som möjligt av skutt och utbrytningar. Utbrotten brukar bli färre med tiden. Var vaken för det själv så att du inte råkar illa ut.

Tack för inputen!

Vi gör lydnadsövningar när vi går och han är mycket följsam utom när det "slår slint". Jag känner innan när han är på gång och ibland går det att avleda men ibland är det helt omöligt. Jag brukar även longera honom runt mig ett tag när han bråkar. Blir ändå tvungen att ta tag i honom när han får sina utbrott som tyvärr ökat snarare än tvärtom. Han är inte ilsken utan ser det just som en lek och hoppar och skuttar sjukt högt. Jag är som en fluga som hänger i honom när han sätter igång och då är jag ändå 180 cm och väger 75 kg.

Har någon erfarenhet av ett skonsamt hjälpmedel som gör ledaren starkare utan att skada hästen? Har även funderat på om man kanske ska strunta i ledandet i naturen så länge och arbeta med honom på banan istället om detta är någon form av tvåårstrots. Vi har gått i naturen utan större problem tidigare. Sällskapshäst hälper inte heller.

Här är han in action med sin husse på banan och sköter sig ändå hyfsat under stökiga omständigheter vid ett jippo vi hade vid stallet. http://www.youtube.com/watch?v=OA546Fm3oMU

Det känns ju livsfarligt att leda en hsät med longerlina. Hoppar och sparkar hästen kommer man ju mitt i skottgluggen, och sticker hästen så kan man ju trassla in sig i linnan och bli släpandes efter.

Kul och nyttigt Jippo !
Man ser klart och tydligt att hästen inte fattar vad husse vill .
Fast å andra sidan verkar husse glömt att gå banan !
Men..... Hästen får väl inte godis ur handen på slutet ?

Hej från Hambo som gillar både Häst och Belsebub:devil:

Helt klart fick han godis på slutet :) Han får ofta morötter dock aldrig medans arbetet pågår utan efteråt. Vi lastar honom lätt som en plätt med morot framför nosen som han får äta när han gått in snällt.

Jag har funderat på om man möjligtvis skulle kunna avleda honom med morot. Har ändå bestämt mig för att om han blir alltför fixerad vid godiset kan det bli störande eller att han börjar skutta för att sen få morot när han slutar. Ur psykologisk synpunkt skulle man kanske tillföra morötter så länge han går snällt och sen upphöra vid första skuttandet men jag är skeptisk. Han kanske inte tar ett steg utan morot till sist :D

Jag inser att det finns en ledarskapsproblematik i det här trots att han är snäll i andra sammanhang. Han går på bete nu och jag sköter honom och kratsar hovarna medans han står lös i hagen. Han är som en hund, kommer springande och vill gosa.

Jag tror att han fattar att han inte får bralla men frestelsen verkar övermäktig. I princip gäller det ju att få honom att röra sig och tänka framåt men det är mycket svårt ibland.

Det värsta som Kan hända är att han blir tiggig.
Det blir ju inte kul i sådan fall .
Personligen avskyr jag hoppande och skuttande hästar .
Jag tränade min unghäst, som förvisso är betydligt mindre ( 1.10 i mankhöjd ) Genom att visa honom när han gjorde rätt genom beröm och när han gjorde fel fyade jag honom och viftade med grimskaftet .
Viktigt är att inte låta hästarna gå först och leda dig /er .
Glöm inte att ge efter i grimskaftet när han gör rätt, så ni inte drar honom .

Hej från Hambo

Jag har själv en stor unghäst som år sprallig ute.Jag har oftast en repgrimma och ett 6 metrer rep när jag är ute och går med honom,funkar bra. När han blir helt uppe i det blå tar jag in honom på en volt runt mig,stannar honom och ev backar honom.Då koncentrerar han sig på mig igen

:dJag har själv en stor unghäst som år sprallig ute.Jag har oftast en repgrimma och ett 6 metrer rep när jag är ute och går med honom,funkar bra. När han blir helt uppe i det blå tar jag in honom på en volt runt mig,stannar honom och ev backar honom.Då koncentrerar han sig på mig igen

Senast ändrad av en moderator:

Det känns ju livsfarligt att leda en hsät med longerlina. Hoppar och sparkar hästen kommer man ju mitt i skottgluggen, och sticker hästen så kan man ju trassla in sig i linnan och bli släpandes efter.

Ja, man får ju hålla ordning på grejorna...

Menar givetvis att man ska ha lika kort som grimskaft när man leder, änden upprinkad i andra handen så att man lätt släpper efter rinka för rinka vid behov. Skottgluggen får man hålla sig undan för helt enkelt, precis som när man leder med grimskaft. Har du longerlina har du större manöverutrymme själv.

Repgrimma på, och så tålamod och förmågan att sekundsnabbt växla mellan monster och gulligull. Det gäller att få hästen att förstå exakt vilket beteende som är rätt och vilket som inte är det. ;)

2-åringar är stora och starka, men små lekfulla fölungar innerst inne, så det kräver att man är tuff nog och inte fegar ur när de bråkar. Men samtidigt får man inte vara på dem för minsta lilla, för då blir man bara tjatig och trist. Som med barn...

När min var två år så började jag att ha med honom som handhäst.
Gick jättebra:). Han var med överallt, i skogen, i samhället,
på trafikerade vägar osv. I början endast i skritt men senare även trav och galopp.
Först bara i repgrimma, sedan påklädd med sadel.
Det förutsätter ju så klart att man har en stadig ridhäst;).
Började unghästen att busa, vilket hände ibland, så blev han nertagen på jorden av ridhästen,
samtidigt som man satt relativt skyddad på ridhästen, mot glädjeryck och busigheter.
När det var dags för inridning så hade jag en häst som var van vid dom flesta situationer och naturligt följde efter.
Nu var detta en väldigt tuff och självsäker kille så han tog snabbt täten, rida ut själv var absolut inga problem heller.
Blir det någon mera unghäst i framtiden så kommer jag att köra ett liknande koncept.
Numera så är det våran C-ponny som ibland motioneras på detta sätt.
Han tycker det är jättehärligt, travar och galopperar och är fri som fågeln (tror han, ja:angel:......)

/J.

Hade samma bekymmer med min häst när hon var två år.

Jag klädde mig med handskar, ridhjälm, säkerhetsväst och ridstövlar. Tog en körpisk i vänster hand, kapson på hästen och ett 3m-grimskaft i höger hand (med änden i vänster).

När hästen kastade sig framåt eller försökte tränga höll jag upp pisken framför huvudet samtidigt som jag tog tag i grimskaftet.

Var hästen riktigt bråkig kunde jag släppa ut på linan och 'longera' runt mig i värsta fall. Men jag försökte istället hålla mig vid bogen hela tiden och parera alla grejer med hjälp av rösten, grimskaftet och att visa spöet.

Hästen blev snabbt bättre. Det var mest en övergångsperiod. Jag hade även henne som handhäst och det gick bra, dessa bekymmer uppstod bara när man ledde iväg henne ensam.

Vad händer om du verkligen bestämmer dig för att hästen inte får lov att gå förbi dig/hoppa och studsa?

Jag brukar ha kapson på de hästar jag inte litar på helt. Fast kapson är att föredra enligt mig.

Går hästen där den skall, märker de inte av den. Då är den som vilken nosgrimma/grimma som helst. Men, händer det något som gör att jag måste ta kontrollen väldigt fort och bestämt, så kan jag sätta hästen på röven utan problem.

Säkerhetstänkandet är något bland det viktigaste för mig. Och hur säkert är det att ha en häst som inte följer dig?
Tänk om du råkar bli träffad av en spark? Tänk om hästen kommer lös? Tänk om det kommer någon gående/cyklandes samtidigt som får en spark? osv osv.

När jag träffar en ny häst har jag som krav på den med en gång att den skall följa mig. Alla är tyvärr inte lärda så, eller försöker testa en, så ofta får man börja visa vad som är fel med en gång.
En häst som bara försöker gå förbi mig korrigerar jag genom att stanna, backa tillbaka hästen till den plats där h*n skall vara, berömma och sen fortsätta gå. Gör en ny halt såfort hästen kommer för långt fram igen. Ofta har de lärt sig efter ett par gånger, i värsta fall tar det några dagar (med lite påminnelser ibland självfallet ;))

En häst som börjar hoppa och studsa hade jag blivit rejält förbannad på. Livsfarlig! Tvärhalt för mig, och har jag två tyglar i kapsonen så lär hästen också gör halt väldigt snabbt då. Berömmer när hästen gör rätt och fortsätter.
Det viktigaste tycker jag är kunna visa stor skillnad mellan rätt och fel både i rösten och kroppsspråket.
Många jag stött på säger bara "nej" i vanligt, möjligen lite mörkare röst, och sen åker de på näsan efter hästen.... :crazy:

Kort sagt gör jag så att jag stannar hästen så fort den kommer för långt fram. Ju mer den drar, ju större blir min korrigering.

Så jag röstar på att säga till hästen rejält en eller två gånger. Att sätta upp krav och regler för hästarna när de är små är det viktigaste du kan göra...

Tack för att du ställde frågan, har själv en tvååring som verkar vara som din. Snäll och positiv men glad och busig. Tack för alla bra tips, mycket nyttig läsning.

Gör exakt likadant när jag träffar på (handskas/leder) nya hästar.
Man gör sig själv en stor tjänst genom att vara konsekvent.

/J.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 490
Senast: tara
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 696
Senast: Miamamman
·
Hästvård Fick igår diagnosen hovbensfraktur på min alldeles för lovande livliga och alltid spralliga unghäst :love: på 5-år och vill såklart...
Svar
14
· Visningar
11 012
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama