Leda hingst pÅ tÄvlingplats i hackamore?

Sv: Leda hingst pÅ tÄvlingplats i hackamore?

Ja du, rent spontant skulle jag försöka på andra sätt, förstås. Det är jobbigt när dom är beroende av varandra och ibland kan man nästan tvingas åka i olika transporter och försöka undvika att de ser varandra. Det kan vara svårt att ordna, det vet jag.
Det jag skulle kunna tänka mej i ditt fall är att ha den andra ute när du gör iordning din häst, och ända till dess att du har suttit upp, därefter ställa in den igen (om den startar senare) Eftersom problemet är störst från marken så har du löst det svåraste då. Sen skulle jag pussla lite så för att få det att fungera någorlunda. Tids nog brukar man kunna komma tillrätta med det den här vägen. Det kan räcka att den andra står och tittar ut, eller att man står intill transporten så småningom och så vidare. Men det har inget med hackamore och stigbett att göra:D

Asså igentligen är det största problemet att hon gillar sin hästkompis mycket (som också tävlar samma dag). Om hon åker själv på tävling är hon väldigt lugn och blir till och med lite seg, men när hennes kompis är med (som hon nästan alltid är eftersom min syster tävlar henne) är hon inte alls så lugn. Om hon lämnas själv i transporten gnäggar hon ju klart hela tiden och stegrar och håller på väldigt mycket, innan hon lugnar ner sig lite. Samma sak om man tar ut bara henne, så bara gnäggar ho, springer runt och stegrar så fort hon inte vill som vi, och det är när man leder henne. Sen när man kommer upp kan hon fortfarande stegra och hålla på men gör det inte alls lika ofta. Så vi får stressa så vi kan få iordning henne med grejerna snabbt och det är inte så jätte enkelt när vi tex ska brodda.

Det första jag kommer och tänka på när jag läser det här är att hästen känner sig otrygg. När kompisen är med känner hon sig trygg tillsammans med kompisen. När ni stressar och flänger runt henne blir hon såklart också nervös. Tar ni då bort hennes ända trygghet (kompisen) blir det såklart värre. När kompisen inte är med måste hon förlita sig på er och kanske är ni mindre nervösa eftersom ni vet att hon inte kommer bli "galen" när hon åker till en tävling själv?

Jag tror ni behöver träna mer tillsammans från backen, NH. Åk iväg till en tävling utan att tävla. Då behöver ni inte stressa och inte hon heller. Led runt henne lite och visa att det är roligt! :D

lånar tråden
är det någon som vet om man får tävla ponny på detta?
images

googlebild

Spontant, ja i hoppning. Eftersom det måste vara ett slags hackamore (?) och skänklarna är kortare än 17 cm. Var hittar man det? Vad kallas det?
/Lady_S

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
796
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka