Leda hingst pÅ tÄvlingplats i hackamore?

S

Sozzo92

Har skummat igenom gamla trådar men inte hittat/missat något, måste därför fråga... Får man leda hingst på tävlingsplats i hackamore? Får man lasta ut hästen med hackamore och leda den i det tills ryttaren hoppa upp i sadeln?

Tacksam för svar :crazy:

Sv: Leda hingst pÅ tÄvlingplats i hackamore?

Ja, det är klart? Annars måste man ju tränsa om ifall man ska rida med hack?

Håller med, skall man inte tävla på hacket, får man ju latsta in hästen igen och tränsa om till det man skall tävla på.

Ja, om det är en hopptävling, eller annan gren där ridning på hackamore är tillåtet.

Undrar om jag bara kan låna tråden lite..
För jag undrar om det är tillåtet att leda en ponny i stigbett under tävling?
Min ponny är helt knäpp på tävling och bara stegrar, det är ju en fara för både den som leder och alla andra ... Hon håller ibland också på under framridning men det är mycket lättare att kontrollera från ryggen. Dock är hon (som tur är!) jätte duktig på banan och gör alltid sitt bästa!

Den är dåligt uppfostrad, är dessutom inte min ponny utan bara en jag rider till ..

Det är inte ovanligt. Många galopphästar går löp med både vanligt och stigbett i munnen t ex.

Jaså? Det har jag aldrig sett trots att jag jobbat inom galoppen :) Där använde vi bara stigbett till grimma.
Man lär sig något varje dag!

Har själv använt stigbett på tävlingsplats, men då tagit av bett och rem som vanligt när ryttaren kommit upp.

Så att det är okej att ha det då? Jag hade tänkt att ha det tills jag kommer upp på ryggen.
Men jag läste i fälttävlans TR att det inte får användas andra bett på tävlingsplatsen än dem som är avritade. Och där fanns inte stigbett med. Dock är ju inte stigbett ett bett som man ska tävla med, utan bara leda. Det är det som gör mig lit förvirrad, är det tillåtet eller inte... :confused:

Jag vågar faktiskt inte svara på det, jag tycker du ska skriva till SvRF och fråga (det var ju många år sedan jag var ute på en tävlingsplats :D)

Okej. Eller så får jag fråga någon ÖD på tävlingen ;)

Bättre att få svar, skriftligt, från förbundet. Sen kan du lämpligen ha med dig det svaret på tävlingarna. Olika ÖD har olika uppfattningar och det kan ju bli lite rörigt att jaga fatt i ÖD på aktuell tävling :laugh:

Ah det kan nog vara bättre. Jag får göra det imorgon då :)

Det är inte ovanligt. Många galopphästar går löp med både vanligt och stigbett i munnen t ex.

Jaså vad skulle vitsen med det vara? Stigbettets effekt är ju när man leder hästen? Även om det vore nödvändigt för att leda en häst borde det bara vara att dra av remmen innan starten. Jag undrar om du inte har fått det där om bakfoten.

Undrar om jag bara kan låna tråden lite..
För jag undrar om det är tillåtet att leda en ponny i stigbett under tävling?
Min ponny är helt knäpp på tävling och bara stegrar, det är ju en fara för både den som leder och alla andra ... Hon håller ibland också på under framridning men det är mycket lättare att kontrollera från ryggen. Dock är hon (som tur är!) jätte duktig på banan och gör alltid sitt bästa!

Den är dåligt uppfostrad, är dessutom inte min ponny utan bara en jag rider till ..

Enligt min uppfattning bör inte en sån ponny tävla alls förrän man har tränat bort det beteendet (eller är det kanske skötaren som behöver träna?). Oavsett hur bra den är på banan så är det inte en tävlingsponny om den inte kan uppföra sig utanför banan.

Problemen uppstår bara på tävling så det är väldigt svårt att träna bort hemma. Det kan ju lite ha med att hon är spändare på tävling och att vara på ett annat ställe. När hon åker själv är det inga problem och igntligen gillar hon inte sin "kompis" så väldans mycket utan jag tror hon tramsar lite med oss också. Vi försöker ju allt för att få henne bättre, och visst har hon blivit lite bättre. Hon är 8 år och har bara tävlat ca 1-1½ år så hon är inte så erfaren vid tävling ändå.

Kanske är det mitt fel som du sa, men det är konstigt om hon gör så med alla...

Det är just därför jag undrar det här med stigbett så jag kan komma åt henne mycket enklare och att hon fattar att hon gör fel när hon stegrar.

Men om du nu tycker att jag först ska träna bort beteendet på henne, har du några tips? Hade varit snällt om du gav mig några då.

Enligt min uppfattning bör inte en sån ponny tävla alls förrän man har tränat bort det beteendet (eller är det kanske skötaren som behöver träna?). Oavsett hur bra den är på banan så är det inte en tävlingsponny om den inte kan uppföra sig utanför banan.

Varför bör den inte tävlas??

Har du inte medhjälpare som kan leda i vanligt bett? Blir verkligen ponnyn så stark. Är det hela tiden eller endast till dess att du har kommit upp på den och börjat rida? Efter första klassen? En del är ju väldigt taggade innan de har kommit igång på tävlingsplatsen och fått börja jobba. Då kanske du kan ha en stark och van vuxen som hjälp?

Asså igentligen är det största problemet att hon gillar sin hästkompis mycket (som också tävlar samma dag). Om hon åker själv på tävling är hon väldigt lugn och blir till och med lite seg, men när hennes kompis är med (som hon nästan alltid är eftersom min syster tävlar henne) är hon inte alls så lugn. Om hon lämnas själv i transporten gnäggar hon ju klart hela tiden och stegrar och håller på väldigt mycket, innan hon lugnar ner sig lite. Samma sak om man tar ut bara henne, så bara gnäggar ho, springer runt och stegrar så fort hon inte vill som vi, och det är när man leder henne. Sen när man kommer upp kan hon fortfarande stegra och hålla på men gör det inte alls lika ofta. Så vi får stressa så vi kan få iordning henne med grejerna snabbt och det är inte så jätte enkelt när vi tex ska brodda.
Så jag ska ta reda på detta med stigbett (eller kan ni ge mig andra tips?)
Det är ganska svårt också eftersom hon bara är såhär på tävling.

Nu ska jag svara mer på dina frågor: Det går inte att leda i vanligt bett, utan som liten hjälp är att vi sätter grimskaftet igenom den första bettringen och sätta fast det i andra.
Det kan ha en liten del med tävling och så, eftersom det händer på tävling, men det är ju konstigt att hon är så lugn när hon är själv.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
796
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka