M

murris

hur får jag fölet att gå med mig ut och bli ledde 7 veckor nu ,grimman går lätt att få av och på ,men idag när vi tog ut stoet och ja hadde grimma å grimskaft på fölet så fick hon nästan panik slog runt stegra sig blev helt blockerad fast stoet va intill henne ,gud hur gör man

Sv: leda föl

Man börjar tidigare.

Annars får du ju vänja fölet med att du håller i, kanske kan gå några steg på stallgången bara med det i början eller en kort bit. Ha ett längre grimskaft och gå lite vid sidan av fölet så du kan knuffa på där bak om den stannar. Kastar den sig så måste du vara tålmodig och hålla emot och försöka vara lugn så den ger upp de där dumheterna. De får inte lära sig att det går att komma loss genom att göra så.
Håll mamman nära så att fölungen går med henne, försök vara bredvid när du leder. Gå bara där fölet är van, t.ex. till och från stallet och träna inte på nya vägar ännu.

Man börjar tidigare.

Annars får du ju vänja fölet med att du håller i, kanske kan gå några steg på stallgången bara med det i början eller en kort bit. Ha ett längre grimskaft och gå lite vid sidan av fölet så du kan knuffa på där bak om den stannar. Kastar den sig så måste du vara tålmodig och hålla emot och försöka vara lugn så den ger upp de där dumheterna. De får inte lära sig att det går att komma loss genom att göra så.
Håll mamman nära så att fölungen går med henne, försök vara bredvid när du leder. Gå bara där fölet är van, t.ex. till och från stallet och träna inte på nya vägar ännu.

Tyckte jag var ett bra svar. Ett långt grimskaft eller en longerlina (håll reda på linan bara) är bra. Skuttar fölet iväg så är inte risken så stor att du tappar det. Är fölet 7 veckor och inte ledtamt så har det hunnit växa ganska mycket. Börja att leda ett par steg i boxen. Fölet ska ju flytta sig för tryck. Be fölet flytta sig ett steg, när den gör vad du ber den om så måste du vara noga med eftergiften. På det sättet lär sig hästen att ge efter för tryck. Får hästen panik och slår runt när ni ska ut och leda så kräver det att en lugn person leder som inte får panik när fölet ligger och sprattlar. Oftast ser det värre ut än det är. Man får vara med så den inte trasslar in sig i ledlinan. Kommer inte fölet loss från linan och man behåller lugnet så kommer den att lära sig så småningom att bli ledd. Små korta steg i rätt riktning lär hästen att göra rätt.

Jag har sällan hjälp med ledträningen eftersom jag bor själv, men jag brukar passa på att leda fölis när mamman står och äter kraftfoder. (Fodrar i hagen.) Då står mamman still där hon är i några minuter. Sätter på en grimma på fölis och ett grimskaft, och leder några meter bort ifrån mamman och tillbaka. Hellre 5 steg som går jättebra än 6 steg med krångel. Lägger handen bakom rumpan om hon stannar och inte vill gå, och bromsar försiktigt om hon försöker stolpa iväg. Som de andra skrev så är det viktigt att fölet inte lär sig att man kommer undan om man bråkar.

jag har världens bästa tips.

Du tar ett långt grimskaft som du sätter fast i grimman när ni står inne i boxen.
Du tar sedan grimskaftet på hästens högra sida runt till rumpan, precis liksom över bakbenen och under rumpan, och sen runt vänstra sidan av hästen och fram till grimman. och så håller du handen i grimman.

Ha fölet på ena sida och mamman på andra och så går ni!
Om fölet konstrar och stannar och inte vill gå så är det bara att dra lite lätt i grimskaftet och då så puttar du ju på bakbenen så att fölet måste gå.

Tillslut kommer fölis fatta vad det handlar om och sen så kan du ta av grimskaftet där bort efter några gånger.

Liksom grimskaftet bakom rumpanska inte var ajätte tajt och du ska bara trycka med det där bak om det behövs.

detta har fungerat på alla föl jag har lett.

Lycka till!

du har fått många jättebra tips men inte det jag tänkte på först..

sätt fölets grimskaft i stoets grimma eller i en av ringarna på en tömkörningsgjord som stoet har på sig.. då bestämmer stoet att fölet ska följa med när fölet har grimma och grimskaft och "leder" med fölet..

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix