Leasing eller köpa bil?

Lenis

Trådstartare
Vad tror ni är bäst? Min halvkombi funkar inte utrymmesmässigt för kennel och bebis. Råkade se skyltar om leasing när jag tog en snabbtitt hos lokala handlaren och kom på att jag aldrig ens tänkt tanken förr. Vet bara att nån bekant hade det via sitt jobb och sen fick köpa ut sin till ett ok pris vad jag förstod.

Allmänna råd o input mottages tacksamt :) Är lite tajt med ekonomin när man är mammaledig förstås men det är ju begränsad tid.

Skulle inte våga om det ska åka hundar i bilen.

Sen om du ska leasa så var supernoga med att läsa allt det finstilta, en del har helt galna klausuler som kan göra leasandet väldigt dyrt!

Skulle inte våga om det ska åka hundar i bilen.

Sen om du ska leasa så var supernoga med att läsa allt det finstilta, en del har helt galna klausuler som kan göra leasandet väldigt dyrt!

De åker i canvasbur (är bara dvärgraser hemma nu) så de skitar inte ner men visst lite hundhår kan det alltid bli :) Ska kolla det!

Det är nog inte det allra billigaste sättet att ha bil, men förmodligen det mest förutsägbara ifråga om ekonomin. Och det kan ju vara värdefullt i sig. Sen har det aldrig varit aktuellt för min del eftersom alla privatleasingupplägg jag sett har byggt på alldeles för låg maximal körsträcka för mig, och extramil har blivit rätt dyra.

Vad tror ni är bäst? Min halvkombi funkar inte utrymmesmässigt för kennel och bebis. Råkade se skyltar om leasing när jag tog en snabbtitt hos lokala handlaren och kom på att jag aldrig ens tänkt tanken förr. Vet bara att nån bekant hade det via sitt jobb och sen fick köpa ut sin till ett ok pris vad jag förstod.

Allmänna råd o input mottages tacksamt :) Är lite tajt med ekonomin när man är mammaledig förstås men det är ju begränsad tid.
Vi leasar bil. Är inne på våran andra bil nu, men annat märke.

Vi har hund, men den sitter i bur i bilen. Är extremt pedant med bilen (nästan mer än dom man äger/har ägt). Tänker verkligen på var jag parkerar för att inte få dörruppslag i sidorna osv.

Man bör vara noggrann o mycket rädd om bilen om man ska leasa. Medveten om att man kan få betala extra då den lämnas igen om de är onormalt slitage.

För oss passar det perfekt med leasing. 7500 mil på 3 år. 4000kr i månaden. Lätt o smidigt bilägande o ny bil var 3:e år. För oss känns det bra & så länge de finns de märken vi vill leasa med bra avtal så tänker vi fortsätta med det.

Jag leasar min bil och tycker det är supersmidigt! Första bilen jag har och eftersom jag avskyr bilmeck och krångel så kändes det enklast att leasa en bil där jag vet vad månadskostnaden blir och inte behöva oroa mig för reparationer och liknande.

Har en liten Skoda Fabia och betalar ca 1800 kr/månad för 1500 mil/år (har den i 3 år totalt). Det enda som behövde köpas till vad 4st vinterdäck.

Jag har någon uppfattning om att det blir ekonomiskt fördelaktigt att leasa framförallt om man jämför att köpa helt ny bil och kanske också om man räknar in att ta lån för att köpa den nya bilen.
Jämför man med att köpa begagnad bil så tappar man nog direkt den ekonomiska fördelen med leasing.

Det beror lite på vad du har för krav på bilen. När jag var ute efter en "ny" dragbil kollade jag på Subaru XV som privatleasing och det var ju bra pris i grundutförande s a s (runt 3000 kr/mån). När jag sedan skulle välja till en starkare motor, vinterhjul, drag o s v så var jag helt plötsligt uppe i betydligt högre summa. Miltalet är begränsat och det känns som man blir väldigt upplåst till avtalet under de år som det är tecknat. För min del blev det betydligt mer fördelaktigt att köpa en bättre begagnad bil med lågt miltal. Jag fick högre prestanda, bättre bil och miltalet är inte begränsat. Månadskostnaden trots lån är under hälften, då tillkommer ju förstås försäkring, service osv. Men den är säljbar och jag har ett restvärde.

Det beror lite på vad du har för krav på bilen. När jag var ute efter en "ny" dragbil kollade jag på Subaru XV som privatleasing och det var ju bra pris i grundutförande s a s (runt 3000 kr/mån). När jag sedan skulle välja till en starkare motor, vinterhjul, drag o s v så var jag helt plötsligt uppe i betydligt högre summa. Miltalet är begränsat och det känns som man blir väldigt upplåst till avtalet under de år som det är tecknat. För min del blev det betydligt mer fördelaktigt att köpa en bättre begagnad bil med lågt miltal. Jag fick högre prestanda, bättre bil och miltalet är inte begränsat. Månadskostnaden trots lån är under hälften, då tillkommer ju förstås försäkring, service osv. Men den är säljbar och jag har ett restvärde.

Inklusive försäkring och service är månadskostnaden ändå 2000 kr lägre/mån än om jag valt privatleasing.

Extra mil än de 1500 som brukar ingå kostar rejält. Och då är det inte värt det längre. Råkar du köra mer blir det ohemult dyrt.
Ja så kanske det är, jag menade mer att man fortfarande kan ha en förutsägbar ekonomi kring bilägandet även om man kör mycket. Sålänge man väljer rätt antal mil i sitt avtal så har man ju koll på vad kostnaden kommer bli.

Ja så kanske det är, jag menade mer att man fortfarande kan ha en förutsägbar ekonomi kring bilägandet även om man kör mycket. Sålänge man väljer rätt antal mil i sitt avtal så har man ju koll på vad kostnaden kommer bli.

Jag kollade privat samma märke som vi har på firman (andra avtal med service etc förstås) 4000kr/månad för en sämre bil och max 2000mil/år.
Behöver minst(!) 5000mil/år. Vågar inte ens fråga vad det skulle kosta :eek:

Då är det vettigare att köpa ny på avbetalning och lägga mellanskillnaden på ett sparkonto och så betala service och reparationer som inte täcks av nybilsgarantin eller försäkringen därifrån.

Vi har en av varje. En köpt och en leasad. Det är möjligt att det i längden blir något billigare med att köpa. Men då är det nog på marginalen. Jag gillar att ha en förutsägbar bilkostnad. Och när bilskrället blivit tre år gammalt och inte känns så ny och fin längre, ja då lämnar bara in den och skiljs som vänner. När den stora bilen ska bytas är det inte omöjligt att det blir en leasingbil till.

De av mina vänner och kolleger som haft leasad bil längre har aldrig haft några problem heller när de lämnat in sina bilar. Normalt slitage täcker ändå rätt mycket.

Jag funderade ett tag på leasad bil men 3000 mil/år och hundar gör det omöjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka