Leasing eller köpa bil?

När vi byter bil nästa gång blir det förhoppningsvis till en laddhybrid eller elbil - och då ser jag en STOR fördel med leasing eftersom man då vet redan när man "köper" bilen vilket andrahandsvärde den kommer att ha. På så vis kommer man ifrån den risk det annars innebär om t ex teknikutvecklingen medför att bilen o/e batteriet hunnit bli "omoderna" under den tid man haft bilen.

Klart att det är billigare när du jämför med att ha köpt en begagnad bil. Man måste ju jämföra "samma bil" isf.

Såklart att det inte är jämförbart på det viset. Men det var en alternativ för mig att köpa en bil med lågt miltal kontra en ny, då värdeminskningen på en ny bil är stor. En egen bil finns ju alltid ett restvärde på, det har man aldrig på ett leasingalternativ. Vad som är vettigt för var och en beror nog på vilka krav man har på bilen, om man har möjlighet att låna till fördelaktig ränta, hur många mil man kör, hur viktigt det är med en helt ny bil/kontra en lågmilare o s v, o s v.

Tack för alla svar! :) Tror jag kommer köra lite för mkt för att det ska funka.. kostade ju tydligen en bra slant om man drog över och att gardera sig med högt förväntat miltal är ju r'tt dyrt..

antal mil är olika på alla ställen så det behöver inte bli dyrt...

Jag leasar via jobbet. Ytterligare en risk iom att det blir trassligt om jag slutar på företaget.
Men annars är det så skönt att allting bara funkar. Åkte och lämnade in vinterdäcken på förvaring, han knappar in regnummret och konstaterar bara att han ska fakturerar leasing företaget för avgiften :)

När vi byter bil nästa gång blir det förhoppningsvis till en laddhybrid eller elbil - och då ser jag en STOR fördel med leasing eftersom man då vet redan när man "köper" bilen vilket andrahandsvärde den kommer att ha. På så vis kommer man ifrån den risk det annars innebär om t ex teknikutvecklingen medför att bilen o/e batteriet hunnit bli "omoderna" under den tid man haft bilen.
Så tänker jag med. Då leasar jag inte en elbil för att det ska vara billigt, utan för att ha koll på förlusten.

Vad tror ni är bäst? Min halvkombi funkar inte utrymmesmässigt för kennel och bebis. Råkade se skyltar om leasing när jag tog en snabbtitt hos lokala handlaren och kom på att jag aldrig ens tänkt tanken förr. Vet bara att nån bekant hade det via sitt jobb och sen fick köpa ut sin till ett ok pris vad jag förstod.

Allmänna råd o input mottages tacksamt :) Är lite tajt med ekonomin när man är mammaledig förstås men det är ju begränsad tid.

När vi köpte (ny) bil förra sommaren så sa försäljaren väldigt ärligt att "Någon tjänar pengar på privatleasing - och det är inte den som kör bilen."

antal mil är olika på alla ställen så det behöver inte bli dyrt...

Jag leasar via jobbet. Ytterligare en risk iom att det blir trassligt om jag slutar på företaget.
Men annars är det så skönt att allting bara funkar. Åkte och lämnade in vinterdäcken på förvaring, han knappar in regnummret och konstaterar bara att han ska fakturerar leasing företaget för avgiften :)

Firmabilens leasing har helt andra avgifter. Jag gissar att du får ett annat avtal via jobbet än rent privat.

Här blir inte småbil, ska ha ny bil för att kunna skaffa större.. här ska både barnvagn, barnstol o hundburar in så.. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka