leasa travhäst.

cusan

Trådstartare
Eftersom min pålla inte verkar hålla för travet längre :cry:
(Vet misstänker spatt!! och jag som vill ha fölis!!!) funderar jag nu på att leasa en stjärna som vill ha mycket ridträning. Detta för att döva sorgen, och kanske slippa hamna i samma båt igen på ett tag....

Vad är egentligen normal tid att skriva på för?
hur många procent är skäligt?
ska den vara ung eller gammal?
liten eller stor? *ler*
sto eller valack? *ler*
försäkring?
hur får man tag i nån egentligen? tränare, uppfödare, stuterier?

Som ni förstår vill jag ha all information om detta.

Hjälp mig att tänka på något annat än min lilla gumma!!

/cusan

Sv: leasa travhäst.

Jag leasar just nu fem stycken. Två tvååringar, en ettåring och två föl. Har lite olika deal på dem:

1. Jag får 100 % på insprunget om jag köper tävlingsrätten för antingen 25.000:- (bra stammat: Extreme Dream - Valley Victory) eller 15.000:- (lite sämre stammat: Starchip Entrprise - Super Arnie).

2. Jag får 100 % på insprunget under treårssäsongen, sedan 75/25. Detta beror på att hästen har varit skadad och är väldigt sen och egentligen skulle ha gått till avel, men vi fick prova om det funkade och då får vi 100% på treårssäsongen (den är två nu).

3. 75/25 på allt.

Lämnar tillbaka hästarna efter sexårssäsongen OM de inte skulle tjäna minst 100.000 under sista året. Gör de det, får jag förlänga avtalet med ett år i taget. Bra deal för mig. :) Ägaren vill ha tillbaka dem för avel nämligen (alla är ston).

Hur hittade jag de då? Jo, jag hade inget att göra en dag på jobbet ( :o :angel: ) och satt och surfade på Internet (ungefär som jag gör nu.. hihi.. :o ;) :angel: ) och tittade runt på olika uppfödares hemsidor och där var de! Så sök runt lite! Hör bland tränare, ägare, stuterier osv. Kan finnas fler som vill leasa ut bra stammade ston som sedan ska gå tillbaka till uppfödaren/ägaren för avel. Passar mig perfekt eftersom avelsbiten ändå inte är intressant för mig. :)

Sedan har jag tre egenägda också. Men då blir det svårt sedan när de har tävlat klart. Vad ska man göra med dem då? Detta problem slipper man med de leasade hästarna är "färdigtävlade". Då går de ju tillbaka till uppfödaren. :)

Lycka till!!

Senast ändrad:

Glömde svara på några frågor:

Försäkring: Jag som leasingtagare betalar försäkringen, men uppfödaren har bestämt hur mkt hästarna ska vara försäkrade för. Skulle något hända hästen, så att den måste avlivas, så delar vi 50/50 på det man får ut från försäkringen. Blir den skadad får vi 5000:- av kostnaderna betalda av uppfödaren (t ex vid en operation av lösa benbitar).

Stor eller liten: Våra är lite blandade storlekar. :) En medelstor är väl bäst?! ;) Men tvååringarna är strax över 160cm och väldigt rejäla. :) Ettåringen blir medelsstorlek och av fölisarna blir nog båda medelstora båda två (fast den ena är lite mindre).

Jag leasar också en travhäst, vi delar 30/70% vilket är ganska normalt för en äldre, redan tävlingshäst. Jag har dock två hästar utleasade som inte passar mig, den ena får leasingtagaren alla pengar som han tjänar då han inte är någon stjärna, den andra vill jag ha de första 5000 därefter 5%...

Sätt ut annonser, det finns alltid någon som vill leasa ut sin häst, med min erfarenhet så är det nog tyvärr så att de bra hästarna inte kommer ut för leasing på annons, de går via kontakter...

Liknande trådar

Trav Ibland går det fort.....min go goa pålle har rest Jättelångt till sitt nya hem för att bli avelssto....ett bakben spökade och jag ville...
Svar
5
· Visningar
834
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama